Røde Kors

Masser af engagement: Frivillige hos Røde Kors bruger i gennemsnit 21 timer om måneden, viser ny analyse

Del
Kombinationen af at gøre en forskel for andre og bruge sine kompetencer er den primære drivkraft for, at næsten 40.000 frivillige i gennemsnit bruger 21 timer hos organisationen hver måned. ”Det viser, at civilsamfundet har rigtig mange ressourcer at bringe i spil, fx når det gælder nogle af fremtidens velfærdsopgaver”, siger national chef i Røde Kors i Danmark, Marie-Louise Gotholdt

Muligheden for at hjælpe andre er en af hovedårsagerne til, at de frivilligt engagerede i Røde Kors i gennemsnit bruger 21 timer hos den humanitære organisation hver måned. Det viser en helt ny analyse, som Røde Kors har fået udarbejdet af analysebureauet Epinion.

Det store engagement i Røde Kors’ aktiviteter spænder bredt fra den gruppe, som månedligt lægger mange timer i længerevarende indsatser som fx frivilligledelse, genbrug og familieindsatser, til den nye form for ad hoc-frivillighed, hvor lige nu 11.000 frivillige har meldt sig til at tage en enkelt opgave en gang imellem som fx ledsage til vaccination eller følge hjem fra hospitalet. Den typiske frivillige bruger 11 timer om måneden på frivilligt arbejde i Røde Kors, mens nogle af ildsjælene lægger 41 timer månedligt og derfor trækker gennemsnittet op.

Og langt de fleste (92 %) er meget tilfredse eller tilfredse med at være i Røde Kors.

”Det er selvfølgelig præmissen for at være frivillig, for er du ikke tilfreds, jamen så lader du være med at engagere dig. Derfor er vi også glade for, at så mange mennesker i hele Danmark vælger at bruge noget af den tid, de føler, de har tilovers i deres hverdag, på aktiviteter i Røde Kors. For uden dem kunne vi ikke nå ud til så mange, som vi gør og så mange, som har brug for hjælp og støtte fra Røde Kors”, siger national chef i Røde Kors, Marie-Louise Gotholdt.

Hjælp til velfærdssamfundet
Og det er netop muligheden for at bringe sine kompetencer i spil og derved gøre en forskel for andre, som er drivkraften for langt de fleste til at engagere sig. Hele 96 % svarer, at de motiveres af at ’hjælpe andre/gøre en forskel’, og 75 % svarer, at det motiverer dem at kunne bruge ’personlige kompetencer/erfaringer’.

”Resultaterne efterlader meget perspektiv for os som organisation, for de viser, at de frivillige har lyst til og mulighed for at lægge rigtig meget tid, hvis de kan bringe sig selv i spil og oplever, at de er med til at hjælpe andre. Det åbner for nogle muligheder, fx når vi skal se på, hvordan vi som civilsamfundsorganisation kan byde ind med ressourcer til at løfte nogle af de velfærdsopgaver, der vil komme endnu flere af i fremtiden”, siger Marie-Louise Gotholdt.

Landsdækkende organisation
De 40.000 frivillige, som Røde Kors har i dag, er bredt fordelt over hele landet. Særligt i de mellemstore byer står organisationen stærkt. Her er antallet af frivillige højt sammenlignet med antallet af indbyggere i området.

”Vi er en landsdækkende organisation, som engagerer i hele Danmark, og sådan skal det gerne blive ved med at være, for der er brug for Røde Kors i hele landet”, siger Marie-Louise Gotholdt.

Undersøgelsen er lavet af Epinion i samarbejde med Røde Kors. Den indeholder svar fra knap 7000 nuværende frivillige og over 1000 tidligere frivillige. 

Kontakter

For henvendelser kontakt Røde Kors’ pressetelefon:


3529 9699
Røde Kors.dk/presse

Vedhæftede filer

Information om Røde Kors

Røde Kors
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø

+45 35 25 92 00https://www.rodekors.dk/

Røde Kors er altid til stede

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.

192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.

Følg pressemeddelelser fra Røde Kors

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Røde Kors

Røde Kors: De medicinske faciliteter i Gaza er presset til det yderste20.3.2025 11:56:00 CET | Pressemeddelelse

”Når antallet af ambulancer er nede på 50%, og der mangler både medicin og udstyr, er det klart, at det bliver mere og mere vanskeligt at sikre at vi kan redde liv,” siger katastrofechef i Røde Kors, Peter Schultz. Mangel på brændstof betyder, at Palæstinensisk Røde Halvmåne kun kan bruge 23 af deres 53 ambulancer. Med tirsdagens bombardement blev ambulancerne sendt ud over hele Gaza – så brændstoflagrene er nu svundet yderligere ind. Samtidig betyder blokaden af nødhjælp, at sundhedsklinikker og hospitaler er ved at løbe tør for både medicin og medicinsk udstyr, fortæller Peter Schultz. ”Vores kollegaer i Palæstinensisk Røde Halvmåne har arbejdet under vanskelige forhold de seneste 16 måneder. Den nuværende situation med en total blokade af nødhjælp til Gaza har presset dem helt i bund – selvom de knokler for at hjælpe.” Røde Kors’ katastrofechef, Peter Schultz, er i dag i Amman, Jordan. Kontakt kommunikationskonsulent Emilie Amstrup ved interviewforespørgsler på +45 31444146

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye