MENY i stor kaffesatsning som led i strategi for drikkevarer: ”Kaffespecialister er nogle man møder der, hvor man handler”
Danmark er én af de mest kaffedrikkende nationer i verden, og danskernes interesse for den gode kop kaffe er steget markant det seneste årti. Dog er måden, kaffen sælges på, ikke fulgt med tiden. Det vil MENY nu gøre op med ved at skabe nye kaffeafdelinger, der matcher kundernes efterspørgsel på viden og inspiration. Initiativet hedder En Verden af Kaffe og søsættes i første omgang i fem butikker i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring. Det sker i et strategisk samarbejde med Lavazza Danmark, der selv oplever en ændret tilgang til kaffekategorien og deler missionen om at tilbyde nye kaffeoplevelser til danskerne og at udvikle kaffeafdelingen, så kunderne kan få samme oplevelse med kaffe, som de fx får, når de udvælger vin eller øl i MENY. Ifølge MENYs kommercielle direktør Jesper Bjerring, er det en del af MENY’s målsætning om at påvirke danskernes mad- og drikkekultur:
”Den gennemsnitlige kaffedrikker drikker fire kopper kaffe om dagen, og de fire kopper skal naturligvis være gode – om du er på highend kaffebar eller i det lokale supermarked. Vi ser det som vores ansvar at sikre, at danskere har mulighed for at købe god kvalitetskaffe lokalt. Vi ser ind i individuelle aftaler med lokale kafferisterier og opfordre vores butikker i hele landet til at gøre det samme,” lyder det fra Jesper Bjerring.
En Verden af Kaffe byder på et opdateret hyldesortiment, hvor kunderne let kan navigere efter forskellige typer, smage og nuancer af kaffe.
”Som noget nyt i MENY, tilbyder vi senere på året også vores helt egen kaffeserie med kaffe, som løbende bliver udskiftet med årstiderne for at inspirere kunderne til de mange smage, kaffe inviterer til. Kunderne vil ligeledes møde kaffeuddannede MADarbejdere, som kan guide dem gennem de forskellige kaffetyper, brands og smage – så de kommer hjem med den helt rigtige kaffe,” lyder det fra Dagrofas kategorigruppechef for bl.a. kaffe, Morten Skov.
En Verden af Kaffe byder desuden på muligheden for at lave aftaler med lokale kaffeleverandører, så det bliver et lokalt udvalg tilpasset de forskellige butikker.
Vi stiller større krav til kundeoplevelsen
Med en travl hverdag og en teknologi, der buldrer afsted, er konceptet også en måde at imødekomme forbrugerne, mener kommerciel direktør Jesper Bjerring:
”Det er ikke længere nok at gå ned at tage en mælk i køleskabet. Vi forventer en oplevelse og at blive inspireret, når vi handler. Her kan MENY og vores dygtige MADarbejdere gøre en forskel,” siger Jesper Bjerring.
På MENY.dk vil det være muligt at finde endnu mere inspiration, i et nyt online kaffeunivers, til f.eks. at bruge kaffegrums i forbindelse med madlavning eller at lave lækre drinks, som indeholder kaffe. Det vil ligeledes være muligt at lære mere om de forskellige typer af kaffe eller dykke ned i kaffens historie.
Strategisk fokus på drikkevarer
Det er ikke kun kaffe, der skal være en helt særlig oplevelse i MENY. Test af en ny saft&juice-koncept er også i gang i fire MENY-supermarkeder i Ballerup, Rønnede, Langenæs og Bogense. Det nye koncept har fokus på inspiration og bl.a. de gode ingredienser i juice, som bliver fremhævet på topskilte i supermarkederne. Afdelingen bygges op efter kundernes forbrugssituationer, så det bliver nemmere at finde den rigtige juice til morgenmaden eller den smagfulde saft til måltidet.
For halvandet år siden lancerede MENY et nyt øl, vin og spirituskoncept, som betød et bredere sortiment af specialvarer indenfor kategorien og mere uddannelse af personalet.
”I forbindelse med lanceringen i 2021 løftede vi vores omsætning med omkring 20% på specialøl og har siden da vundet markedsandele – vi kan se at forbrugerne kvitterer for det udvidede sortiment, vores uddannede MADarbejdere og den inspirerende hyldenavigation,” uddyber kategorigruppechef Morten Skov
Indsatsen på øl, vin og spiritus følges nu op med tilføjelsen af ready to drink cocktails og mixer, som samles i én kategori i MENY-supermarkederne. Ready to drink får et nyt visuelt udtryk, der er nemt og overskueligt, men samtidig har fokus på fest, farver og rig inspiration.
Konceptet rulles ud løbende og forventes etableret i alle MENY’er i maj 2023. For nuværende kan kunderne møde det nye kaffeunivers i MENY i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
Fakta: En Verden af Kaffe
• Medarbejdere med efteruddannelse i kaffe, så de kan guide kunderne til det bedste kaffevalg
• Unik risteprofil, der skifter med årstiderne og kun kan købes i MENY.
• Større kaffeudvalg med bedre hyldenavigation opdelt efter kaffe typer og med fokus på smag og inspiration.
• Initiativet er implementeret i fem byer: Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
• Kildeinfo: Kaffeinfo.dk
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Information om Dagrofa ApS
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Frivillige indsamler mere end 840.000 stykker affald: Især cigaretskodder, cigaretpakker, snus og plastic fylder5.7.2024 11:33:46 CEST | Pressemeddelelse
Det har været en blandet oplevelse, da mere end 3.300 frivillige fra lokale foreninger samlede affald ind via non-profit-projektet Ren Natur i foråret. Supermarkedskæden SPAR har været med seks år i træk, i hele projektets levetid, og butikkerne er samlingspunkt, når frivillige samler affald.
Min Købmand åbner sin første butik på Bornholm1.7.2024 10:30:09 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af september får Østerlars en ny dagligvarebutik, og købmanden er lokal kending. Min Købmand har gennem en gruppe engagerede borgere fået mulighed for at flytte ind i lokaler, der tidligere har huset Dagli’ Brugsen. Byens borgere kan se frem til en købmand, der er en ægte, lokal ildsjæl, som er på fornavn med kunderne og har passion for den gode kundeoplevelse.
Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.
70 år: Poul Larsen har taget turen fra nystartet mælkekusk til passioneret ostedirektør13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 14. juni 2024 fylder Poul Larsen 70 år. Han er medejer og direktør i HKI Ost, der er blandt landets førende specialister, når det gælder om at levere højkvalitetsoste til bl.a. Michelin-restauranter, ostehandlere og gourmetbagerier.
MENY og michelinkok Jonathan Berntsen går sammen om at løfte dansk madkultur6.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
MENY og michelinkokken Jonathan Berntsen er fælles om kærligheden til mad og det gode håndværk. Derfor har de indledt et samarbejde, hvor Jonathan Berntsen viser, hvordan man med et lille tvist kan løfte velkendte retter til nye højder under overskriften ’á lá Jonathan Berntsen’. I første omgang er der kommet en række opskrifter ud af samarbejdet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum