Sund & Bælt

Afskærmning på Storebæltsbroen skal øge sikkerheden i kraftig blæst

Del

Sund & Bælt har underskrevet en kontrakt med DAV NORDIC A/S, der skal opsætte vindafskærmninger ved Storebæltsbroens pyloner og ankerblokke. Det sker for at reducere antallet af uheld med væltede køretøjer på broen, som er forårsaget af vind.

Når vindfølsomme køretøjer vælter på Storebæltsbroen, skaber det farlige situationer og kø. Derfor sætter Sund & Bælt nu vindafskærmning op udvalgte steder på højbroen for at mindske antallet af uheld.

- En stor del af uheldene sker omkring pyloner og ankerblokke, og især når der er kraftig blæst på tværs af broen. Vi opsætter derfor vindafskærmningerne på disse steder for at reducere den særlige kraftige vind, som skabes her, så trafikanterne undgår den pludselige bevægelse i køretøjet, som kan forårsage et uheld, siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt.

Initiativet er en del af en omfattende opgradering af trafiksikkerheden på strækningen over Storebælt. Hvor vindafskærmningen skal forebygge uheld, vil de mobile autoværn, som blev opsat sidste år, gøre det nemmere at opretholde trafik på broen, hvis der sker et uheld, som skaber kø.

Ud over at reducere antallet af uheld, vil vindafskærmningerne også forbedre køreoplevelsen for trafikanter generelt, når de kører over forbindelsen i blæst.

- Vindafskærmningerne vil både styrke trafikanternes sikkerhed og komfort. Det er klart, at afskærmningerne ikke stopper vinden fuldstændigt, men vores undersøgelser viser, at trafikanterne efter vindafskærmningen er sat op, ikke vil opleve de kraftige vindstød fra siden, når de passerer pylonerne og ankerblokkene, som de gør i dag, slutter Kim Agersø Nielsen.

Afskærmningernes udformning og størrelse er fastlagt ud fra analyser i forbindelse med, at Sund & Bælt de seneste par år har kigget på vindrelaterede trafikrestriktioner. I den sammenhæng er der bl.a. gennemført en række vindtunnelforsøg af FORCE Technology på en model af Storebæltsbroen.

Vindafskærmningerne forventes at være opsat ved udgangen af februar 2023. Herefter vil der fortsat være restriktioner for vindfølsomme køretøjer ved kraftig vind, men risikoen for uheld forårsaget af vinden, vil være reduceret.

Læs mere om vindrestriktioner på Storebælts hjemmeside.

Fakta om projektet

  • De nye afskærmninger er designet af Dissing + Weitling, som oprindeligt stod bag Storebæltsbroens design, og består af lodrette lameller med luft imellem. De strækker sig ca. over 20 meter på hver side af pylonerne i en højde op til 3,5 meter over kørebanen. Ved udformningen af vindafskærmningen er der taget stor hensyn til broens æstetik.

  • FORCE Technology har i alt afprøvet tre typer lameller i henholdsvis plast og aluminium. Resultatet af vindtunnelforsøgene viser, at alle tre typer er stabile ved vindpåvirkninger. Den valgte løsning er fundet ud fra det mindste behov for vedligehold og den længste holdbarhed.

  • COWI A/S har været rådgiver på opgaven og har bl.a. bistået ved tolkning af de gennemførte vindtunnelforsøg ved projekteringen af vindafskærmningen samt ved det gennemførte entreprenørudbud.

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne27.3.2025 13:26:54 CET | Pressemeddelelse

I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året. På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023. På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024. I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i stø

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye