Pantdonationer fra Lidls kunder skal sikre hospitalsklovne i børne- og ungepsykiatrien

I 2016 startede Danske Hospitalsklovne besøg op for børn og unge indlagt i psykiatrien. I dag besøger hospitalsklovnene 26 steder både børne- og ungdomspsykiatriske afsnit, specialskoler, aflastningsinstitutioner og bosteder.
Et af stederne er på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Glostrup. Her har assisterende afdelingssygeplejerske Tanja Hedin oplevet, hvordan hospitalsklovnene er med til at give børnene bedre selvtillid og skabe et frirum:
"De børn, som er indlagt, kæmper ofte med lavt selvværd og selvtillid. Her spiller hospitalsklovnene en stor rolle gennem blandt andet særlige lege, der hjælper med at øge børnenes selvtillid. Lige pludselig bliver de opdaget i de ting, som de kan. Besøget betyder altså langt mere, end man umiddelbart forestiller sig. Det skaber et vigtigt frirum for børnene,” fortæller hun.
En evaluering, foretaget af Socialt Udviklingscenter SUS viser også, at de røde næser både skaber god stemning, stærke relationer og hjælper de indlagte gennem deres behandling*.
Et værdifuldt samarbejde
Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne. Og siden 2014 har Lidls kunder kunne aflevere deres flaskepant i Lidls butikker og donere beløbet til Danske Hospitalsklovne. I 2022 donerede Lidls kunder 800.000 kr. til hospitalsklovnene via pant.
I Lidl ser man støtten til Danske Hospitalsklovne som en hjertesag, og adm. direktør, Jens Stratmann, mærker tydeligt, at dagligvarekædens initiativer som hovedsponsor er med til at gøre en forskel:
"Hver eneste krone, som vores kunder donerer til Danske Hospitalsklovne, er jeg meget stolt over. Donationerne bidrager til, at hospitalsklovnene kan skabe et frirum for de indlagte børn og unge, hvor de kan føle sig trygge og for en stund tænke på noget andet end sygdom. Det er en utrolig vigtig og betydningsfuld indsats, som vi er glade for, at vores kunder finder overskud til at støtte."
I Danske Hospitalsklovne er direktør Tania Dethlefsen meget taknemlig over, at Lidl støtter op om foreningens arbejde for børn og unge i psykiatrien, da det er et område, der i høj grad har brug for øget fokus:
"Vi ved desværre, at rigtig mange børn og unge i Danmark mistrives, og flere og flere kommer i berøring med børne- og ungepsykiatrien. Her mødes de af et meget presset system. De indlagte børn, unge og deres familier har i den grad brug for hospitalsklovnenes nærvær og kreativitet, og vi mærker en stigende efterspørgsel på hospitalsklovnenes tilstedeværelse på afdelingerne. Derfor er vi dybt taknemlige for hver eneste af Lidls kunder, der med deres pantdonation, vælger at støtte op om det arbejde, siger Tania Dethlefsen, der er direktør hos Danske Hospitalsklovne.
I 2022 donerede Lidls kunder knap 800.000 kr. til Danske Hospitalsklovne ved at trykke på ’donér’-knappen.
Læs meget mere Lidl og Danske Hospitalsklovnes samarbejde her.
Fakta
- Der er 61 hospitalsklovne ansat i foreningen Danske Hospitalsklovne. Alle hospitalsklovne har gennemgået en uddannelse på 1,5-år og får løbende efteruddannelse.
- Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelinger på hospitalet og lønnes af foreningen Danske Hospitalsklovne. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
*danskehospitalsklovne.dk/evaluering
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum