
Danskernes medievaner kortlagt

YouGovs raport er baseret på mere end 19.000 interview på tværs af 18 markeder verden over.
I takt med at corona-restriktioner er blevet løftet i store dele af verden, har vores medieforbrug ændret sig, men er vi tilbage til status quo? Når vi ser på Danmark, er der overordnet set stor overensstemmelse mellem tidligere medieadfærd og den forventede adfærd i fremtiden.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Digitale medier dominerer fortsat i Danmark. Næsten ni ud af ti (86%) af danskere har brugt samme eller mere tid på websites og apps de seneste 12 måneder, og en lignende andel (86%) har intentioner om at fortsætte eller forøge dette forbrug i de næste 12 måneder. 72% af danskerne har brugt samme eller mere tid på sociale medier i de sidste 12 måneder, og vil sandsynligvis fortsætte med det de næste 12 måneder.
Brugen af aviser (online eller i papirform), radio og TV ligger fortsat højt og stabilt. Det største positive merforbrug er sket inden for streaming af film og serier, hvor hver femte (21%) har øget deres forbrug. Væksten ser dog ud til at stagnere, idet kun 13% forventer at øge deres forbrug næste år
Mere end hver fjerde (27%) har skåret ned på biografture i de sidste 12 måneder, og hver femte (22%) reducerede deres forbrug af live-events (f.eks. teater, koncerter, sportsbegivenheder osv.), hvilket kan hænge sammen med coronakrisen. Det største forventede merforbrug de næste 12 måneder, ses netop også inden for live-events samt biografbesøg. 18% forventer at forøge deres forbrug af live-events og 16% forventer at gå mere i biografen. Næsten lige så mange forventer dog at reducere deres forbrug. Det ser altså dermed ikke ud til at forbruget af live events og biografture vender tilbage til status quo. Det kan hænge sammen med inflations-krisen, hvor YouGovs cost living tracker viser, at hver anden dansker har skåret ned eller forventer at skære ned på sit forbrug.
Streaming
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Ifølge YouGovs undersøgelsen betaler 57% for streaming-abonnementer. 47%, som har et nu, vil sandsynligvis fortsætte næste år, mens 10% som betaler for det nu forventer at afmelde det næste år. Kun 4% af danskerne har ikke et abonnement, men vil måske overveje at tegne abonnement næste år.
Det er især danskere under 34 år, som overvejer at afmelde deres abonnement næste år. Denne aldersgruppe står også for størstedelen af abonnementerne.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 22 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
For yderligere information besøg yougov.com.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.