Plante-fest: politikere og erhverv samlet om grønne fødevarer

For tredje år i træk uddelte organisationen PlanteVækst priser til de virksomheder, politikere og meningsdannere, der er frontløbere inden for den grønne udvikling af dansk fødevareproduktion. Ved PlantePriserne sættes de mest nytænkende aktører i spotlightet for en aften, så hele branchen kan lære af de grønneste.
Politisk smag for mere grønt
Mellem prisuddeling og grønne serveringer bød aftenens program også på politisk paneldebat med deltagelse fra Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Alternativet, Venstre og Konservative, som diskuterede plantebaseret mad i offentlige køkkener, funding til forskning og reguleringsmæssige barrierer for nye fødevarer.
Burger er folkets favorit
Årets PlanteVækst Produkt blev traditionen tro fundet ved en direkte afstemning, og her var der en klar favorit blandt kandidaterne, idet Q8’s bearnaiseburger fik 45 % af alle stemmer. Burgeren har samtidig solgt så godt, at den er gået fra at være en kampagnevare til at få en fast plads på menuen.
"Q8 har lanceret en burger, som ikke er en vegansk kopi af en eksisterende mulighed. Det er en unik smagsvariant på menukortet, og derfor bliver den valgt af alle dem, der vil have bearnaiseburger - ikke bare vegetarer. Det er et smart træk", fremhæver kampagneleder i PlanteVækst, Thomas Erex.
Bearnaiseburgeren er udviklet med konsultation fra PlanteVækst, som bl.a. har rådgivet om navngivning og valg af ingredienser.
Se hvem der vandt
I de resterende seks kategorier blev vinderne udpeget af et ekspertpanel nedsat af foreningen PlanteVækst. Vinderne blev:
- Årets PlanteVækst Virksomhed: IKEA
- Årets PlanteVækst Iværksætter: Christian Christensen, Dryk
- Årets PlanteVækst Politiker: Franciska Rosenkilde, Alternativet
- Årets PlanteVækst Forsker: Christian Bugge Henriksen, Københavns Universitet
- Årets PlanteVækst Køkken: Kolding Kommune
- Årets PlanteVækst Meningsdanner: Rune-Christoffer Dragsdahl fra Dansk Vegetarisk Forening
Kontakter
Thomas ErexKampagnechef, PlanteVækst
Tlf:42 66 73 50thomas@plantevaekst.dkBilleder
Information om Anima
PlanteVækst arbejder for at fremme plantebaserede muligheder i Danmark. Vi arbejder sammen med relevante virksomheder, kokke, influencers, politikere og organisationer for sammen at få den plantebaserede bevægelse til at vokse sig større og stærkere.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Grov vold afsløret på Arla-gård10.12.2025 15:15:40 CET | Pressemeddelelse
Skjulte optagelser fra Djurrättsalliansen viser mishandling af køer hos en Arla-producent på Öland i Sverige. Optagelserne viser køer, der bliver slået, sparket og trampet på. Nu kræver dyreværnsorganisationen Anima fuld gennemsigtighed i landbruget i form af livestreaming fra alle dyrefabrikker.
HISTORISK BESLUTNING: POLEN FORBYDER PELSFARME2.12.2025 14:33:45 CET | Pressemeddelelse
Præsident underskriver 8-årig udfasning, der stopper Europas største pelsproduktion og får danske politikere til at lægge pres på regeringen.
Nye optagelser viser velkendte problemer for danske grise26.11.2025 14:11:29 CET | Pressemeddelelse
TV 2's nye dokumentar viser igen rystende billeder af syge og skadede grise. Denne gang stammer optagelserne fra topfolk i dansk svineproduktion. Anima mener, at problemerne er uløste, fordi man nægter at se det egentlige problem i øjnene.
Kommunalvalg: Kæmpe flertal af kandidaterne vil forbyde turbokylling13.11.2025 11:32:52 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser massiv opbakning til et forbud mod turbokyllinger i offentlige køkkener blandt kandidater til kommunalvalget. Men mange kommuner har stadig ikke en politik på området.
10.000 danskere stemmer for bedre dyrevelfærd: “Drop turbokylling nu!”2.11.2025 18:21:31 CET | Pressemeddelelse
En kæmpekylling og en usædvanlig protestmarch vakte søndag opsigt i Københavns gader, da dyreværnsforeningen Anima overrakte 10.000 underskrifter til Coop som modsvar på dagligvarekædens stort anlagte kampagne “Medlemmernes Mærkesag.”
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum







