Bestseller A/S

Kan nedfaldsblade fra træer udgøre fremtidens fodtøj?

Del
Nyt innovativt læder-alternativ skal testes af BESTSELLER – og fremtidens sneakers vil meget muligt være plantebaserede, genanvendelige og komposterbare.

For kun syv måneder siden offentliggjorde BESTSELLER – via sin investeringsarm Invest FWD – en investering i og samarbejde med virksomheden VitroLabs, der kan gro læder på blot nogle uger via opdyrkede laboratorieceller fra dyr.

Nu annoncerer det danske modehus endnu et samarbejde: denne gang med den britiske innovator Biophilica, som er ved at udvikle et alternativ til lædersko med sit materiale Treekind. Det bliver BESTSELLERs herretøjsbrand JACK & JONES, som skal teste det innovative materiale.

Selvom der efterhånden allerede findes mange plantebaserede læderalternativer på markedet, er der kun ganske få, der er helt fri for plastik, især polyuretan (PU). Det betyder, at materialerne ikke kan genanvendes med hverken eksisterende eller kendte fremtidige teknologier.

”Forarbejdet læder vejer tungt på klimakontoen, men vi skal også sikre os, at alternativet ikke blot skaber et andet miljømæssigt problem, som for eksempel højt plastikindhold eller at holdbarhed og kvalitet er forringet,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Innovation Manager.

Læderalternativet Treekind indeholder ingen plastik, men er kreeret med det biologiske lignocellulose fra blade samt et naturligt bindemiddel, som er skabt til at blive nedbrudt i jord eller vand. Ambitionen er at skabe et genanvendeligt materiale som potentielt også kan komposteres, når produktet er udtjent.

Samarbejde er vejen frem

I BESTSELLER undersøges mange forskellige innovative tilgange til udviklingen af læderalternativer. Fælles for dem alle er, at det stort set altid kræver samarbejde at hjælpe lovende innovatorer – såsom Biophilica– til en kommerciel skala. Også derfor involverer BESTSELLER sig som partner i det netop annoncerede Fashion for Good-projekt, der skal teste og validere Biophilicas materiale.

"Vi er begejstrede for at arbejde med BESTSELLER og drage fordel af deres værdifulde ekspertise,” siger Mira Nameth, CEO og grundlægger af Biophilica, og afslutter:

”Samarbejdsprojekter, der kombinerer udvikling med produktionsviden og -metoder, er afgørende for, at startups kan opskalere og i sidste ende få materialer på markedet.”

Læs mere her.

Fakta:

  • Læder udgør kun omkring 1% af BESTSELLERs samlede materialeforbrug
  • Til gengæld er forarbejdet læder tungt på klimakontoen, og kan samtidig skabe en debat i sig selv, da det er et biprodukt fra kødindustrien.
  • BESTSELLERs Invest FWD investerede tidligere i år i den amerikanske virksomhed VitroLabs, der kan gro læder i laboratorium ved blot at bruge en enkelt celle fra et dyr. Denne celle fungerer som et frø, der selvgenererer i bioreaktorer.
  • Desuden har Invest FWD de seneste år investeret i en række teknologier til eksempelvis genanvendelse af tekstiler og til at lave nye fibre ud af affald. Det gælder bl.a. Ambercycle, Circular Systems, Infinited Fiber og Evrnu.
  • BESTSELLER har siden 2018 været strategisk partner i Fashion For Good og har igennem partnerskabet været en del af en lang række pilotprojekter med lovende innovatorer. Projekterne strækker sig fra blockchainteknologi, infrastruktur for tekstilgenanvendelse, transformering af landbrugsaffald til tekstilfibre, teknologiudvikling af kemisk genanvendelse af polyester, validering af sort pigment lavet af affald og meget mere. Find et overblik her.

Nøgleord

Billeder

Information om Bestseller A/S

Bestseller A/S
Bestseller A/S
Fredskovvej 5
7330 Brande

+45 99 42 32 00https://bestseller.com/

Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S

Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp til tekstilproducenter13.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Tekstilfabrikker, der bruger færre ressourcer og mere vedvarende energi, er målet med et opsigtsvækkende samarbejde, hvor flere internationale modevirksomheder nu investerer samlet for at bane vej for en hurtigere og nødvendig omstilling af modeindustriens produktionsapparat. Initiativet skal bidrage til en markant, samlet CO2-reduktion i modebranchen.

Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye