Her skal du købe piskefløden denne jul

I Wefood kan du finde Danmarks mindste priser på mejeriprodukter.
Foto: Folkekirkens Nødhjælp

En liter piskefløde til 20 kroner. Ja, den er god nok. Det er vistnok Danmarks billigste pris på piskefløde, der lander på et perfekt tidspunkt i denne dyre juletid.

Wefood og Arla er gået sammen om at bekæmpe madspild. Det betyder, at man fremover kan købe et udvalg af Arlas mejeriprodukter i Wefoods tre butikker i København.

Wefood er Folkekirkens Nødhjælps supermarked, der sælger overskudsvarer til en god pris. Det kan være varer med beskadiget emballage, forkert mærkning, overskredet holdbarhedsdato og sæsonvarer. Varer, som ingenting fejler, og som ellers ville have endt i skraldespanden hos traditionelle supermarkeder.

”Mejeriprodukter er en populær vare i vores Wefood-butikker, så vi er glade for dette fantastiske samarbejde med Arla. Det kommer på et vigtigt tidspunkt, hvor vi danskere mærker de stigende priser, som især har ramt mejeriprodukter. Nu giver vi vores kunder muligheden for at handle billigt, samtidig med at de bekæmper madspild og hjælper mennesker i nød i verden,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

En til to gange ugentligt donerer Arla overskudsprodukter fra deres lagre i Slagelse og Ishøj til Wefood i København, og det kan være mælk, yoghurt, piskefløde, A38 eller kvark. Priserne varierer, men der vil altid være store nedslag i forhold til priserne i traditionelle supermarkeder. Indtil videre har tilbuddene inkluderet to Yoggi yoghurt for 20 kroner, en liter piskefløde til 20 kroner og fem kilo kvark for 30 kroner.

”Når det ikke er muligt at sælge vores fødevarer, for eksempel fordi vi ved en fejl har produceret for meget, forsøger vi at behandle maden som en ressource, der kan genanvendes eller genbruges i stedet for bare at smide den ud. Derfor har vi indgået et samarbejde med Wefood, og bidrager dermed både til at reducere madspild, samtidig med vi støtter Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste samfund,” siger Line Aagaard, Head of Sustainability hos Arla Denmark.

Arla og Wefood regner med sammen at kunne bekæmpe ét ton madspild om ugen. Det svarer til cirka 1000 liter mælk, som ellers ville være blevet hældt ud. Og det ligger oveni de andre initiativer, som begge virksomheder har for at bekæmpe madspild. Lige nu er det kun Wefood-butikkerne i København, der får donationer fra Arla, men begge virksomheder håber på at udvide samarbejdet i det jyske fra næste år.

________________________

Wefood

I 2016 slog Folkekirkens Nødhjælp dørene op til Wefood, Danmarks første butik, der sælger varer med beskadiget emballage, forkert mærkning, overskredet dato for holdbarhed og sæsonvarer. Overskuddet fra Wefood-butikkerne går til mennesker i nød. I dag findes seks butikker over hele landet, mens flere er på vej.

Foto: Folkekirkens Nødhjælp

Udviklingsprojekter skyller væk uden klimaløsninger31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Udvikling og klima hænger uløseligt sammen. Klimakrisen truer med at rulle årtiers udviklingsarbejde tilbage, mens fattigdom presser naturen og klimaet i mange sårbare områder. Der er derfor behov for at nedbryde silo-tilgangen og i stedet integrere klima og udviklingsarbejdet. Udviklingsbistanden skal indarbejde fremtidens klimascenarier og udnytte nye grønne teknologier som for eksempel decentral solenergi. Øget sammentænkning mellem klima og udvikling er en forudsætning for at nå både verdensmålene og Paris-aftalen. En styrket kobling vil øge de enkelte landes modstandsdygtighed over for klimaforandringer og merværdien af en grøn energiomstilling. Bedre integrerede tilgange til at sikre gensidige klima- og udviklingsgevinster vil kunne spare milliarder af kroner. Med en fælles event ’Integrating climate and development – a way forward’, sætter Udenrigsministeriet, CONCITO og Folkekirkens Nødhjælp fokus på debatten om, hvordan klima og udvikling kan integreres. Ministeren for udvikli

Folkekirkens Nødhjælp advarer om hungersnød og folkedrab i Sudan26.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse