Topdanmark styrker sin kerneforretning i udfordrende halvår

Fremgangen i Topdanmarks kerneforretning fortsætter. Præmieindtægterne i skadesforretningen vokser i første halvår 2022 med 3,9 procent til knap 4,9 mia. kroner drevet af vækst på tværs af alle divisioner. Samtidig har forbedrede produkter og services bidraget til at styrke Topdanmarks kerneforretning yderligere til gavn for selskabets kunder.
Overskuddet lander på 380 mio. kroner efter skat i årets første seks måneder, mens det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem indtægter og udgifter, ender på 83,1. Isoleret for andet kvartal lander combined ratio på 79,4, men vejrbegivenheder, herunder stormen Malik, har trukket nøgletallet op for halvåret.
”Årets første halvår har været præget af turbulens på de finansielle markeder, stigende inflation og ekstraordinære vejrbegivenheder. Set i det lys er det tilfredsstillende, at vi fortsætter med at styrke vores kerneforretning, og at vi fortsætter med at gøre en forskel for vores kunder,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
Et tab på investeringerne på 437 mio. kroner trækker det samlede resultat ned. Til sammenligning gav investeringerne en gevinst på 340 mio. kroner i første halvår 2021.
Som følge af tabet på investeringerne justerer Topdanmark forventningerne til et resultat efter skat på 2,10-2,35 mia. kroner eksklusive afløb i andet halvår, medregnet det forventede provenu for salget af Topdanmark Livsforsikring.
Udbetalt milliarder i erstatning
Topdanmark har i første halvår 2022 samlet udbetalt omkring 3,2 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle divisioner.
Selskabet har blandt andre hjulpet kunder, der har fået rejseplanerne forstyrret. Topdanmark har alene i juni hjulpet 78 procent flere kunder med skadesager og spørgsmål til afbestillings- og rejseforsikringen sammenlignet med samme periode i 2019.
Topdanmark har også haft ekstraordinært travlt med at hjælpe kunder, som for eksempel anmelder skader om angst og depression via deres sundhedsforsikring, mens antallet af konsultationer vokser med fem-ti procent hver måned for Topdanmarks digitale lægetjeneste, Sundhedshjælp, som næsten 600.000 kunder har adgang til. Kombinationen af forsikringsprodukter og supplerende services er med til at højne kundeoplevelsen og styrke kerneforretningen.
Høj inflation påvirker samfundet generelt. I juni steg priserne med 8,2 procent i forhold til samme måned året før, viser tal fra Danmarks Statistik. Inflationen i Danmark nåede dermed sit højeste niveau siden 1983, og det rammer også Topdanmark. Selskabets erstatninger er således præget af stigende inflation, som har medført højere udgifter på visse produkter.
”Det er en udfordrende tid, og vi ser ind i en periode, hvor inflation også fremadrettet vil påvirke priserne i samfundet. Det er vi selvfølgelig nødt til at forholde os til. Derfor gør vi, alt hvad vi kan for at modvirke konsekvenserne blandt andet gennem effektivisering af processer og indkøbsaftaler, men vi ser også på, om det er nødvendigt at igangsætte pristiltag på udvalgte produkter i den kommende tid,” siger Peter Hermann.
Proaktiv indsats mod underforsikring
Landbrugs- og erhvervsdivisionen bidrager positivt til halvårsresultatet med en vækst på 5,1 procent.
Topdanmarks cyberforsikring til erhvervskunder er i dette halvår blevet opdateret, så den matcher nye behov og trusler, som danske virksomheder bliver mødt af, specielt små og mellemstore virksomheder.
”Vi har især en stærk vækst blandt små- og mellemstore virksomheder, som er et strategisk vigtigt segment for os, og som kvitterer positivt for de produkter, rådgivning og services, vi tilbyder,” siger Peter Hermann.
”I dette kvartal har vi desuden gjort en særlig proaktiv indsats for at sikre, at danske virksomheder ikke er underforsikret. Stigende priser på råvarer og materialer betyder, at flere virksomheder lige nu risikerer at være underforsikrede, fordi de ikke har justeret deres forsikringssum, så den matcher det nye prisniveau og den potentielle forøgede værdi af deres inventar, udstyr, maskiner eller varelager,” siger han.
Væksten i Topdanmarks privatdivision lander på 2,7 procent i årets første seks måneder. Partnerskaberne med blandt andet Nordea og Coop bidrager ligeledes positivt til det samlede resultat. Nordea fortsætter med at levere flere kunder, end det tidligere partnerskab med Danske Bank gjorde, og antallet af kunder i Coop Forsikringer er det seneste år steget med 35,3 procent. Topdanmark investerer i år yderligere i automatiseringer, produkter og funktionalitet i Coop Forsikringer.
Livs- og pensionsselskab fortsætter vækstsporet
Topdanmarks livs- og pensionsselskab leverer i første halvår en vækst i præmieindtægterne på 6,3 procent og dermed fortsætter selskabet med at genetablere og styrke sin markedsposition.
Som tidligere udmeldt har Topdanmark indgået en aftale med Nordea om frasalg af Topdanmark Livsforsikring.
”Salget af Topdanmark Livsforsikring forløber planmæssigt, og jeg har ikke yderligere at tilføje på nuværende tidspunkt,” siger Peter Hermann.
Resultatet i Topdanmarks Livsforsikring er ligeledes påvirket af uroen på finansmarkederne og lander på 117 mio. kroner efter skat i første halvår 2022 mod 200 mio. kroner i første halvår 2021.
Nøgleord
Kontakter
Troels KarlskovPressechef
Tlf:+45 30 30 15 00tkj@topdanmark.dkSøren Martin OlsenPresserådgiver
Tlf:+45 25 45 65 75smo@topdanmark.dkBilleder

Links
Information om Topdanmark A/S
Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.
Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000 erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v
Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters
Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse
Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi
Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,
Topdanmark sælger ejerandel i Bornholms Brandforsikring29.11.2024 09:03:32 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark sælger sin ejerandel af Bornholms Brandforsikring pr. 29. november 2024. Distributionssamarbejdet fortsætter, så Topdanmark fortsat tilbyder produkter til private kunder og mindre virksomheder på Bornholm.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum