MENY i stor kaffesatsning som led i strategi for drikkevarer: ”Kaffespecialister er nogle man møder der, hvor man handler”

Danmark er én af de mest kaffedrikkende nationer i verden, og danskernes interesse for den gode kop kaffe er steget markant det seneste årti. Dog er måden, kaffen sælges på, ikke fulgt med tiden. Det vil MENY nu gøre op med ved at skabe nye kaffeafdelinger, der matcher kundernes efterspørgsel på viden og inspiration. Initiativet hedder En Verden af Kaffe og søsættes i første omgang i fem butikker i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring. Det sker i et strategisk samarbejde med Lavazza Danmark, der selv oplever en ændret tilgang til kaffekategorien og deler missionen om at tilbyde nye kaffeoplevelser til danskerne og at udvikle kaffeafdelingen, så kunderne kan få samme oplevelse med kaffe, som de fx får, når de udvælger vin eller øl i MENY. Ifølge MENYs kommercielle direktør Jesper Bjerring, er det en del af MENY’s målsætning om at påvirke danskernes mad- og drikkekultur:
”Den gennemsnitlige kaffedrikker drikker fire kopper kaffe om dagen, og de fire kopper skal naturligvis være gode – om du er på highend kaffebar eller i det lokale supermarked. Vi ser det som vores ansvar at sikre, at danskere har mulighed for at købe god kvalitetskaffe lokalt. Vi ser ind i individuelle aftaler med lokale kafferisterier og opfordre vores butikker i hele landet til at gøre det samme,” lyder det fra Jesper Bjerring.
En Verden af Kaffe byder på et opdateret hyldesortiment, hvor kunderne let kan navigere efter forskellige typer, smage og nuancer af kaffe.
”Som noget nyt i MENY, tilbyder vi senere på året også vores helt egen kaffeserie med kaffe, som løbende bliver udskiftet med årstiderne for at inspirere kunderne til de mange smage, kaffe inviterer til. Kunderne vil ligeledes møde kaffeuddannede MADarbejdere, som kan guide dem gennem de forskellige kaffetyper, brands og smage – så de kommer hjem med den helt rigtige kaffe,” lyder det fra Dagrofas kategorigruppechef for bl.a. kaffe, Morten Skov.
En Verden af Kaffe byder desuden på muligheden for at lave aftaler med lokale kaffeleverandører, så det bliver et lokalt udvalg tilpasset de forskellige butikker.
Vi stiller større krav til kundeoplevelsen
Med en travl hverdag og en teknologi, der buldrer afsted, er konceptet også en måde at imødekomme forbrugerne, mener kommerciel direktør Jesper Bjerring:
”Det er ikke længere nok at gå ned at tage en mælk i køleskabet. Vi forventer en oplevelse og at blive inspireret, når vi handler. Her kan MENY og vores dygtige MADarbejdere gøre en forskel,” siger Jesper Bjerring.
På MENY.dk vil det være muligt at finde endnu mere inspiration, i et nyt online kaffeunivers, til f.eks. at bruge kaffegrums i forbindelse med madlavning eller at lave lækre drinks, som indeholder kaffe. Det vil ligeledes være muligt at lære mere om de forskellige typer af kaffe eller dykke ned i kaffens historie.
Strategisk fokus på drikkevarer
Det er ikke kun kaffe, der skal være en helt særlig oplevelse i MENY. Test af en ny saft&juice-koncept er også i gang i fire MENY-supermarkeder i Ballerup, Rønnede, Langenæs og Bogense. Det nye koncept har fokus på inspiration og bl.a. de gode ingredienser i juice, som bliver fremhævet på topskilte i supermarkederne. Afdelingen bygges op efter kundernes forbrugssituationer, så det bliver nemmere at finde den rigtige juice til morgenmaden eller den smagfulde saft til måltidet.
For halvandet år siden lancerede MENY et nyt øl, vin og spirituskoncept, som betød et bredere sortiment af specialvarer indenfor kategorien og mere uddannelse af personalet.
”I forbindelse med lanceringen i 2021 løftede vi vores omsætning med omkring 20% på specialøl og har siden da vundet markedsandele – vi kan se at forbrugerne kvitterer for det udvidede sortiment, vores uddannede MADarbejdere og den inspirerende hyldenavigation,” uddyber kategorigruppechef Morten Skov
Indsatsen på øl, vin og spiritus følges nu op med tilføjelsen af ready to drink cocktails og mixer, som samles i én kategori i MENY-supermarkederne. Ready to drink får et nyt visuelt udtryk, der er nemt og overskueligt, men samtidig har fokus på fest, farver og rig inspiration.
Konceptet rulles ud løbende og forventes etableret i alle MENY’er i maj 2023. For nuværende kan kunderne møde det nye kaffeunivers i MENY i Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
Fakta: En Verden af Kaffe
• Medarbejdere med efteruddannelse i kaffe, så de kan guide kunderne til det bedste kaffevalg
• Unik risteprofil, der skifter med årstiderne og kun kan købes i MENY.
• Større kaffeudvalg med bedre hyldenavigation opdelt efter kaffe typer og med fokus på smag og inspiration.
• Initiativet er implementeret i fem byer: Bogense, Fredericia, Nærum, Borups Alle og Støvring.
• Kildeinfo: Kaffeinfo.dk
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
Information om Dagrofa ApS
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa investerer nu stort i de automatiseringer og forbedringer, som yderligere skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre koncernens logistik - et vigtigt skridt på fødevarekoncernens vækstrejse.
Dagrofa høster international hæder for knækbrød19.5.2025 15:04:04 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofas eget knækbrød fra produktserien OMHU, henter førstepladsen i kategorien ”crackers & crispbreads” ved den store Private Label-konference ”Salute to Excellence i Amsterdam. Det er fjerde år i træk, at Dagrofa har mindst ét produkt, der hædres blandt verdens bedste.
Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa: trecifret millionaftale med Dagrofa Foodservice og 10 nye butikker i MENY8.5.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles ambition om at løfte den danske madscene.
SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med29.4.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
For syvende år i træk støtter supermarkedskæden SPAR op om Ren Natur, hvor lokale borgere indsamler affald i naturen. Foreninger henter penge til klubkassen ved at deltage, og som noget nyt kan private også låne indsamlingskit i butikken og hjælpe med at holde Danmark rent.
Aarstiderne er flyttet ind i de første MENY-butikker25.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarstidernes lækre økologiske produkter har været at finde i de første MENY-butikker siden dagene op til påske. Salget oversteg forventningerne, og senere på året kommer alle MENY-butikker til at føre en lang række af Aarstidernes egne varer samt selvfølgelig frugt og grønt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum