Hvid januar behøver ikke smage kedeligt

For mange mennesker er nytåret lig med en frisk start, hvor tavlen bliver vasket ren, og forsætterne for året står i kø. Cirka 60 procent af danskerne har ifølge Gallup lavet et nytårsforsæt for 2023 og som sædvanligt ligger ønsker om en bedre sundhed helt i top. Ikke overraskende kommer ønsket om at tabe sig ind på førstepladsen skarpt fulgt af ønsket om at spise sundere og dyrke mere motion på henholdsvis anden og tredjepladsen.
Nytårsforsæt er en gammel tradition, men i de senere år er en ny trend også kommet frem – nemlig ”hvid januar”, hvor man i sundhedstegnets navn lægger alkoholen på hylden i en måned. Både for at spare på procenterne og på kalorierne.
Men der er gode nyheder på vej, hvis man trods ens intentioner om at skrue ned for alkoholen i januar synes, at det er lidt for kedeligt kun at drikke vand i en hel måned. Der er nemlig sket en stor udvikling i både udvalget og især kvaliteten af alkoholfri øl, som desuden også indeholder færre kalorier.
“Alkoholfri øl er ganske enkelt blevet bedre og mere velsmagende, fordi bryggerierne har investeret i udviklingen. I 2012 fandtes der kun to danske alkoholfri øl på markedet, hvorimod man i dag kan vælge mellem omkring 100 forskellige danskproducerede øl. Det betyder, at der i dag bliver solgt fire gange så mange alkoholfri øl i Danmark end i 2012," fortæller Carlsbergs koncerndirektør Søren Brinck.
Carlsbergs første alkoholfri øl var Carlsberg Nordic, som blev lanceret omkring 2014. Alene i 2021 lancerede Carlsberg globalt 27 nye alkoholfrie produkter i forskellige markeder. I dag kan man få alkoholfri øl i alle de europæiske lande, hvor Carlsberg har forretning, en mindre del af de asiatiske lande og hvert år kommer der nye produkter til.
Carlsberg har desuden sat målsætninger for, at 35% af Carlsbergs samlede globale salg (sodavand og vand ekskluderet) skal være lav-alkohol eller helt alkoholfrit i 2030. Samtidig skal der være alkoholfri alternativer tilgængelige for kunderne i samtlige markeder, Carlsberg opererer i.
“Forskellige sundhedstendenser som fx hvid januar er med til at drive udviklingen. Samtidig med, det er blevet meget mere socialt acceptabelt at vælge en alkoholfri øl end det tidligere var. For små 20 år siden var det måske lidt skamfuldt at drikke en alkoholfri øl. Mange havde lidt fornemmelsen af, at vedkommende nok havde et problem, hvis man sad med en alkoholfri øl, hvorimod det i dag er et positivt tilvalg, der rent faktisk smager godt," forklarer Søren Brinck.
Dertil kommer, at de alkoholfri øl indeholder få kalorier sammenlignet med en almindelig øl. Faktisk indeholder alkoholfri øl gennemsnitligt lige under halvdelen af en almindelig øl med procenter.
Der er med andre ord ingen grund til fortvivlelse. Januar behøver slet ikke være kedelig, men kan rent faktisk både smage godt og give lidt social kulør på tilværelsen, samtidig med man overholder sine nytårsforsæt.
Kontakter
Tanja FrederiksenGlobal Head of External Communications
Tlf:+45 5195 7778tanja.frederiksen@carlsberg.comBilleder
Information om Carlsberg A/S
Følg pressemeddelelser fra Carlsberg A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Carlsberg A/S
Carlsberg Group Celebrates Return to UEFA National Team Football, Signing New Long-Term Partnership20.3.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
• Long term deal includes UEFA EURO 2028™and UEFA Women’s EURO 2029, UEFA Nations League Finals™ and UEFA Women’s Nations League, Men’s & Women’s European Qualifiers and UEFA Futsal EURO™ • Carlsberg is back to bring more access to the best of football and UEFA National Team Football with the first competition of the sponsorship kicking off with the European Qualifiers in March 2025 • As part of the sponsorship, Carlsberg Group brands will benefit from exclusive pouring rights at UEFA EURO 2028™, UEFA Women’s EURO 2029, UEFA Futsal EURO™and UEFA Nations League Finals™ • The partnership is part of Carlsberg Group’s broader strategy to invest in its brands to accelerate long-term growth
Carlsberg Group Completes Acquisition of Britvic PLC17.1.2025 14:30:24 CET | Pressemeddelelse
The Carlsberg Group (“Carlsberg”) is today announcing that its wholly owned subsidiary Carlsberg UK Holdings Limited has completed the acquisition of the leading international soft drinks business Britvic plc (“Britvic”) to create a single integrated beverage company in the UK. The combined business will be called Carlsberg Britvic. In July 2024, Carlsberg announced the recommended offer to acquire Britvic plc. With the transaction now complete, we are excited to create a highly attractive supplier of beer and soft drinks in the UK with an efficient supply chain and distribution network that provides customers with a portfolio of market-leading brands and world-class service. The transaction brings together an experienced and capable management team from both businesses that will drive attractive growth for the combined business. With this acquisition, Carlsberg is also strengthening its existing relationship with PepsiCo, becoming its largest bottling partner in Europe. Paul Davies, f
CARLSBERG GØR KLAR TIL SIN FØRSTE ØL MED REGENERATIVE RÅVARER FRA DANMARK11.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Carlsberg Danmark har indgået aftale med DLG og Viking Malt om at indkøbe dansk produceret maltbyg, der er dyrket efter regenerative principper. Maltbyggen skal bruges til en specialbrygget Carlsberg. Den vil være Carlsbergs første øl i Danmark med regenerative råvarer.
Carlsberg tilslutter sig InterForce som Støttevirksomhed25.9.2024 13:52:28 CEST | Pressemeddelelse
Carlsberg bliver Støttevirksomhed hos InterForce og bidrager dermed aktivt til Danmarks sikkerhed og robusthed. Gennem medlemskabet styrker Carlsberg det danske forsvar og beredskab ved at støtte medarbejdere, der er en del af Reservestyrken, de frivillige og reservister i Forsvaret, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og Kystredningstjenesten. Som en del af denne indsats tilbyder Carlsberg sine ansatte fem årlige fridage med løn, så de kan gøre tjeneste i uniform. ”I en verden præget af usikkerhed, klimaforandringer og krig i Europa er det vigtigere end nogensinde at stå sammen om Danmarks sikkerhed,” udtaler Jacob Aarup-Andersen, CEO Carlsberg Group, og fortsætter: ”Som InterForce Støttevirksomhed bakker vi op om det danske forsvar og beredskab ved at lade vores medarbejdere, der er en del af Reservestyrken, få fri med løn til at bidrage til dette arbejde.” Medarbejdere i Reservestyrken spiller en central rolle i at værne om Danmarks sikkerhed og beredskab. Samtidig anerkender Carlsber
Carlsberg to become new PepsiCo bottler in Kazakhstan and Kyrgyzstan12.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
The Carlsberg Group (“Carlsberg”) and PepsiCo, Inc. (“PepsiCo”) are expanding their strategic partnership with a new agreement under which Carlsberg will become the PepsiCo bottler in Kazakhstan and Kyrgyzstan from 1 January 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum