Carlsberg A/S

Hvid januar behøver ikke smage kedeligt

Del
Så er årets kedeligste måned godt i gang. Måneden hvor mange starter året op med slankekure og lægger alkoholen på hylden for en stund. Men behøver det egentlig være så kedeligt? Hvad hvis man både kan skrue ned for procenter og kalorier, men samtidig bevare den gode smag og de hyggelige arrangementer?

For mange mennesker er nytåret lig med en frisk start, hvor tavlen bliver vasket ren, og forsætterne for året står i kø. Cirka 60 procent af danskerne har ifølge Gallup lavet et nytårsforsæt for 2023 og som sædvanligt ligger ønsker om en bedre sundhed helt i top. Ikke overraskende kommer ønsket om at tabe sig ind på førstepladsen skarpt fulgt af ønsket om at spise sundere og dyrke mere motion på henholdsvis anden og tredjepladsen.  

Nytårsforsæt er en gammel tradition, men i de senere år er en ny trend også kommet frem – nemlig ”hvid januar”, hvor man i sundhedstegnets navn lægger alkoholen på hylden i en måned. Både for at spare på procenterne og på kalorierne.

Men der er gode nyheder på vej, hvis man trods ens intentioner om at skrue ned for alkoholen i januar synes, at det er lidt for kedeligt kun at drikke vand i en hel måned. Der er nemlig sket en stor udvikling i både udvalget og især kvaliteten af alkoholfri øl, som desuden også indeholder færre kalorier.

“Alkoholfri øl er ganske enkelt blevet bedre og mere velsmagende, fordi bryggerierne har investeret i udviklingen. I 2012 fandtes der kun to danske alkoholfri øl på markedet, hvorimod man i dag kan vælge mellem omkring 100 forskellige danskproducerede øl. Det betyder, at der i dag bliver solgt fire gange så mange alkoholfri øl i Danmark end i 2012," fortæller Carlsbergs koncerndirektør Søren Brinck.

Carlsbergs første alkoholfri øl var Carlsberg Nordic, som blev lanceret omkring 2014. Alene i 2021 lancerede Carlsberg globalt 27 nye alkoholfrie produkter i forskellige markeder. I dag kan man få alkoholfri øl i alle de europæiske lande, hvor Carlsberg har forretning, en mindre del af de asiatiske lande og hvert år kommer der nye produkter til.

Carlsberg har desuden sat målsætninger for, at 35% af Carlsbergs samlede globale salg (sodavand og vand ekskluderet) skal være lav-alkohol eller helt alkoholfrit i 2030. Samtidig skal der være alkoholfri alternativer tilgængelige for kunderne i samtlige markeder, Carlsberg opererer i. 

“Forskellige sundhedstendenser som fx hvid januar er med til at drive udviklingen. Samtidig med, det er blevet meget mere socialt acceptabelt at vælge en alkoholfri øl end det tidligere var. For små 20 år siden var det måske lidt skamfuldt at drikke en alkoholfri øl. Mange havde lidt fornemmelsen af, at vedkommende nok havde et problem, hvis man sad med en alkoholfri øl, hvorimod det i dag er et positivt tilvalg, der rent faktisk smager godt," forklarer Søren Brinck.

Dertil kommer, at de alkoholfri øl indeholder få kalorier sammenlignet med en almindelig øl. Faktisk indeholder alkoholfri øl gennemsnitligt lige under halvdelen af en almindelig øl med procenter.

Der er med andre ord ingen grund til fortvivlelse. Januar behøver slet ikke være kedelig, men kan rent faktisk både smage godt og give lidt social kulør på tilværelsen, samtidig med man overholder sine nytårsforsæt. 

Kontakter

Billeder

Information om Carlsberg A/S

Carlsberg A/S
Carlsberg A/S
J.C. Jacobsens Gade 1
1799 København V

(+45) 3327 3300http://www.carlsberggroup.com

Følg pressemeddelelser fra Carlsberg A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Carlsberg A/S

Carlsberg tilslutter sig InterForce som Støttevirksomhed25.9.2024 13:52:28 CEST | Pressemeddelelse

Carlsberg bliver Støttevirksomhed hos InterForce og bidrager dermed aktivt til Danmarks sikkerhed og robusthed. Gennem medlemskabet styrker Carlsberg det danske forsvar og beredskab ved at støtte medarbejdere, der er en del af Reservestyrken, de frivillige og reservister i Forsvaret, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og Kystredningstjenesten. Som en del af denne indsats tilbyder Carlsberg sine ansatte fem årlige fridage med løn, så de kan gøre tjeneste i uniform. ”I en verden præget af usikkerhed, klimaforandringer og krig i Europa er det vigtigere end nogensinde at stå sammen om Danmarks sikkerhed,” udtaler Jacob Aarup-Andersen, CEO Carlsberg Group, og fortsætter: ”Som InterForce Støttevirksomhed bakker vi op om det danske forsvar og beredskab ved at lade vores medarbejdere, der er en del af Reservestyrken, få fri med løn til at bidrage til dette arbejde.” Medarbejdere i Reservestyrken spiller en central rolle i at værne om Danmarks sikkerhed og beredskab. Samtidig anerkender Carlsber

Lars Lehmann has decided to leave Carlsberg Group19.8.2024 10:33:52 CEST | Pressemeddelelse

Lars Lehmann, EVP Central & Eastern Europe and India (CEEI), has decided to leave Carlsberg Group to take up a position outside the company. He will continue in his current position until the end of 2024 to ensure a smooth transition. Lars Lehmann has been with Carlsberg for 22 years in a range of executive positions and has been a member of ExCom since 2019. “Lars has been a valued member of the Carlsberg family, and we thank him for his strong contributions. We wish him the best of luck as he takes on this new endeavor,” says Jacob Aarup-Andersen, CEO of Carlsberg Group. Carlsberg has initiated the process of finding a successor, which will be announced in due course.

Agreement to acquire remaining shares in Carlsberg South Asia Pte. Ltd.2.8.2024 10:14:18 CEST | Pressemeddelelse

Carlsberg has signed an agreement to acquire the remaining 33.33% shareholding in Carlsberg South Asia Pte. Ltd. (CSAPL) from our partner, CSAPL (Singapore) Holdings Pte. Ltd. CSAPL is the holding company for Carlsberg India Pte Ltd (CIPL) (100%) and the business in Nepal, through its shareholding in Gorkha Brewery Private Limited (GBPL) (currently 90%). In addition, as part of this transaction, CSAPL has entered into an agreement to acquire a further 9.94% of the shares in GBPL (the acquisition by Carlsberg of the remaining shares in CSAPL, and the acquisition by CSAPL of a further 9.94% of shares in GBPL, being the Proposed Transactions). Following completion of the Proposed Transactions, Carlsberg will own 100% of the existing business in India and, through CSAPL’s shareholding in GBPL, 99.94% of the existing business in Nepal. The total purchase price for the Proposed Transactions amounts to USD 744m (subject to adjustments pursuant to the transaction documents). Of the USD 744m, U

Carlsberg appoints two new members of Executive Committee3.6.2024 10:05:04 CEST | Press release

Esther Wu has been appointed new Chief Information Officer and member of the Executive Committee as of 3 June 2024. Yves Briantais will join Carlsberg as Chief Marketing Officer and member of the Executive Committee on 19 August 2024. With the announcement of two new members of the Executive Committee, Carlsberg is taking another important step towards realising the full potential of its Accelerate Sail strategy. Esther Wu has been with Carlsberg since 2019 as VP IIT Asia and a member of the global IIT leadership team. She brings more than 20 years of strong technology and digital transformation experience from various senior technology positions in global companies. Prior to joining Carlsberg, Esther Wu was the Head of Strategic Planning and IT Transformation at Chanel. With extensive technology experience, deep strategic and operational knowledge of Carlsberg’s IIT function, and growth-centered leadership, Esther Wu will take lead on driving Carlsberg’s digital transformation journey

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye