Danmarks UnderholdningsorkesterDanmarks Underholdningsorkester

Danmarks Underholdningsorkester kåret som Børsen Gazelle

Efter fire år med en vækst på 182 procent er Danmarks Underholdningsorkester nu udnævnt til Gazelle-virksomhed i forbindelse med Børsens traditionsrige kåringer. Det er usædvanligt, at en kulturinstitution modtager den fornemme titel, og den imponerende økonomiske vækst er sket sideløbende med orkestrets mangefacetterede aktiviteter.
Danmarks Underholdningsorkester er ejet af musikerne! Se mere på underholdningsorkester.dk (foto: Toke Bjørneboe)

Det er ikke hvilken som helst virksomhed, der kan kåres som Børsen Gazelle. Det kræver nemlig, at man over en fire år lang periode har haft positiv vækst og mindst har fordoblet sin omsætning undervejs.

Det krav opfylder Danmarks Underholdningsorkester imidlertid fuldt ud. Fra 2018 til 2021 er nettoomsætningen – på trods af COVID-19 og de dertilhørende nedlukninger – nemlig steget med hele 182 procent.

Hertil kommer, at billetsalget er steget fra 1,5 til 6,5 millioner kroner, svarende til 340 procent. Det er blandt andet affødt af et markant øget aktivitetsniveau. I 2018 præsenterede orkestret 30 koncerter, i 2021 var antallet steget til 77– og i 2022 kommer tallet i øvrigt over 100.

Således er det med velfortjent stolthed, at Danmarks Underholdningsorkester nu officielt kan bryste sig af at være en Gazelle-virksomhed – vel at mærke som en af de få kulturinstitutioner.

Bestyrelsesformand Lars Barfoed udtaler:

“Danmarks Underholdningsorkester er en unik kulturvirksomhed. Efter at være nedlagt som internt orkester i DR besluttede de at holde sammen og dannede et aktieselskab, der er ejet af musikerne selv. Det udgangspunkt og ejerskabet bidrager til en helt særlig entusiasme, som de tilfører musikken. Krisen skabte nye muligheder, som de sammen med en kreativ ledelse har udnyttet til at blive den gazelle-virksomhed, som de er i dag. Men de er også unikke fordi de formår at formidle den klassiske musik til grupper, den normalt ikke når, samtidig med, at de opnår den ene internationale anderkendelse efter den anden for deres klassiske indspilninger. Og fordi de med deres musikalske faglighed, solidt forankret i den klassiske musik, er med til at skabe store musikalske oplevelser, når de er på turné og koncert med med store navne i dansk pop- og rockmusik.”

Se mere på www.underholdningsorkester.dk

En både indholdsmæssig og økonomisk succeshistorie

Andreas Vetö tiltrådte som direktør for Danmarks Underholdningsorkester i 2017, og det er dermed under hans ledelse, at de imponerende resultater er opnået.

”Jeg har fra begyndelsen haft den holdning, at vores relevans og eksistensberettigelse er defineret af, at vi er et orkester, der vil overraske publikum i alle aldre med nye tilgange til musikken. Vi skal være en innovativ kulturinstitution, der konstant udforsker og sætter spørgsmålstegn ved, hvad musikken kan. Vi har modet til at gå helt nye veje, og musikernes engagement og ejerskab af orkestret er en altafgørende drivkraft for vores udvikling. Derfor er det fantastisk at modtage denne udmærkelse, der understreger, at det har været den helt rigtige tilgang at have – både på den indholdsmæssige og økonomiske front” fortæller Andreas Vetö der både er dirigent og direktør for orkestret.

Orkestrets mangefacetterede rolle

Rollen, som Danmarks Underholdningsorkester har indtaget, rummer mange facetter. Som klassisk kammerorkester med Adam Fischer som chefdirigent har den fireårige periode blandt andet budt på indspilninger af Beethovens samlede symfonier.

Indspilningerne modtog stor international anerkendelse – herunder den prestigefyldte International Classical Music Award. Orkestret drog også på en centraleuropæisk turné, og alle symfonierne blev opført over to dage ved det såkaldte Beethoven Marathon.

Orkestrets fælles turnéer med rytmiske navne begyndte også i denne periode, først med Mads Langer og efterfølgende Hush. Burhan G stod i spidsen for et stort anlagt juleshow, og Rasmus Botoft var vært, da der blev præsenteret 500 års musik på to timer i Tivolis Koncertsal.

Hertil kommer den succesfulde koncertudgave af rockoperaen Jesus Christ Superstar, hvor blandt andre Martin Brygmann og Fallulah medvirkede side om side med internationale musicalstjerner.

I løbet af de sidste par år er turnéerne med den rytmiske verden kun blevet til flere. Orkestret har blandt andre været afsted med Poul Krebs, Mew og Carpark North – og i starten af 2023 venter en allerede en fælles turne med TV·2.

Den tydelige røde tråd i alt, hvad orkestret gør

Undervejs er kimen til orkestrets store indsats over for børn og unge blevet lagt, blandt andet via et storstilet samarbejde med Viborg Kommune. Det har siden da udviklet sig til en landsdækkende indsats, hvor orkestret har samarbejdet med blandt andre Holstebro, Taastrup, Roskilde og København.

Der er også knyttet tætte bånd til erhvervslivet i løbet af de forgangne år, og Danmarks Underholdningsorkester har blandt andre haft samarbejder med Politiet, Sparekassen Danmark, Bellagroup og Region Sjælland med både formidling og involvering af musikalske oplevelser samt ledelsesinspiration.

Andreas Vetö, der også fungerer som dirigent for orkestret på udvalgte produktioner, er desuden aktiv oplægsholder og debattør. Her lægger han især vægt på at inspirere erhvervslivet til at tænke nyt og mere innovativt – med udgangspunkt i både orkestret som organisation og dirigenten som leder.

”Danmarks Underholdningsorkester er en kulturinstitution, der spænder bredt, men der er en tydelig rød tråd i alt det, vi foretager os: Nemlig kærligheden til musikken og troen på, at vi kan skabe oplevelser, der ikke blot er af højeste kunstneriske kvalitet, men som også rækker ud i samfundet og skaber merværdi for publikum. Uanset om det så består af Beethoven-entusiaster, ivrige skolebørn eller fans af de rytmiske kunstnere, vi turnerer med,” fortæller Andreas Vetö.

Et begivenhedsrigt år venter forude

Orkestret fortsætter for fuld udblæsning i det kommende år. På koncertfronten byder 2023 udover turne med TV·2 blandt andet på En aften med Andersen, som er en hyldest til Benny Andersen, Oh Lands nyskrevne opera Græsset er grønnere, en koncertopførelse af Haydns opera Orfeo ed Euridice og den årligt tilbagevendende Haydn Festival.

For interviews eller yderligere oplysninger; Simon Fernando, sf@underholdningsorkester.dk, mobil: 31587723

Andreas Vetö, dirigent og direktør for Danmarks Underholdningsorkester (foto: Rumle Skafte)
Børsen Gazelle (logo)
Danmarks Underholdningsorkester (logo)