Carlsberg A/S

Hvid januar behøver ikke smage kedeligt

Del
Så er årets kedeligste måned godt i gang. Måneden hvor mange starter året op med slankekure og lægger alkoholen på hylden for en stund. Men behøver det egentlig være så kedeligt? Hvad hvis man både kan skrue ned for procenter og kalorier, men samtidig bevare den gode smag og de hyggelige arrangementer?

For mange mennesker er nytåret lig med en frisk start, hvor tavlen bliver vasket ren, og forsætterne for året står i kø. Cirka 60 procent af danskerne har ifølge Gallup lavet et nytårsforsæt for 2023 og som sædvanligt ligger ønsker om en bedre sundhed helt i top. Ikke overraskende kommer ønsket om at tabe sig ind på førstepladsen skarpt fulgt af ønsket om at spise sundere og dyrke mere motion på henholdsvis anden og tredjepladsen.  

Nytårsforsæt er en gammel tradition, men i de senere år er en ny trend også kommet frem – nemlig ”hvid januar”, hvor man i sundhedstegnets navn lægger alkoholen på hylden i en måned. Både for at spare på procenterne og på kalorierne.

Men der er gode nyheder på vej, hvis man trods ens intentioner om at skrue ned for alkoholen i januar synes, at det er lidt for kedeligt kun at drikke vand i en hel måned. Der er nemlig sket en stor udvikling i både udvalget og især kvaliteten af alkoholfri øl, som desuden også indeholder færre kalorier.

“Alkoholfri øl er ganske enkelt blevet bedre og mere velsmagende, fordi bryggerierne har investeret i udviklingen. I 2012 fandtes der kun to danske alkoholfri øl på markedet, hvorimod man i dag kan vælge mellem omkring 100 forskellige danskproducerede øl. Det betyder, at der i dag bliver solgt fire gange så mange alkoholfri øl i Danmark end i 2012," fortæller Carlsbergs koncerndirektør Søren Brinck.

Carlsbergs første alkoholfri øl var Carlsberg Nordic, som blev lanceret omkring 2014. Alene i 2021 lancerede Carlsberg globalt 27 nye alkoholfrie produkter i forskellige markeder. I dag kan man få alkoholfri øl i alle de europæiske lande, hvor Carlsberg har forretning, en mindre del af de asiatiske lande og hvert år kommer der nye produkter til.

Carlsberg har desuden sat målsætninger for, at 35% af Carlsbergs samlede globale salg (sodavand og vand ekskluderet) skal være lav-alkohol eller helt alkoholfrit i 2030. Samtidig skal der være alkoholfri alternativer tilgængelige for kunderne i samtlige markeder, Carlsberg opererer i. 

“Forskellige sundhedstendenser som fx hvid januar er med til at drive udviklingen. Samtidig med, det er blevet meget mere socialt acceptabelt at vælge en alkoholfri øl end det tidligere var. For små 20 år siden var det måske lidt skamfuldt at drikke en alkoholfri øl. Mange havde lidt fornemmelsen af, at vedkommende nok havde et problem, hvis man sad med en alkoholfri øl, hvorimod det i dag er et positivt tilvalg, der rent faktisk smager godt," forklarer Søren Brinck.

Dertil kommer, at de alkoholfri øl indeholder få kalorier sammenlignet med en almindelig øl. Faktisk indeholder alkoholfri øl gennemsnitligt lige under halvdelen af en almindelig øl med procenter.

Der er med andre ord ingen grund til fortvivlelse. Januar behøver slet ikke være kedelig, men kan rent faktisk både smage godt og give lidt social kulør på tilværelsen, samtidig med man overholder sine nytårsforsæt. 

Kontakter

Billeder

Information om Carlsberg A/S

Carlsberg A/S
Carlsberg A/S
J.C. Jacobsens Gade 1
1799 København V

(+45) 3327 3300http://www.carlsberggroup.com

Følg pressemeddelelser fra Carlsberg A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Carlsberg A/S

Carlsberg appoints two new members of Executive Committee3.6.2024 10:05:04 CEST | Press release

Esther Wu has been appointed new Chief Information Officer and member of the Executive Committee as of 3 June 2024. Yves Briantais will join Carlsberg as Chief Marketing Officer and member of the Executive Committee on 19 August 2024. With the announcement of two new members of the Executive Committee, Carlsberg is taking another important step towards realising the full potential of its Accelerate Sail strategy. Esther Wu has been with Carlsberg since 2019 as VP IIT Asia and a member of the global IIT leadership team. She brings more than 20 years of strong technology and digital transformation experience from various senior technology positions in global companies. Prior to joining Carlsberg, Esther Wu was the Head of Strategic Planning and IT Transformation at Chanel. With extensive technology experience, deep strategic and operational knowledge of Carlsberg’s IIT function, and growth-centered leadership, Esther Wu will take lead on driving Carlsberg’s digital transformation journey

Susanne Skippari will join Carlsberg Group as Chief Human Resources Officer6.5.2024 15:21:05 CEST | Press release

Susanne Skippari will join Carlsberg Group as Chief Human Resources Officer (CHRO) and a member of the Executive Committee (ExCom). Susanne Skippari joins from KONE and will start at Carlsberg in the beginning of September 2024. “Susanne brings 25 years of experience in human resources, including in senior leadership positions. Her stellar expertise in developing talent, advancing diversity, equity and inclusion, and supporting culture-driven business transformation in a fast-changing environment make her a natural fit for this role”, says Jacob Aarup-Andersen, Group CEO at Carlsberg Group. Susanne Skippari has recently served as Executive Vice President, People and Communications, and a member of the Executive Board at KONE, a Helsinki-based global leader in the elevator and escalator industry employing 60,000 people and operating in 60+ countries. Before joining KONE, Susanne worked in Nokia in various HR roles in Finland and Argentina. She holds an MSc in Economics from Turku School

Danskerne skal bidrage til at udvikle fremtidens øl13.6.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Bryggerikoncernen Carlsberg lancerer nu et helt nyt øl-koncept med eksperimentelle øl. Målet er at få danskerne til at give feedback på smagen i de nye bryg og dermed være med til at bestemme, om de har en fremtid i Carlsbergs sortiment. Flere af de nye øl kan nydes på udvalgte barer og restauranter under navnet ’Jacobsen Experimental’, mens andre fås gennem medlemskab af en eksklusiv ølklub.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye