Energipriser: Hvad er situationen?

Energikrisen i Europa rammer almindelige danskere hårdt, og det er svært at se en ende på det hele. Mange mennesker kæmper derfor for at få råd til deres månedlige regninger, og det har ført til protester rundt omkring i Europa.

Når vi nu går ind i december måned kan der være pres på den private økonomi, og det vil skabe frustrationer. Statistikbankens forbrugerforventnings indeks for 2022 ser heller ikke lovende ud, og det indikerer altså at den almene borger ikke er vitterligt optimistisk i denne hårde tid.

Hvad består denne energikrise reelt set af?

Der er mange faktorer som spiller ind, og selvfølgelig er det krigen der har igangsat hele krisen. Det er dog også vigtigt at vi får med, hvordan embedsmænd og politikere kan være udfordret i ved at bedæmme krigen og dens reelle indflydelse på Danmark kortsigtet såvel som langsigtet. Det gør det rigtigt svært at træffe de rigtige beslutninger. Derudover har forskellige prisfastsættelsesmodeller været uheldige for producenterne af energi, der har haft svært ved at holde priserne nede. Hvordan prissætter de overfor forbrugerne som er fair, i en tid hvor svingningerne er så høje? Et godt eksempel er EWII, som tilbage i oktober øgede deres fastpris på el med 2,5x fra den ene måned til den anden for deres fastpris kunder. Det skabte frustration fordi man var bundet til minimum 2 måneder frem fra d.1 oktober, og EWII gik derfor ud og gjorde det muligt at skifte til variabel fra dag til dag. Det gjorde de dog kun en kort periode, da de hurtigt opdagede hvor stort et tab de led af denne model, og det store spørgsmål er så, hvad der motiverer beslutningen om at lukke ned for at skifte fra dag til dag - var det overlevelse eller bekymring for bundlinjen?

Hvad kan du gøre for at spare på energiregningen?

Der findes flere måder at spare penge på energiregningen, selvom det kan være svært i en tid som denne. For det første bør du undersøge om der er nogle gode tilbud fra andre el-selskaber som du kan skifte til. Her kan du med fordel sammenligne elpriser på diverse online-tjenester som f.eks. eltjek24.dk. Det er også en god ide at gøre sit hjem energieffektiv, ved eksempelvis at installere solpaneler eller anden form for alternativ energi, men det er samtidig også en større investering, som man måske ikke tyer til lige nu.

Man bør også sætte sig ind i, hvad der reelt set bruger mest strøm derhjemme. Er det egentlig belysning en der trækker forbruget op, eller hvad er syndebukken? Faktisk så bruger LED pære meget lidt strøm, og det er altså din vaskemaskine, opvaskemaskine og tørretumbler der bruger rigtig meget. Download en app hvor du kan se aktuelle priser, og sæt maskinerne i gang når el er billigst!

Sådan vælger du det rette elselskab15.4.2024 09:12:02 CEST | Pressemeddelelse

Valget af det rigtige elselskab kan virke som en udfordrende proces. Med så mange alternativer og tilbud til rådighed er det vigtigt at udruste sig med den rette viden og værktøjer for at træffe det optimale valg. Det handler ikke kun om at finde en leverandør, der tilbyder elektricitet til en fornuftig pris, men også om at identificere en, der matcher dine personlige behov og livsstil. I dette lys bliver nøglen til at vælge det bedste elselskab at sammenligne de forskellige udbyderes tilbud, hvilket kan gøres let og effektivt.

Kom godt i gang med din opsparing12.4.2024 14:19:31 CEST | Pressemeddelelse

Denne artikel er sponsoreret af Santander. Ønsker du at spare op? De fleste banker kræver en vis procentdel i udbetaling, hvis du skal låne penge. Det er derfor en god idé at have en solid opsparing, da det viser banken, at du har styr på dit budget og din økonomi. Ved at spare op regelmæssigt viser du også din evne til at håndtere lånet og betale det tilbage. Her får du et par tips til, hvordan du kan få gang i en god opsparing, så du eksempelvis kan spare op til en udbetaling.

Sådan finder du Danmarks billigste elselskab i 20245.4.2024 08:18:20 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af de seneste år er der sket en bestandig stigning i antallet af danskere, der søger efter det billigste elselskab 2024. Denne trend forventes kun at vokse i 2024, da bevidstheden om konsekvenserne af ens energiforbrug - både for sin egen pengepung og for miljøet - bliver større. Elmarkedet i Danmark er karakteriseret ved konstant forandring, med nye udbydere, der udfordrer de etablerede, hvilket gør valget både bredere og mere komplekst. Denne artikel vil guide dig gennem processen med at finde Danmarks billigste elselskab i 2024. Den vil udforske de forskellige faktorer, der driver danskernes søgning efter besparelser på elregningen, og undersøge, hvordan du kan navigere i det komplekse landskab af eludbydere.