Lidl fjerner markedsføring af usunde fødevarer til børn i egne mærker som led i at fremme bevidst ernæring
Som et led i Lidls strategi om at sætte mere fokus på bevidst ernæring stopper dagligvarekæden inden udgangen af 2023 markedsføring af usunde fødevarer med en høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt rettet mod børn i tilbudsaviser, reklamespots etc. Derudover fjerner dagligvarekæden børnemotiver på flere end 55 usunde fødevarer fra eget sortiment såsom kiks, saft og morgenmad inden udgangen af 2025, men beholder motiverne på sunde fødevarer fx æbler med et abe-motiv på.
Dagligvarekæden oplyser, at man til særlige højtider som jul, påske og halloween, som er særlige festdage i børnenes liv og ikke et udtryk for hverdagsadfærd, har besluttet at gøre en undtagelse herunder eksempelvis chokoladejulemænd og påskeharer.
”I tæt samarbejde med Hjernesagen og ud fra WHO’s anbefalinger har vi valgt at stoppe med at markedsføre usunde fødevarer til børn på emballagen på vores egne produkter inden udgangen af 2025. Som dagligvarekæde ser vi det som vores sociale ansvar ikke at reklamere til børn for usunde fødevarer med en for høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt. Ved at tage et skridt i den rigtige retning og ændre i vores indkøbspolitikker, håber vi, at vi kan bidrage positivt og inspirere andre til også at tage stilling til det,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
”Det er et supervigtigt tiltag”
Og det giver god mening at ændre i markedsføringsstrategien, da undersøgelser viser, at gode kostvaner allerede begynder i barndommen. Ofte er markedsføring af fødevarer henvendt til børn og unge forbundet med et højt indhold af fedt, sukker og salt, og det kan påvirke deres madpræferencer**, og derfor er Lidls indsats meget kærkommen, fortæller direktør i Hjernesagen, Birgitte Hysse Forchhammer.
“Lidls mål om at fjerne sin markedsføring af usunde fødevarer til børn er et super vigtigt tiltag, som vi bakker meget op om. Der er udført studier, som viser, at vi i meget høj grad påvirkes af ubevidste mekanismer, og at vores hjerner modtager og bearbejder langt mere information, f.eks. i forbindelse med reklamer og markedsføring, end vi selv er bevidste om,” og hun fortsætter:
”Mindre børn i aldersgruppen 0-15 år er ubetinget mere modtagelige, fordi deres frontallapper er mindre udviklet end hos unge og voksne mennesker, derfor er de generelt mere eksponeret for reklamepåvirkning, hvorfor vi bakker op om Lidls initiativ.”
Bevidst ernæring kræver øget gennemsigtighed
Som Europas største dagligvarekæde, der på dansk plan har 139 butikker, bidrager Lidl med mange produkter til danskernes kost. Frem mod 2025 sætter dagligvarekæden et aktivt fokus på bevidst ernæring og i den forbindelse give kunderne bedre forudsætninger for at spise sundere og mere miljøbevidst til gode priser.
”Vi har som dagligvarekæde en vigtig formidlerrolle mellem fødevareproducent og kunde. Derfor ser vi det også som vores sociale ansvar i endnu højere grad at fremme sunde produkter overfor vores kunder og sikre, at det hverken er for kompliceret eller dyrt at vælge det til. Bevidst ernæring kræver øget gennemsigtighed, og derfor kommer vi frem mod 2025 til at lave nye tiltag på vores egne produkter,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.
Helt konkret vil Lidl løbende øge sit allerede brede sortimentet af plantebaserede proteinkilder, heriblandt private-labelserien Vemondo, som i dag består af flere end 70 produkter, og som dagligvarekæden oplever en stigende interesse for. Herudover vil Lidl blandt andet reducere mættede fedtsyrer, tilsat sukker og salt samt konserveringsmidler og farvestoffer i deres egne produkter. Sideløbende øger dagligvarekæden også fuldkornsandelen og fuldkornssortimentet på egne mærker.
*WHO: Nutrient-children_web-new.pdf (who.int)
**DTU: Vidensrådsrapport, 2018 - https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/145115902/vidensraad_maaltidsvaner_indhold_digi_0.pdf
Læs mere om, hvordan Lidl arbejder med bevidst ernæring her.
____
Bevidst ernæring
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 139 dagligvarebutikker.
- Vi støtter øjeblikkeligt markedsføring af sundere og mere miljøbevidst ernæring til børn.
- Fra 2023 udsender vi ikke længere reklamer for, hvad der af WHO vurderes for at være usunde fødevarer i egne mærker henvendt til børn. Det omfatter reklamer på tv, i radioen, på sociale medier og i vores tilbudsavis.
- Inden udgangen af 2025 fjerner vi børnemotiver på produkter af eget mærke, der ifølge WHO kategoriseres som værende usunde. Emballagerne udskiftes løbende frem mod 2025. Undtagelse: kampagnevarer til jul, påske og halloween. Vi beholder fortsat børnemotiver på sunde fødevarer såsom æbler.
- Inden udgangen af 2025 øger vi løbende fuldkornsandelen i produkterne i Lidls egne mærker.
- Inden udgangen af 2025 skaber vi gennemsigtighed ved, at vi løbende oplyser om produkternes kostfiberindhold i næringstabellen.
- Proteinstrategi: Inden udgangen af 2025 udvider vi andelen af plantebaserede proteinkilder i vores sortiment og optager nye produkter, der understøtter en plantebaseret kost. Det omfatter bælgfrugter, nødder og veganske erstatningsprodukter for kød og mælkeprodukter.
- Vi vil tillade reststoffer ned til maksimalt en tredjedel af den lovmæssige maksimalværdi.
Læs omkring alle Lidls målsætninger og indkøbspolitik her: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/produkter.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 160 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Præstø har fået sin første Lidl18.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen stod kunderne i kø for at besøge Præstøs nyeste butik, da dagligvarekæden Lidl åbnede dørene på Næbvej 1. Efter at have fået smurte sandwich og frisk kaffe kunne de strømme ind i butikken, få smagsprøver på Lidls produkter og gå på opdagelse i dagens gode tilbud.
Præstøeren Annika tager tøjlerne som butikschef i hjembyens første Lidl4.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er nu parat med åbningsdagen for dagligvarekædens første butik i Præstø. Torsdag d.18. juli klokken 8 kan kunderne således udforske butikkens mange gode tilbud og hilse på et velkendt ansigt. Butikschef Annika Eid har nemlig boet i Præstø siden hun var 14 år og er nu opsat på at give den bedste indkøbsoplevelse i byen.
Vigtig kundeinformation vedrørende ”Farofa 400 g”3.7.2024 18:49:47 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder Farofa 400 g med Bedst før 07.10.2024 batch nr. PL 158, da produktet er harsk.
Første Lidl Innovate produkt er allerede på hylderne3.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. Nu kommer de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød.
Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum