Ekspert: Sådan vælger du mellem helårs- og vinterdæk

Mange bilister overvejer hvert år, om det er vinter- eller helårsdækket, der skal hjælpe dem igennem de kolde måneder. Vinterdækket er den sikreste løsning, men helårsdækket giver andre fordele. Derfor er valget ikke nødvendigvis så ligetil, og den rigtige løsning afhænger i høj grad af vejrsituationen og hvornår og hvor ofte, du kører.
Traditionelt har langt hovedparten af de danske bilejere sat vinterdæk på bilen, når klokken indstilles til vintertid, og omvendt monteret sommerdæk, når det er sommertid. Men hvis vinteren bliver mild med få frostvejrsdage og dermed begrænsede udfordringer med sne- og isglatte veje, kan helårsdækket måske være et godt alternativ?
Vi har spurgt en ekspert til råds. Jesper Sørensen er ingeniør og teknisk chef hos dækproducenten Bridgestone.
”Så længe vejen er tør eller våd, så er helårsdækket ganske tæt på vinterdækket, når det kommer til sikkerhed. Men når friktion er nedsat (rim, slud, sne, is, red.), så er der ret stor forskel,” siger Jesper Sørensen og uddyber:
”En del danskere vil fint kunne nøjes med helårsdæk – det vil typisk være bilister med et mindre kørselsbehov. Det mest afgørende er, om man er i stand til helt at undlade kørsel på dage, hvor der er glat eller risiko for glatte veje. Skal man afsted hver dag og på faste tidspunkter, så er vinter-/sommerdæk klart den mest sikre løsning. Husk på, at de mest udfordrende tidspunkter på døgnet oftest er morgen og aften, hvor der sker temperaturskifte fra plus til minus og omvendt,” siger Jesper Sørensen.
”Derfor anbefaler vi fortsat vinterdæk til alle med et regelmæssigt kørselsbehov; det er i dagens yderpunkter, vi oplever nedsat friktion, og det kræver kun en kort strækning med rimfrost for at uheld kan ske,” lyder det fra Bridgestones tekniske chef.
Besparelser ved helårsdækket
Vælger du at sætte helårsdæk på bilen, så giver det især besparelser til dækskifte og opbevaring. Det koster mellem 1.500 og 2.000 kroner om året for dækskifter og opbevaring samt kalibrering af dæktrykmålere.
”Der er fordele og ulemper ved at bruge helårsdæk frem for vinter- og sommerdæk. Det er især billigere og mere bekvemmeligt at bruge de samme dæk året rundt, men det ændrer ikke ved, at bilens evne til at bremse bliver forringet ved brug af helårsdæk,” siger Rasmus Boserup, kommunikationschef hos Energiselskabet OK, der er landets største tankstationskæde.
Stor forskel på bremselængden
Den tyske bilistorganisation ADAC har tidligere testet forskellen i bremselængde på henholdsvis helårsdæk og vinterdæk på isglat vej samt helårsdæk og sommerdæk på tør vej ved motorvejshastighed. Ved begge tests var helårsdækkets bremselængde over 20 procent længere end sæsondækkene.
”Kører man på helårsdæk, anbefaler vi, at man - så vidt det er muligt - lader bilen stå, når der er risiko for glatte veje og i stedet venter med at sætte sig i bilen, indtil vejene er blevet ryddet eller saltet. Så undgår man de mest udfordrende vejforhold. Desuden skal man være opmærksom på, at med helårsdæk får man ikke automatisk det halvårlige dæktjek og dæktrykskontrol, som bilister får i forbindelse med ombytning af sommer-/vinterhjul. I stedet skal man selv sørge for, at en sådan kontrol gennemføres,” lyder det fra Jesper Sørensen.
Fakta om de tre dæktyper
- Sommerdækket er karakteriseret ved et mønster med større blokke, som giver store gummiarealer, der giver friktion med vejbanen. De har også brede, åbne riller, der effektivt bortleder store mængder af regnvand. Sommerdækket giver god stabilitet - også ved høje hastigheder og høje temperaturer. Sommerdækkets gummiblanding bliver derimod relativ hård ved lave temperaturer, hvilket giver nedsat friktion.
- Vinterdæk fungerer godt på kolde og våde veje, men især på sne og is mærker man vinterdækkets styrker. Vinterdækket bruger dels sin særlige gummiblanding og slidbanemønster til at give vejgreb, når det er koldt, vådt og friktion generelt er nedsat – f.eks. også på efterårsveje med nedfaldne blade. Hemmeligheden er en gummiblanding, der bevarer sin fleksibilitet, når temperaturerne falder til ned omkring og under frysepunktet. Samtidig er slidbanemønsteret designet med mange mindre mønsterblokke, der igen er udformet med lameller, som tilsammen giver mange kanter, der kan bide sig ned i det fedtede og kolde underlag.
- Helårsdækket er et kompromis mellem de to sæsondæk. Det bruger elementer fra både sommer og vinterdæk og fungerer da også ganske udmærket både sommer og vinter. Men især om vinteren vil man opleve, at forskellen er betydelig. På kolde vinterveje med lav friktion vil vinterdækket give markant mere vejgreb. Det er et fornuftigt valg for bilisten, der kan undlade at køre, når det er glat, eller der er risiko for glatte veje (rim, slud, sne, is).
Kilde: Bridgestone og OK
Nøgleord
Kontakter
Kristoffer WeibelKommunikationskonsulent
krwe@ok.dkRasmus BoserupKommunikationschef
Tlf:2213 8601rabo@ok.dkBilleder

Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab
- OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
- OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
OK ansætter ny direktør for OK Plus20.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Daniel Ødegaard bliver ny adm. direktør for OK Plus. Han kommer senest fra en stilling som Group Senior Director i Netto og skal hjælpe med at udvikle og styrke conveniencekæden.
OK leverer tilfredsstillende resultat i turbulent år14.5.2025 11:47:51 CEST | Pressemeddelelse
Trods et vigende brændstofmarked leverer energiselskabet OK igen et tilfredsstillende resultat. I 2024 sikrede en vellykket investering i Coop Danmark en lang række af OK’s tank- og ladestationer. Samtidig blev OK’s infrastruktur til ladestandere kraftigt udvidet og antallet af elkunder voksede markant.
Stor aktivitet i Taulov - OK fordobler ladekapaciteten12.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Transportcenteret i Taulov er blevet et centralt knudepunkt for opladning af el-lastbiler. Med endnu en ladestander på adressen imødekommer OK den stigende efterspørgsel fra vognmænd og understøtter omstillingen af den tunge transport
Foråret forbedrer rækkevidden: Sådan kører du længere i elbilen5.5.2025 09:46:10 CEST | Pressemeddelelse
Varmere vejr giver automatisk ekstra kilometer til elbilen – og der er flere enkle tricks, der kan gøre din rækkevidde endnu bedre
OK får ny presse- og kommunikationschef1.5.2025 11:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Jens Bomholt bliver pr. 1. maj 2025 ny presse- og kommunikationschef i OK. Han kommer med stor erfaring inden for public affairs og skal styrke OK’s strategiske kommunikation og positionering i den offentlige debat
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum