Der er stor sandsynlighed for, at du finder genbrug under juletræet i år

De stigende priser og den økonomiske usikkerhed gør at flere overvejer at putte genbrug under juletræet i år end tidligere – og det vil langt de fleste af os rigtig gerne modtage.
Foto: Jeppe Michael. Pernille Seidenfaden har været med siden kædens spæde start i 2014.

Flere genbrugsbutikker har i den senere tid meldt øget salg grundet den økonomisk situation i øjeblikket – og det kan Kirppu også nikke genkendende til. De fortæller at der på året allerede nu er solgt 27% flere genbrugsvarer end sidste år i butikkerne, og alene i oktober blev der solgt flere end 600.000 loppefund. Og en del af disse loppefund skal altså måske findes under juletræet.

En intern undersøgelse Kirppu har lavet med 600 respondenter, viser nemlig at hele 88% af de adspurgte kunne finde på at give en genbrugsjulegave, og af disse er der flere der fortæller, deres holdning har ændret sig i år.

”Vores undersøgelse viser, at langt flere har fået øjnene op for værdien af genbrugsgaver. Med de stigende priser giver det mening at købe tingene brugt, da de oftest er så gode som nye, men koster en brøkdel af prisen.” fortæller Pernille Seidenfaden, driftschef for Kirppu Loppesupermarked.

Blandt andet finder vi ved et besøg i en af butikkerne en Hammershøi vase med en besparelse på 71%, en Barbie bil med en besparelse på 75% og et par Kay Bojesen turtelduer med en besparelse på 47% i forhold til vejledende udsalgspris. Alle varer i original emballage og god kvalitet.

”Besparelserne har en mærkbar effekt på budgettet i disse tider – særligt når gennemsnittet af julegaver vi giver ifølge undersøgelsen, er 8 styk.” uddyber Pernille Seidenfaden.

Men hvad holder os så tilbage fra at købe gaverne i genbrug? Undersøgelsen viser at den største barriere ved at give genbrugsjulegaver, er, at gaven ikke kan byttes. Men det behøver slet ikke være en udfordring, afslutter Pernille Seidenfaden:

”Mange giver udtryk for, de ville være mere komfortable ved at give genbrug, hvis de vidste, at modtageren ikke har noget imod at gaven kommer fra genbrug. Så man kan jo selv gøre meget ved at gøre sine nærmeste opmærksom på, at man synes genbrugsgaver er fede. Er man stadig nervøs for at give noget, der ikke kan byttes, kan man stadig sagtens give genbrug. I Kirppu Loppesupermarked sælger vi nemlig også gavekort. Og selvom jeg selvfølgelig gerne ser, at alle køber gavekort til vores butikker, ved jeg, at vi ikke er den eneste kæde i genbrugsverdenen, der tilbyder disse.”

Foto: Kirppu. Kay Bojesen turtelduer fra Kirppu Ringsted
Foto: Kirppu. Lilla Kähler vase i model Hammershøi
Foto: Kirppu. Lyserød Barbie bil.
Foto: Jeppe Michael. Flere køber genbrugsjulegaver, da der er mange penge at spare. Særligt gaver til børnene bliver oftere købt brugt.

Information om Kirppu ApS

Gefionsvej 6 B
3400 Hillerød

Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 22 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet. Faktisk åbner vi allerede butik 23 til januar.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for otte år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014. I år er vi kåret som Børsen Gazelle.