På Lidls højlager i Køge har man på et år skånet medarbejderne for at løfte 35.000 ton tørvarer
![Ved indvielsen i november sidste år blev de automatiserede lagerfaciliter afprøvet til stor glæde for gæsterne.](/data/images/00210/658bef93-e95d-4ec6-9086-5f9490c96a57-w_720.jpg)
I november er det et år siden, at Lidl åbnede sit nye 6.400 m2 store højlager i Køge, som dagligvarekæden har investeret et trecifret millionbeløb i at få bygget. Lageret er udstyret med en teknologi, der har automatiseret lagerfaciliteterne og skabt et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Her bliver pallerne eksempelvis håndteret af otte førerløse kraner, ligesom et halvautomatisk plukkesystem reducerer lagermedarbejdernes løftearbejde markant, det fortæller Zita Szlavikovics, salgsdirektør i Lidl.
”Førhen løftede medarbejderne op til seks ton tørvarer om dagen. Det er tæt på nul nu, grundet automatisering og rotation på arbejdsområderne blandt medarbejderne. Samlet set er det 35.000 ton færre, som medarbejderne har skullet løfte manuelt på lageret i Køge, siden vi åbnede det nye fuldautomatiske højlager. Det betyder alt andet lige, at kollegerne undgår tidlig nedslidning.”
Det er en velkendt udfordring for medarbejdere, der pakker varer, at det kræver mange tunge løft i løbet af dagen. I Lidl mente man, at det måtte kunne gøres bedre, og derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af en logistikchef, en ekstern konsulent samt repræsentanter af lagermedarbejdere, som blev inviteret med til Holland, hvor udviklingen af de nye løsninger foregik. Processen tog omkring to år og i dag, efter kun et år i drift, har de nye metoder altså skånet lagermedarbejderne for omkring 35.000 ton løftearbejde.
”Kroppen bliver skånet dagligt”
I forbindelse med udformningen og moderniseringen af lageret var det især en prioritet at specialdesigne nye ergonomiske arbejdsstationer for at forbedre arbejdsforholdene for medarbejderne på lageret. Spørger man lagermedarbejderne på logistikcenteret i Køge, der håndterer alle varer til Lidls butikker på Sjælland og Bornholm, har de automatiserede processer i høj grad skånet dem i dagligdagen:
”Vi er glade for automatiseringen. De nye arbejdsstationer fritager os for næsten alle manuelle løft, og det smarte ved det nye plukkesystem er, at alt er skub-og-træk. Det betyder, at vores krop dagligt bliver skånet, og på lang sigt betyder det også, at vi kan være i faget længere,” fortæller Michael Andersen, som har arbejdet hos Lidl i fem år, og som til daglig er plukker på højlageret i Køge, hvor han sammen med sine kollegaer, plukker tørvarer fra seks arbejdsstationer.
Det nye højlager satte også Lidl på listen over nominerede til Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Muskel- og skeletbesvær for virksomheder, der gør noget særligt for arbejdsmiljøet til inspiration for andre – og netop dét at kunne inspirere andre, håber Lidl meget på:
”Automatiseringen af højlageret er en stor, men vigtig investering. Den bidrager til et bedre arbejdsmiljø og gør det forhåbentlig også lettere for os at rekruttere til den del af vores organisation. At medarbejderne også selv har bidraget til løsningerne, gør kun ejerskabet endnu større. Ofte findes de bedste løsninger i fællesskab,” fortæller Zita Szlavokovics.
Se en video om Lidls plukkesystem her:
https://video.amr.dk/?poditemid=66153&tagsid=3669&ch=3833
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
![Ved indvielsen i november sidste år blev de automatiserede lagerfaciliter afprøvet til stor glæde for gæsterne.](/data/images/00210/658bef93-e95d-4ec6-9086-5f9490c96a57-w_240.jpg)
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 160 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Præstø har fået sin første Lidl18.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen stod kunderne i kø for at besøge Præstøs nyeste butik, da dagligvarekæden Lidl åbnede dørene på Næbvej 1. Efter at have fået smurte sandwich og frisk kaffe kunne de strømme ind i butikken, få smagsprøver på Lidls produkter og gå på opdagelse i dagens gode tilbud.
Præstøeren Annika tager tøjlerne som butikschef i hjembyens første Lidl4.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er nu parat med åbningsdagen for dagligvarekædens første butik i Præstø. Torsdag d.18. juli klokken 8 kan kunderne således udforske butikkens mange gode tilbud og hilse på et velkendt ansigt. Butikschef Annika Eid har nemlig boet i Præstø siden hun var 14 år og er nu opsat på at give den bedste indkøbsoplevelse i byen.
Vigtig kundeinformation vedrørende ”Farofa 400 g”3.7.2024 18:49:47 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder Farofa 400 g med Bedst før 07.10.2024 batch nr. PL 158, da produktet er harsk.
Første Lidl Innovate produkt er allerede på hylderne3.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. Nu kommer de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød.
Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum