Ny selvbetjeningsløsning hjælper konkursramte lønmodtagere
Med lanceringen af en ny selvbetjeningsløsning og et nyt design gør Lønmodtagernes Garantifond (LG) det lettere at komme igennem den proces, der følger med at anmelde manglende løn, pension, feriepenge mv., hvis en arbejdsgiver går konkurs, ophører, kommer under rekonstruktion eller ejer er død.
Den nye løsning tager særligt sigte på at hjælpe processen på vej for den meget store andel af almindelige lønmodtagere, som aldrig før har stået i den svære situation, og som bl.a. finder vej til LG via Borger.dk i forbindelse med virksomheders konkurser.
”Vi har ønsket at gøre det så nemt som muligt for lønmodtagere og deres rådgivere at forstå de forskellige trin i selvbetjeningsløsningen. Helt konkret bliver vejledningen undervejs nu endnu mere tydelig, så f.eks. konkursramte lønmodtagere slipper for at skulle eftersende dokumentation, når først anmeldelsen én gang er sendt af sted,” siger Anne Kristine Axelsson, koncerndirektør for Pension & Erhvervssikring i ATP, der administrerer LG-ordningen.
Hver gang LG bliver nødt til at efterspørge dokumentation eller andre oplysninger forlænges sagsbehandlingstiden, og den udfordring kan med den nye løsning dermed også blive mindre.
Via den nye selvbetjening bliver anmeldere, som både kan være lønmodtagere og fuldmagthavere, ledt igennem den første vigtige del af processen med at anmelde manglende løn, pension, feriepenge mv., og det kan i sidste ende føre til, at lønmodtagerne hurtigere kan få udbetalt løn, feriepenge osv. i den ofte usikre periode efter en konkurs.
”Det bliver nu sådan, at man i selvbetjeningen bliver gjort opmærksom på, at man mangler dokumentation, og hvor man kan finde det. På den måde sikrer vi, at lønmodtagerne langt oftere får sendt den korrekte dokumentation ind i første omgang,” siger Anne Kristine Axelsson.
Den nye løsning, der bl.a. også gør det lettere for brugere med synsnedsættelse at sende dokumentation, har været under udarbejdelse i et par år, og den er i høj grad blevet til med input fra særligt fagforeningerne, hvor man hjælper lønmodtagerne i forbindelse med dækning af tilgodehavende efter en arbejdsgivers konkurs.
FAKTA
Lønmodtagernes Garantifond er finansieret af de private arbejdsgivere, der betaler et lovpligtigt bidrag, og kan hjælpe lønmodtagere, hvis en arbejdsgiver er gået konkurs, ophørt, kommer under rekonstruktion eller ejer er død. Derefter kan man anmelde manglende løn, pension, feriepenge mv., som LG udbetaler.
LG kan højst udbetale 160.000 kr. i manglende løn mv. Derudover kan LG betale feriepenge, betaling af søgnehelligdage (SH-betaling) og fritvalgssaldo, hvor der ikke er et beløbsloft.
LG modtog i 2022 11.344 anmeldelser fra lønmodtagere, som var påvirket af konkurser hos i alt 1582 arbejdsgivere. Samlet udbetalte LG 599 mio. kr., i løn, erstatninger og feriepenge i 2022.
Læs mere om Lønmodtagernes Garantifond her.
Nøgleord
Kontakter
Jørgen RudbeckPressekonsulentATP Presse
Tlf:40108198joru@atp.dkBilleder
Links
Information om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er en del af ATP. Vores vigtigste opgave er at træffe uafhængige og korrekte afgørelser efter arbejdsskadeloven. AES behandler hvert år ca. 60.000 sager, hvor mennesker er kommet til skade eller er blevet syge på arbejdet.
Følg pressemeddelelser fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
ATP åbner nyt kontor i Aarhus1.9.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Pensions- og administrationskoncernen ATP åbner 1. september et nyt større kontor i Aarhus.
Stort skridt mod færdig IT-løsning til arbejdsskadesager11.1.2022 12:00:21 CET | Pressemeddelelse
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) tager nu endnu et stort skridt mod at gøre sit nye it-system færdigt. Systemet skal give en robust og fremtidssikret it-understøttelse i arbejdet med de cirka 50.000 arbejdsskadesager, der anmeldes hvert år.
Nyt it-system til behandling af arbejdsskadesager25.5.2021 14:31:30 CEST | Pressemeddelelse
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er gået i drift med et nyt it-fagsystem, der skal give en robust og fremtidssikret it-understøttelse i arbejdet med de cirka 50.000 arbejdsskadesager, der anmeldes årligt.
Arbejdsskadeerstatninger sætter rekord – næsten 5 mia. tildelt10.4.2018 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2017 blev der tilkendt arbejdsskadeerstatninger for et rekordstort beløb på næsten 5 mia. Det fremgår af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings årsstatistik for 2017, som netop er udgivet. Statistikken omfatter en lang række fakta om behandlingen af arbejdsskadesager i 2017.
5.000 gamle arbejdsskadesager afgjort efter særlig indsats16.1.2018 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er i mål med en særlig indsats i 2017 – 5.000 gamle sager om tab af erhvervsevne er nu afgjort. Det betyder, at de 5.000 mennesker, som har ventet længst, nu har fået en afgørelse i deres sag. Indsatsen har ikke påvirket behandlingen af de øvrige sager.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum