Rene hænder kan redde store bededag
”Hvis vi gerne vil have flere hænder på arbejdsmarkedet, kan vi starte med at spritte dem af vi har. God håndhygiejne er en af de lavest hængende frugter, vi kan plukke for at øge arbejdsudbuddet. Det er den bedst dokumenterede metode til at stoppe spredningen af sygdomme, og derfor også et enormt effektivt redskab til at sænke sygefraværet og på den måde øge arbejdsudbuddet. Kort sagt bliver færre mennesker syge, og flere kan gå på arbejde,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.
En analyse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen viser, at hvis danskerne fastholder de gode hygiejnevaner fra coronapandemien og spritter deres hænder af på arbejdspladsen og vasker børnenes hænder i daginstitutioner, kan vi samlet set sænke sygefraværet med 1,9 millioner sygedage om året. Det svarer til et øget arbejdsudbud på 8.900 personer. Det er næsten identisk med det øgede arbejdsudbud, som finansministeriet forventer, at afskaffelsen af store bededag giver.
”Min opfordring er derfor, at arbejdspladser og offentlige institutioner bliver ved med at prioritere hygiejnen ved at gøre håndsprit nemt tilgængeligt i hverdagen. Det betyder selvfølgelig noget for den enkelte, at man slipper for sygedage under dynen. Men det batter altså også noget på den store samfundsøkonomiske klinge, hvis vi formår at holde fast i de hygiejnevaner, vi lærte i forbindelse med pandemien.”
Fakta om analysen
Analysen bygger på forskning, der har undersøgt effekten af god håndhygiejne på arbejdspladser og daginstitutioner. Studierne viser, at jævnlig brug af håndsprit på arbejdspladsen kan reducere det samlede sygefravær med 11,5 pct., og at uddannelse i god håndhygiejne i daginstitutioner blandt personale, forældre og børn reducerer institutionsbørns sygefravær med 34 pct og dermed også forældrenes fraværsdage.
Sammenholdt med data om danskernes sygefravær viser det, at vi med god håndhygiejne kan:
- Reducere antallet af fraværsdage med 1,9 millioner om året.
- Øge det effektive arbejdsudbud med 8.900. fuldtidsbeskæftigede om året
- Øge værdiskabelsen (BVT) i Danmark med 7,1 mia. kr. om året.
Nøgleord
Kontakter
Christian Ditlev LundKommunikation og Public Affairs
Tlf:29 93 52 20cdl@kosmetikoghygiejne.dkHelle FabiansenAdm. direktør
Tlf:+45 2689 3027hf@kosmetikoghygiejne.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Kosmetik- og hygiejnebranchen
Den danske kosmetik- og hygiejnebranche løser samfundsnyttige og konkrete behov hos danskerne hver dag. Tandpasta forebygger karies, håndsæbe, desinfektionsmidler og rengøringsmidler fjerner farlige bakterier i hjemmet og i offentlige institutioner og solcreme forebygger hudkræft.
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før23.6.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum