København går forrest og gentænker byens centrum
- Det er i vores optik både modigt og rigtigt, når politikerne i København i går besluttede at nedlægge P-pladser i Middelalderbyen, siger direktør Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet, der anbefaler flere byer at gøre det samme.
- Som Danmarks største by viser hovedstaden vejen ved at turde gentænke arealanvendelsen. Vi taler om landets dyreste og mest attraktive kvadratmeter. De skal bruges til at skabe en attraktiv by, hvor mennesker, liv, kultur, lys og luft har førsteret frem for parkerede ’døde’ biler, som bare står og fylder op. Dem bør vi gemme af vejen under jorden og i P-huse frem for på attraktive veje, torve og pladser i bykernen.
- Og så bør vi opprioritere cykelparkeringen, hvor der er et stort efterslæb i København. I dag er det 8% af byens åbne areal, der anvendes til bilparkering og kun 1% til cykelparkering. Vi tænker, at balancen skal genfindes med udgangspunkt i et mere moderne mobilitetsmiks, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Mikromobilitet og cykelparkering
Cyklistforbundet ser frem til den omprioritering, som gårsdagens beslutning i Københavns Teknik- og Miljøudvalg om nedlægges af cirka halvdelen af P-pladserne i Middelalderbyen er et klar signal om.
- Vi har fuld forståelse for, at dem, som bor i Middelalderbyen skal have mulighed for at kunne parkere, og at der samtidig er et erhvervshensyn med levering af varer og plads til den arbejdende håndværker og hans varebil med værktøj.
- Vi syntes derfor, at det er positivt, at man øger erhvervsparkeringspladserne med 10%, både af hensyn til de erhvervsdrivende, og fordi det øger sikkerheden for cyklisterne i byen. Men vi skal huske, at vi i disse år ser ser en markant øget erhvervsmæssig transport med e-ladcykler i centrum. Det taler for at øge cykelparkeringen i centrum.
Kenneth Øhrberg Krag opfordrer til, at vi som samfund spørger os selv, hvad det er for byer, som vi ønsker at have i fremtiden og kalder det fremsynet, at København nu ændre på sin prioritering.
- Byerne skal i langt højere grad indrettes til mennesker og understøttes af mikromobilitet som cykler og e-cykler, der fylder mindre og hverken larmer eller bidrager til luftforurening suppleret af effektiv offentlig transport.
- Vi hilser beslutningen velkommen og ser frem til, at København viser vejen for, hvordan fremtidens storby balancerer hensynet til butikshandel, erhverv og beboere med ønsket om en attraktiv bykerne for turister, beboere og alle os andre, der ønsker at nyde Københavns centrum som en levende og inspirerende attraktion, slutter Cyklistforbundets Kenneth Øhrberg Krag.
Nøgleord
Kontakter
Kenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder
Information om Cyklistforbundet
Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.
Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Finanslovsforslaget gemmer på en kæmpe sejr for cyklister5.9.2024 11:33:08 CEST | Pressemeddelelse
Det er en kæmpe sejr, når regeringen i sit finanslovsforslag ønsker at fjerne politiets vetoret på bl.a. hastighedsnedsættelser. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der gennem flere år kæmpet for kommunernes muligheder for selvstændigt at afgøre hastighedsgrænser i byerne.
Cyklistforbundet og DI efterlyser cykelvenlige skatteregler i regeringens finanslovsforslag30.8.2024 11:03:25 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet kalder det sammen med DI rigtig ærgerligt, at regeringen ikke har prioriteret en bruttolønsordning for cykler i sit finanslovsforslag. De to organisationer efterlyser cykelvenlige skatteregler, der er en nem og billig løftestang for styrket folkesundhed og reducerer trængsel på vejene.
Festlig cykelparade i Kolding sendte 21 cyklister med cerebral parese afsted mod Paris21.8.2024 17:13:47 CEST | Pressemeddelelse
21 cykelryttere med cerebral parese blev onsdag d. 21. august sendt afsted fra Kolding med et brag af en cykelparade. Nu venter en krævende cykeltur, inden de om en uge når frem til Paris og åbningen af de Paralympiske Lege.
Lynge-virksomhed er første vinder af cykelpris24.6.2024 14:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet har for første gang uddelt Pedalkraft-Prisen, der går til en arbejdsplads, der har gjort noget særligt for at gøre det lettere og sjovere at tage cyklen til arbejde.
’Vi cykler til arbejde’ sparede samfundet for næsten 70 mio. kroner13.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På landsplan satte 57.484 deltagere sig i sadlen og tilbagelagde sammenlagt over 9,8 millioner kilometer i årets 'Vi cykler til arbejde'. Samfundsgevinsten ved det er enorm. OBS: Regionale tal i bunden
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum