Stor fremgang i danske turister hjælper hovedstaden gennem sommersæsonen i en usikker tid
I en tid, hvor intet er, som det plejer, kan København og hovedstadsregionen glæde sig over at få besøg af markant flere danskere end før. Aldrig har så mange danskere holdt ferie i deres egen hovedstad som denne sommer.
I hovedstaden plejer hovedparten af turisterne at være internationale, og også her er der vendt op og ned på tingene. Her er flere gæster fra nabolandene Norge, Sverige og Tyskland end tidligere, til gengæld er der færre fra England, markant færre fra USA og kun meget få fra Kina. Oven i det har krigen i øst og de afledte effekter heraf afløst corona som en generel udfordring og et kæmpe benspænd specifikt for Københavns mangeårige succes med krydstogtturister. Her forventes nu stor nedgang i krydstogtgæster.
Den store forandring af, hvor hovedstadens turister kommer fra, fremgår af de seneste tal fra Danmarks Statistik over overnatninger på hoteller mm. i juni måned. Selvom der officielt kun er sat tal på juni indtil videre, så er det pt Wonderful Copenhagens vurdering på baggrund af forskellige datakilder, at der vil tegne sig nogenlunde samme billede, når juli og august opgøres.
Udtryk for en usikker tid
Det store antal danskere på ferie i hovedstaden skal ses i lyset af en sommer, hvor en lang række faktorer har gjort udlandsrejser mere usikkert, eks. kaos i den europæiske lufttrafik, krigen, de stigende brændstofpriser og generel usikkerhed om økonomien.
”Vi kommer fra en lang coronakrise, der har kostet hovedstadens turisme et tab i omsætning på over 49 mia. kr. siden første nedlukning. Så det er virkelig glædeligt og ikke mindst tiltrængt med gode tal for hovedstaden igen, selvom der stadig er virksomheder i erhvervet, der er ramt på økonomien, ikke mindst dem, der særligt lever af krydstogtturisterne og turister fra de oversøiske markeder,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:
”De ekstramange danske turister er en rigtig stor gevinst denne sommer, og det afhjælper bl.a. den store nedgang i krydstogt og de oversøiske markeder. Det er dog åbenlyst, at den store fremgang i danske besøgende er et udtryk for, at det er en omskiftelig og usikker tid for at rejse internationalt, så man kan ikke forvente, at det ekstrahøje niveau af danske gæster kan fastholdes på længere sigt.”
Samlet set har der i hovedstadsregionen været en fremgang på 11,9 pct. overnatninger i juni 2022 sammenlignet med juni 2019. Tallet dækker over en fremgang i danske turister (34,1 pct.) og tilbagegang af internationale turister (-4,1 pct.). Blandt de internationale ses en fremgang af tyske (+7 pct.), svenske (+22 pct.) og en tilbagegang af amerikanske (-18,3 pct.) og britiske overnatninger (-12 pct). Det er endnu for tidligt at sige, hvornår turismes samfundsøkonomiske bidrag er på niveau med før corona. Det skyldes, at sammensætningen af turisterne er en anden. Danske turister (døgnforbrug 1.950 kr.) forbruger gennemsnitligt 9 pct. mindre end en international turist (døgnforbrug 2.150 kr.). Og en amerikansk turist (døgnforbrug 2.350 kr.) forbruger gennemsnitligt 68 pct. mere end en tysk turist (døgnforbrug1.400 kr.). Derudover forventes den internationale turisme generelt at blive påvirket negativt af stigende forbrugerpriser.
Fokus på at sprede turismen i hovedstaden
I 2019, før pandemien ramte, havde hovedstaden samlet 12,4 mio. overnatninger. Og turismen lå i høj grad fordelt ud over året - således lå 75% af turismen i hovedstaden uden for de to feriemåneder juli og august. En udvikling, Wonderful Copenhagen har arbejdet målrettet på i årevis, og fortsat har stort fokus på.
”Det at sprede turismen i løbet af året og geografisk rundt er af flere grunde rigtig vigtigt. Vi arbejder ud fra flere bundliner: Turismen i hovedstaden skal levere et bidrag til vores samfundsøkonomi og velfærd. Den skal udvikles bæredygtigt til gavn for klima og miljø. Og den skal ske med fortsat lokal opbakning og med høj tilfredshed blandt både borgere og besøgende,” siger Mikkel Aarø-Hansen.
I 2019 havde hovedstadens turisme en omsætning på 53 mia. kr. og bidrog dermed til samfundets fælleskasse med skatteprovenu på 19,5 mia. kr.
Kontakter
Kontakt Wonderful Copenhagen
Jonas Løvschall-Wedel, jlw@woco.dk - mobil: 30 80 22 81
Information om Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.
Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse
Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu
Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse
Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for
Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse
Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ
Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse
To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism
Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse
Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum