Danskerne er i tvivl: Hvad gør jeg når min bagage er forsinket?

Personalemangel og et større antal rejsende end de foregående år gjorde, at mange passagerer denne sommer måtte stå i lange køer og nogle endda vente ekstra lang tid på at få udleveret bagage enten ved rejsemål eller ved hjemkomst til de danske lufthavne. Og den tendens risikerer at fortsætte rundt om i verden i danskernes efterårsferie.
Men en ny undersøgelse viser, at hele seks ud af ti danskere ikke ved, hvem de skal kontakte, hvis deres bagage er forsinket, når de ankommer til deres destination. 20 % tror fejlagtigt, at det er rejseforsikringens ansvar, mens hele 25 % svarer, at de slet ikke ved, hvad de skal gøre.
Resten tror at det enten er bagagehåndteringsselskabet eller lufthavnen, der står med ansvaret. Der er dog kun ét sted man skalhenvende sig, hvis ikke man modtager sin bagage.
“I tilfælde af at ens bagage er forsinket, skal manstraks henvende sig til sit flyselskab på destinationen. Deres handlingsselskab er ansvarlige for at transportere din bagage fra start til slut på din rejse, og igangsætter så en eftersøgning af bagagen. Rejseforsikringen vil selvfølgelig altid være behjælpelig med gode råd og vejledning i situationen, men man får den hurtigste og nemmeste proces, hvis man går direkte til sit flyselskab,” siger Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
Husk din erstatning
Skulle man være så uheldig, at ens bagage ikke er fulgt med på rejsen, står man som forbruger faktisk med muligheden for at søge erstatning hos sit flyselskab, også selvom bagagen ikke ender med at blive erklæret forsvundet.
“Reglerne er sådan, at man som forbruger har ret til at få dækket sine udgifter til det, man kalder erstatningskøb med op til 10.000 kr. Det vilsige, at man kan fådækket omkostninger for ting, man har været nødt til at købe, fordi de befinder sig i den forsinkede, eller i værste tilfælde forsvundne, bagage,” siger Louise Hertzum Andersen.
Er din bagage forsinket med 21 dage betragtes bagagen som værende forsvundet, og flyselskabet skal dermed betale udgifterne til erstatning for de ting, du har mistet. Dog kan det samlede beløb for erstatning ikke overstige de 10.000 kroner, og har du mistet genstande af højere værdi, yder rejseforsikringen typisk dækning der kan supplere flyselskabernes begrænsede kompensation.
Et godt råd er derfor også altid at pakke de mest nødvendige ting i sin håndbagage, så man ikke står uden fx bleer, vigtig medicin eller betydningsfulde værdigenstande, hvis man skulle være uheldig at ens bagage bliver forsinket eller forsvinder.
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Skjulte farer i din hudpleje: Så mange danskere undlader at tjekke ingredienslisten23.4.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hudirritation, allergiske reaktioner og hormonforstyrrelser. Det er nogle af de risici, du løber, hvis du ikke tjekker ingredienslisten på dine hudplejeprodukter. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser at 4 ud af 10 ikke undersøger indholdet af deres hudplejeprodukter inden brug.
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Hjælp fra YouTube: Sådan søger vi viden om renovering i hjemmet15.4.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er blevet populært at lave forbedringer og renoveringer i hjemmet uden professionel hjælp. I stedet vælger en stor del af danskerne at finde råd og vejledning på sociale medier som Instagram og Youtube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.
Danskerne glemmer vigtig ting på ferien11.4.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Påsken er lige rundt om hjørnet, og det betyder at rigtig mange danskere pakker bilen og kører udenlands på ferie. Hver fjerde dansker kender dog ikke til reglerne for det digitale kørekort i udlandet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flertal af danskerne glemmer vigtigt eltjek: Kan få alvorlige konsekvenser2.4.2025 07:40:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er de færreste danskere, der husker at teste deres fejlstrømsafbryder, selvom det kan forhindre brand og livsfarlige stød. En ny undersøgelse fra YouGov, foretaget for Gjensidige og NRGi, viser, at over halvdelen af danskerne ikke ved, hvordan de tester deres HPFI-relæ.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum