Topdanmark: Massivt regnvejr giver travlhed

Fredag byder på endnu en omgang regn, og Topdanmark forventer, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder ramt af vandskader. Siden onsdag har forsikringsselskabet modtaget cirka seks gange så mange vandskader som normalt.

Starten af 2023 har været en særdeles våd affære, og fredag er der endnu en gang udsigt til silende regn i hele landet.

De fleste steder vil ifølge DMI få mellem 10 og 15 millimeter nedbør, mens der i Nordjylland forventes op mod 20 millimeter.

Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der er ramt af vandskader.

”Vi forventer fortsat travlhed de kommende dage og har flere medarbejdere end normalt på vores telefoner og er i tæt dialog med skadeservicefirmaerne,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark.

Vådeste januardag længe
Onsdag blev en drivvåd dag med i gennemsnit 21,1 millimeter nedbør på landsplan. Det gør ifølge DMI døgnet til den vådeste januardag i rigtig mange år.

De store regnmængder medfører travlhed hos Topdanmark, som siden onsdag har modtaget cirka seks gange så mange vandskader som normalt.

”Vi har de seneste døgn haft travlt med at hjælpe kunder i hele landet, som anmelder skader på boligen efter store mængder nedbør, og vi forventer, at det fortsat vil tikke ind med skadesanmeldelser,” siger Helene Ibsen.

Topdanmark har indtil nu modtaget flest skadesanmeldelser fra kunder i Region Hovedstaden efterfulgt af Syd- og Sønderjylland. De fleste anmeldelser skyldes utæt tag og ældre kældre.

Seks dage inde i januar er der faldet, hvad der svarer til over en halv måneds nedbør.

Her er 5 gode råd til at forebygge regnvejrsskader

• Rens tagrender, afløb og brønde, så vandet kan strømme uhindret gennem af-vandingssystemerne.
  • Reparér revner og utætheder i fundament og kælderydervægge, så vandet ikke kan trænge ind i huset, og tjek jævnligt tag for utætheder.
  • Sørg for, at græsplæne, fliser osv. hælder væk fra huset. Så undgår du, at vandet samler sig ved fundament og kældervægge og dermed ender med at trænge ind i huset.
  • Undgå for mange flisebelagte terrasser, indkørsler eller lignende, så vandet i stedet har mulighed for at sive ned i jorden.
  • Etablér faskiner eller regnvandstønder til at bortlede eller opsamle regnvand fra tag og terrasse.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark skal bidrage til danske AI-sprogmodeller: Skal styrke dansk erhvervsliv7.5.2024 06:43:42 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark tilslutter sig det nyoprettede Dansk Sprogmodel Konsortiet, som skal dele danske data til brug for træning af nye danske sprogmodeller. Dansk Sprogmodel Konsortiet er etableret af Alexandra Instituttet, IBM Danmark og Dansk Erhverv, og udviklingen af modellerne sker i regi af Danish Foundation Models, der er et samarbejde mellem Alexandra Instituttet og universiteter. Formålet med at udvikle danske sprogmodeller er at sikre fælles, gratis og transparente AI-baserede sprogmodeller, som både den offentlige og private sektor i Danmark kan gøre brug af. De skal til enhver tid overholde dansk og europæisk lovgivning på området, og de kan for eksempel anvendes til at løfte serviceniveauet hos danske virksomheder. ”I Topdanmark har vi en ambitiøs tilgang til kunstig intelligens, og vi ser et stort potentiale i danske sprogmodeller. Vi tror, at de kan hjælpe Topdanmark med at levere en endnu bedre kundeservice, selvom vi allerede er langt fremme, når det kommer til brugen af kunstig