Nu skal museernes forretning styrkes
De danske museer er en central del af de kulturbærende institutioner i Danmark, men ikke mindst Covid-lukningerne har vist, at alt for mange af dem er økonomisk meget sårbare. Pludselige kriser kan betyde fyringer af nøglemedarbejdere eller stærke indskrænkninger i de enkelte museers mulighed for at udvikle udstillinger og events.
Fem danske museer gik derfor sammen om et projekt, der kunne bidrage til at styrke landets museers forretningsudvikling. Udfordringen er, at museerne i stigende grad står overfor øgede indtjeningskrav, når de skal omstille sig fra en forvaltningsøkonomi til en forretningsøkonomi.
- ”Vi skal tænke mere kommercielt, når vi udvikler nye udstillinger, så de kan tiltrække museumsgæster nok til, at udstillingerne bliver økonomisk bæredygtige. Men vi skal også professionalisere museernes drift, events, forretninger og caféområder, når målet er at sikre økonomisk overskud. Og det er vel at mærke overskud, som skal investeres i endnu bedre publikumstilbud. Kun sådan bliver landets museer i stand til at udvikle sig uden snærende bånd fra en trængt økonomi”, fortæller Søren Moesgaard Bjørnsen, projektleder for projektet og Analyseansvarlig på Nationalmuseet.
De fem museer er Nationalmuseet, Museum Sydøstdanmark, Nordjyske Museer, Statens Museum for Kunst og Statens Naturhistoriske Museum. Den filantropiske forening Realdania har givet økonomisk støtte til at kortlægge praksis inden for forretningsøkonomi på de deltagende museer, samt til at udvikle en række let tilgængelige værktøjer og anbefalinger til museerne.
Disse værktøjer og anbefalinger er nu blevet samlet i en lille håndbog, der kan bruges af hele museumssektoren til en professionalisering af forretningsøkonomien. Værktøjerne i håndbogen beskriver f.eks. dataindsamling, økonomiske målepunkter – såkaldte KPI’er – tidsstyring, udviklingsprocesser, produktionsbudgetter, markedsføring, brugerrejser og brugerrelationer.
”Det er begreber, der er velkendte i kommercielle virksomheder, men de er stadig er relativt ukendte i dele af museumsverdenen, drevet af ildsjæle og fageksperter, som mangler den nødvendige viden om, hvordan man driver en kommerciel forretning. Det skal håndbogen hjælpe med at rette op på. Statens Naturhistoriske Museum er selv i fuld gang med at professionalisere både arbejdsgange og kommercielle områder. Museet drives i dag som en forretning, der arbejder med langsigtede strategiske mål og brandingstrategier, hvor alle væsentlige tiltag bliver evalueret”, slutter Mads Schear Mikkelsen, medlem af projektets styregruppe og Vicemuseumschef på Statens Naturhistoriske museum.
Håndbogen med værktøjerne ligger frit tilgængelig på Organisationen Danske Museers hjemmeside: https://www.dkmuseer.dk/wp-content/uploads/2022/09/Saadan-goer-du-dit-museum-til-en-bedre-forretning_haandbog.pdf
Kontakter
Cecilie Weinholt-Ludvigsen
Kommunikationschef
Nationalmuseet
Telefon +45 41206017
.
Bent BøkmanPR- og pressemedarbejderStatens Naturhistoriske Museum
Tlf:53 83 30 41bent.boekman@snm.ku.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Øster Voldgade 5-7
1350 København K
35 32 22 22https://snm.ku.dk/
Statens Naturhistoriske Museum er nationalmuseum for naturhistorien i Danmark. Museet er smukt beliggende i hjørnet af Botanisk Have nær Nørreport Station.
Følg pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Fortællingen om Palmehusets ældste plante vises under OL i Paris12.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Filmen ’Letter to a Cycad’ har vundet flere priser for sin poetiske fortælling om livets udvikling og den menneskelige påvirkning af naturen. Nu skal den vises i den danske pavillon ved Danmarkshuset i Paris i forbindelse med OL til sommer.
Vilde vidunderlige verden åbner for naturens skatkammer25.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra mikroskopisk plankton til hvaler. Fra stjernestøv til ædelsten. Fra fuglefjer til blomsterfrø. Statens Naturhistoriske Museums nye udstilling ’Vilde vidunderlige verden’ fortæller historier om den rigdom af spændende genstande, som gemmer sig i museets skatkamre.
Ny podcastrække fortæller spændende historier fra kunstens, danmarkshistoriens og naturvidenskabens verden7.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De seks Parkmuseer omkring Kongens Have, Botanisk Have og Østre Anlæg lancerer nu en podcastrække på tre afsnit om deres spektakulære samlinger og historie. De seks museer er Arbejdermuseet, Davids Samling, Den Hirschsprungske Samling, Rosenborg Slot, SMK – Statens Museum for Kunst og Statens Naturhistoriske Museum.
Saml fossiler og hjælp forskerne6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt site for fossilsamlere skal hjælpe forskerne med at kortlægge Danmarks fortid og forstå livets og Jordens udvikling.
Naturens Navnedag - giv det et navn, hvis du vil redde det24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vores kendskab til det dyre- og planteliv, der omgiver os, er ofte alt for mangelfuld. Det gør det ofte svært at forklare, hvorfor og hvordan vi passer bedre på naturen. Det er tanken bag, at europæiske biologer er gået sammen på tværs af 11 lande for at skabe Naturens Navnedag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum