Wonderful Copenhagen

Krydstogtturismen i danske havne sætter ny rekord i det nye år – på nær København, der stadig er bagud pga. krigen

Del

Der er krydstogtturismen i København, og så er der krydstogtturismen i resten af landet. Indtil corona-krisen ramte, var det hovedstaden, der var lokomotivet i dansk krydstogt. Men når man kigger på tallene for 2023, er rollerne byttet om.

De danske havne uden for København ser på nuværende tidspunkt ud til samlet set at få besøg af 230 anløb i 2023. Det er 44 flere end i 2019 – det sidste normale år for krydstogtturismen.

Forventningen til antallet af gæster ombord på de besøgende skibe er, at de 8 danske krydstogthavne uden for hovedstaden, der får anløb i 2023, kan se frem til over 431.000 gæster i det nye år. Det er mere end dobbelt så mange som i 2019 og er det højeste antal nogensinde.

Til gengæld er København stadig hårdt ramt. Dog ikke længere af corona, men nu af krigen i Ukraine, som gør, at den populære russiske Skt. Petersborg, der er det helt store trækplaster, ikke længere er en del af krydstogt i Østersøen. Særligt de store amerikanske rederier, som ligger til i København, men ikke i resten af Danmark, dropper Østersøen pga. Skt. Petersborg.

København havde i 2019 besøg af i alt 348 skibe, som havde 940.000 gæster med til den danske hovedstad. I 2023 kan København se frem til kun 289 anløb, en nedgang på 59 i forhold til 2019. Og nedgangen i anløb næste år betyder 375.000 færre krydstogtturister end i 2019.

Hvor krydstogtskibene i resten af landet lægger til som et stop undervejs på en rute, er en stor del af skibene i København såkaldte turn-arounds, som betyder, at skibene både begynder og afslutter krydstogtet i København. Turn-around-gæsterne er derfor generelt længere tid på destinationen og lægger et større forbrug hos branchens mange virksomheder, herunder hoteller, restauranter, butikker og attraktioner. Alene i 2019 skabte krydstogtturismen en omsætning i København på over 1,1 mia. kr.

Men det er netop nedgangen i antallet af turn-arounds, der særligt rammer København i 2023. Her er de forventede 122 turn-around-anløb en nedgang på 39 i forhold til 2019. Det er sågar en nedgang fra de 133 i det usikre 2022.

Og det betyder især færre krydstogtgæster fra USA, da det særligt er de amerikanske rederier, der trækker deres turn-around-skibe ud af Østersøen på grund af situationen med Rusland.

I de danske havne uden for København er fremgangen samlet set tydelig, selvom antallet af anløb i de enkelte havne rundt i landet varierer fra år til år. Tallene for 2023 er optalt på tværs af landet og baseret på fuld belægning på skibene, og kan således ændre sig i løbet af 2023.

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann
ufh@woco.dk
Mobil 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

Klaus Bondam bliver ny direktør for krydstogtnetværk i Wonderful Copenhagen: Skal stå i spidsen for kompleks opgave med at sikre bæredygtig vækst28.2.2023 11:00:14 CET | Pressemeddelelse

Det bliver en profil med mange års erfaring med ledelse, byudvikling, kulturscenen, bæredygtighed og mobilitet, der fremover skal stå i spidsen for krydstogtturismen i Danmark og Østersøen. Som ny direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen skal Klaus Bondam stå i spidsen for en vigtig, men også kompleks opgave med at sikre en bæredygtig omstilling af krydstogterhvervet, både miljømæssigt, socialt og økonomisk. Opgaven er på en og samme tid at øge branchens store samfundsøkonomiske bidrag med milliardomsætning og jobskabelse, og samtidig medvirke til at omstille branchen miljømæssigt og i samspil med lokalmiljøer. ”Jeg glæder mig meget til at være med til at skabe en bæredygtig vækst i krydstogtturismen i København, Danmark og Østersøområdet sammen med de mange partnere og de pågældende byer. Det maritime fylder meget i vores historie, men er også en stor del af den fremtidige udvikling af vores samfund i en grønnere og mere bæredygtig retning. Og det er et stærkt afsæt for ar

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye