Styrelse appellerer: Hjælp os med at redde idioterne til nytår

Gå aldrig tilbage til en fuser, brug beskyttelsesbriller, hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden. De fleste kender fyrværkerirådene. Alligevel kom 178 personer til skade med fyrværkeri sidste år, da det nye år skulle markeres med krudt og bang.
Men hvis vi kender de gode råd, hvorfor kommer så mange så til skade? Sikkerhedsstyrelsen sætter med en ny kampagne fokus på, hvor dumt det egentlig er at ignorere de basale fyrværkeriråd:
- Vi har nu gennem mange år lavet fyrværkerikampagner, men vi må bare konstatere, at særligt unge mænd og drenge fortsat kommer til skade. Derfor vil vi i år gerne appellere til deres omgangskreds og med et kærligt blink i øjnene opfordre dem til at redde de ’idioter’, de har kær, siger Kirstine Gottlieb, kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen.
Idioter: Nemme at holde af, svære at passe på
Kampagnen fremstår som en velgørenhedsorganisation, der er sat i verden for at redde de stakkels idioter, der hvert år kommer til skade med fyrværkeri. Det er deres kærester, venner, søskende, børn eller bedsteforældre, der skal være med til at forebygge skaderne, ved at de skal passe ekstra godt på deres egne elskede idioter.
I front for velgørenhedsorganisationen står Ellen Hillingsø, som i kampagnefilmen redder sin idiot fra invaliderende fyrværkeriskader, men også forklarer, hvad der mon ligger bag det idiot-gen, der aktiveres særligt nytårsaften.
- Vi kunne rigtigt godt tænke os et idiotsikkert nytår, hvor vi ser et drastisk fald i fyrværkeriskader. Så vi håber, at rigtigt mange vil melde sig som idiot-reddere og deltage i konkurrencen om et idiot-redder-kit, siger Kirstine Gottlieb.
Kittet består af et diplom som certificeret idiot-redder, en limited edition Red-en-idiot-t-shirt, idiotsikre nytårsråd og selvfølgelig beskyttelsesbriller.
Kampagnen går i luften på Redenidiot.dk den 15. december og kører helt indtil nytårsaften.
Idiotsikre fyrværkeriråd:
|
Fakta om Fyrværkeriskader 2021/2022
|
* Registrerede skader efter brug af fyrværkeri, som har medført akut sygehuskontakt
** Med alvorlige skader menes der tilskadekomne, som indlægges direkte, overføres til andet sygehus, eller kræver akut vurdering hos øjenlæge
Alle tal stammer fra Ulykkes Analyse Gruppen (UAG) ved ortopædkirurgisk afd. Odense Universitetshospital, som hvert år opgør tal fra Danmarks skadestuer om skader efter fyrværkeri. Oplysningerne vedrører de to døgn den 31.12. og 1.1. Indsamlingen af fyrværkeriulykker på landsplan, er knyttet til Sikkerhedsstyrelsens kontrol og godkendelse af fyrværkeri
Billeder
Links
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Ny kampagne skal minde danskerne om at beskytte hørelsen mod nytårsbrag17.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen sætter i år fokus på risikoen for høreskader i forbindelse med fyrværkeri. Kraftige brag kan nemlig give varige skader på hørelsen.
Fra i dag kan du købe fyrværkeri – men du skal vente med at tænde lunten15.12.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom du har mulighed for at købe raketter, batterier og andet krudt, skal du være opmærksom på, at det først må fyres af den 31. december.
Alt for mange børn og unge kommer fortsat til skade med fyrværkeri3.12.2025 09:17:05 CET | Pressemeddelelse
Næsten halvdelen af alle fyrværkeriskader rammer personer under 18 år, og de kommer til skade med alle typer af fyrværkeri. Derfor skal der stadig undervises i fyrværkerisikkerhed.
Benjamin Hav går forrest i ny kampagne for fyrværkerisikkerhed1.12.2025 09:09:15 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig alt for mange børn og unge, der kommer til skade nytårsaften. Ny kampagne sætter fokus på beskyttelsesbriller med musik og fællesskab i øjenhøjde med de unge.
Kampagne skal gøre det normalt at vise ID ved køb af alkohol, nikotin eller tobak7.7.2025 11:06:57 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen lancerer nu kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’. Formålet er at sætte fokus på alderskontrol for unge. Med opbakning fra detailbranchen og andre interessenter er målet at styrke forståelsen for, at det er helt naturligt at skulle vise ID, når man handler alkohol, nikotin eller tobak.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


