Esbjerg får flot placering i Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed

Esbjerg Kommune bliver nr. 15 i Dansk Industris landsdækkende undersøgelse af de danske kommuners lokale erhvervsvenlighed. Det er et hop på tre pladser i forhold til 2021, hvor Esbjerg fik en 18. plads.

Dermed er Esbjerg fortsat klart bedre end de andre store kommuner i landet, når det gælder erhvervsklima.

- Jeg er rigtig glad for, at Esbjerg Kommune får så flot en placering i vores årlige analyse af erhvervsvenlighed hos kommunerne. Det vidner om, at virksomhederne i Esbjerg er godt tilfredse med samarbejdet med kommunen, og at der generelt er et godt erhvervsklima, siger formand for DI Sydvestjylland, Jesper Toft Mathiasen, Regional Vice President, Lineage Logistics i Esbjerg.

Esbjerg Kommune scorer da også højt, når virksomhederne skal bedømme den overordnede erhvervsvenlighed. Her ligger kommunen på en flot 9. plads af alle landets kommuner.

Flot 2. plads

Den højeste placering i de 10 forskellige kategorier, som kommunerne bliver målt på, er infrastruktur og transport. Her scorer Esbjerg Kommune en imponerende 2. plads. Virksomhederne anerkender bl.a. det kommunale vejnet og medarbejdernes mulighed for at benytte kollektiv transport for at komme på arbejde.

Også i forhold til den grønne omstilling får Esbjerg en flot placering. Kommunen bliver nr. 11 og virksomhederne udtrykker særlig tilfredshed med Esbjerg Kommunes fokus på at fremme bæredygtig transport og prioriteringen af bæredygtige og grønne indkøb.

Mange danske virksomheder mangler i disse år kvalificeret arbejdskraft. Derfor er uddannelse og arbejdskraft også vigtige kategorier i Dansk Industris analyse. Esbjerg Kommune får en 23. plads i kategorien arbejdskraft. Det er et hop fra sidste år, hvor kommunen fik en 39. plads. Virksomhederne giver dermed Esbjerg Kommune en plads i den bedste 3. del når det gælder indsatsen for at sikre kvalificeret arbejdskraft, og jobcentrets samarbejde med virksomhederne.

Erhvervsuddannelser

- Manglen på arbejdskraft er den helt store udfordring for virksomheder i hele Danmark. Det gælder også her i Esbjerg. Derfor er det godt at se, at virksomhedernes tilfredshed med kommunen og med jobcentret er stigende.

- Selv om vores kommune får en flot placering, så er der også ting som kan gøres endnu bedre. F.eks. er placeringen i kategorien uddannelse ikke særligt god. Her er Esbjerg Kommune placeret som nr. 47. Virksomhederne synes, at kommunen kan gøre mere for at de unge tager en erhvervsuddannelse, samt at kvaliteten af de kommunale folkeskoler kan være højere, siger Jesper Toft Mathiasen.

Chefkonsulent Morten Karlsbjerg
Mail: moka@di.dk