Kom ihåg säkerheten i skidbackarna

De kommande veckorna blir det på allvar full fart i skidbackarna. Innan du spänner på dig skidorna och susar iväg delar SOS International med sig av sina bästa råd för en säker skidsemester.
Foto: Joan Oger / Unsplash

För många är skidsemestern en av årets höjdpunkter, men den är också en riskabel form av semester. Förra året hjälpte SOS International ungefär 800 svenskar som skadade sig under skidsemestern.

De allra flesta av de skadade svenskarna var i åldersgruppen 50-59 år. Denna åldersgrupp står för mer än var fjärde skidskada (28 procent). De yngre svenskarna i åldersgruppen 20-29 år står för knappt var femte skada (18 procent).

- Vi vet att det kan vara svårt att undvika skador under skidsemestern, och om man till vardags sitter stilla mycket ökar risken säger Karin Tranberg, divisionschef, SOS International.

Det bästa sättet att förebygga skador under skidresan är grundlig träning under månaderna och veckorna före resan. Men man kan också göra mycket för att undvika skador under själva resan.

Kom ihåg detta under skidsemestern
Oscar Lundström, som är tidigare skidinstruktör och ny fysioterapeut hos SOS International påminner om att man måste komma ihåg sina egna begränsningar:

- Många frestas att utnyttja skidsemestern maximalt och åka skidor många timmar i sträck varje dag när de är borta. Men om man vill undvika skador är det också viktigt att komma ihåg att göra pauser och låta kroppen ta igen sig, säger Oscar Lundström.

Följ gärna dessa råd:

• Övervärdera inte din egen förmåga
  • Välj ett skidområde som passar för din nivå
  • Ta pauser när du är trött
  • Se till att fylla på energidepåerna
  • Ta en skidlektion
  • Ta hänsyn till andra i pisterna
  • Kombinera aldrig alkohol och skidåkning

Flest skador i Österrike
Mer än var tredje gång SOS International hjälpte en skadad svensk förra vintern, skedde skidskadan i Österrike (35 procent). Följt av Italien (30 procent) och Frankrike (22 procent). De flesta skadorna sker i vecka 8, tätt följd av vecka 9 och 7.

På SOS Internationals larmcentral för reseassistans har vi inrättat ett särskilt Alpteam och förhandsbokat ambulansflyg, så att skidturister som råkar ut för olyckor kan hjälpas hem.

Detta är de vanligaste skadorna

1. Knä och underben: 50 procent
  2. Axelskador: 16 procent
  3. Armbågar och handleder: 9 procent

Checklista före avresan:

• Spara numret till SOS Internationals larmcentral i din telefon - och ring larmcentralen vid en olycka
  • Sätt dig in i hur du och din familj är försäkrade
  • Har ni giltiga EU-sjukförsäkringskort?
  • Känner ni till trafikreglerna i pisterna? Se det internationella skidförbundets regler

Foto: Joan Oger / Unsplash

Om SOS International – en av Nordens ledande assistansorganisationer

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar. SOS International garanterar värdekedjan på uppdrag av sina kunder genom att vara en pålitlig samarbetspartner som strävar efter att erbjuda slutanvändaren bästa möjliga upplevelse, samtidigt som kundens totalkostnader hålls på en så låg nivå som möjligt. För att leva upp till rollen som pålitlig partner är kvalitet och samarbete viktiga parametrar.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1200 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 11 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.