Læger uden Grænser arbejder fortsat i Afghanistan

Mens Talibans forbud mod kvindelige medarbejdere i bestemte NGO’er har fået en del organisationer til at sætte deres arbejde i landet på pause, har Læger uden Grænser kunnet fortsætte sine aktiviteter.

Hver måned fødes 1.800 børn på Læger uden Grænsers fødselshospital i Khost i Afghanistan. Over 90 procent af de ansatte er kvinder. De er helt essentielle for at sikre trygge fødsler for mødre og børn.

Mange steder i Afghanistan må kvinder kun blive behandlet af kvinder. Det betyder, at fødselshospitalet ikke ville kunne fungere, hvis kvindeligt personale blev forbudt.

Til trods for Talibans seneste forbud, som forhindrer kvinder i at arbejde i bestemte NGO’er, så er Læger uden Grænsers aktiviteter og arbejde ikke blevet berørt. Derfor kan organisationen fortsætte med arbejdet for kvinders, mænds og børns sundhed landet over.

Et forbud, der også omfatter kvindelige medarbejdere, som er en del af medicinske aktiviteter, vil dog få enorme konsekvenser. Ikke kun for kvinder i landet, men for hele befolkningen.

”På hospitalet er mange af patienter kvinder. Når de bliver syge eller skal føde et barn, skal de have et sted at tage hen. Hvis Taliban forhindrer kvindeligt personale i at arbejde, vil ingen være i stand til at tage sig af dem,” siger Farzaneh, en afghansk kvindelig medarbejder fra Læger uden Grænser, og fortsætter:

"En kvindes helbred påvirker hele hendes families sundhed: Hvis der ikke er adgang til hjælp før, under og efter fødsler, vil børns liv også blive sat i fare. Dette forbud vil ikke kun berøre kvinder. Det vil påvirke hele landet,” siger hun.

Fakta om Læger uden Grænser i Afghanistan

• Læger uden Grænser er til stede i provinserne Helmand, Kunduz, Herat, Khost, Kabul, Kandahar og Bamiyan.
  • I alt har organisationen 1.700 ansatte som medicinsk personale, hvoraf 894 er kvinder.
  • I 2022 hjalp Læger uden Grænser blandt andet til ved 35.000 fødsler, stod for 250.000 ambulante konsultationer, 42.000 indlæggelser, 11.000 kirurgiske indgreb, 71.000 skadestuekonsultationer og indlagde 7.000 børn til behandling for underernæring.