Stort udbud klar til første etape af fjernvarmeudvidelse

En stor arbejdsindsats og en vellykket markedsdialog resulterer i, at Vestforbrænding netop har sendt de første tre leverancer af sin Varmeplan 2030 i udbud. Udbuddet omfatter fjernvarme-arbejder i Ballerup, Herlev, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Furesø, Frederikssund og Egedal. I alt får cirka 16.000 husstande mulighed for i denne første etape at udfase deres olie- eller gasfyr og få grøn fjernvarme.

Udbuddet er den første konkrete leverance, der er med til at realisere ambitionerne i Varmeplan 2030, hvor 30.000 nye kunder skal tilsluttes fjernvarmenettet. Vestforbrænding har lagt vægt på, at kunderne får en god oplevelse i deres konvertering til fjernvarme, og i den forbindelse spiller entreprenørerne en vigtig rolle. Derfor er kundehåndtering også grundigt beskrevet i udbudsmaterialet.

”Bag udbuddet ligger en kæmpe indsats, og nu er næste skridt at forhandle tre totalentrepriser på plads og komme i gang med arbejdet. Vestforbrænding ønsker at tilslutte kunder hurtigst muligt til fjernvarmenettet, og vi har derfor arbejdet hårdt på at få sendt et stærkt udbud afsted, der matcher opgavens omfang.” fortæller direktør i Vestforbrænding, Steen Neuchs Vedel.

Tre totalentrepriser og 16.000 kunder i første etape
Første etape udbydes i tre totalentrepriser og omfatter projektering og udførelse af hovedledninger, distributionsledninger, stikledninger og kundeinstallationer hos cirka 16.000 kunder, som er opdelt i energidistrikter i de seks kommuner. Egedal Forsyning varetager selv konverteringerne i Egedal Kommune. Derudover skal der etableres en hovedledning mellem Måløv Spidslastcentral i Ballerup Kommune via Egedal og frem til fremtidig energicentral i Frederikssund.

Udrulningen af Vestforbrændings Varmeplan 2030, udbud, projekter og arbejder vil løbende blive beskrevet på www.vestfor.dk og udsendt som meddelelser til medier samt Vestforbrændings SoMe på Linkedin og Facebook.

Pressechef Per-Henrik Goosmann / pgo@vestfor.dk  / tlf. 40 38 76 31
Projektchef Tina Elkjær Christensen / TCHR@vestfor.dk

Information om I/S Vestforbrænding

Ejby Mosevej 219
2600 Glostrup

+45 44 85 70 00https://www.vestfor.dk/

Vestforbrænding er Danmarks største affaldsselskab. Vi er ejet af 19 sjællandske kommuner, som vi tilbyder løsninger inden for indsamling og behandling af affald samt levering af fjernvarme og elektricitet. Her på siden kan du læse om Vestforbrændings selskabskonstruktion, vores historie, økonomi og værdisæt.

Vestforbrænding 2023 – et spændende og begivenhedsrigt år6.6.2024 16:38:40 CEST | Pressemeddelelse

Igen på vej mod nye mål har Vestforbrænding netop afholdt sin årlige generalforsamling, hvor bestyrelsesformand Ole Bondo Christensen i sin årsberetning konstaterede, at trods et 2023 med udfordringer og meget store projekter, står Vestforbrænding fortsat rigtig godt rustet til fremtiden. Det er en fremtid, som blandt andet byder på fortsat udvidelse af fjernvarmenettet, fortsat arbejde med et CO2-fangstanlæg, et goddag til nye it-systemer og øget fokus på højere grad af genanvendelse.

Vestforbrænding kan skabe gener for sine naboer14.5.2024 13:36:03 CEST | Pressemeddelelse

I perioden 26. maj og frem til 30. juni foretager Vestforbrænding planlagt vedligeholdelse af anlægget i Glostrup. Det kan skabe gener i form af støj, lugt og øget trafik. Der er som tidligere år taget initiativer, som skal begrænse generne – blandt andet bliver der opsat støjværn og brugt elektrisk værktøj. Det vil være i perioden 28. maj til 4. juni, at de mest støjende aktiviteter vil foregå.

Sammenlægning af Farum Fjernvarme og Vestforbrænding er nu godkendt23.4.2024 14:36:08 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nu meddelt sin godkendelse af sammenlægningen mellem Farum Fjernvarme og Vestforbrænding, hvor Farum Fjernvarmes fjernvarmeaktiviteter overdrages til Vestforbrænding. Både bestyrelsesformand for Vestforbrænding, Ole Bondo Christensen, og formand for Farum Fjernvarme, Henrik Haugaard Pedersen, udtrykker stor glæde over, at godkendelsen er i hus.