
NASAs marsrobot Curiosity fylder 10 år og får endelig den fejring, den fortjener – takket være robotter på Jorden

Curiosity er den største og mest avancerede robot, der nogensinde er sendt til Mars. På dens første fødselsdag i 2013 blev den konstrueret til at synge Happy Birthday – for sig selv. For at spare på robottens batterilevetid har dens fødselsdage siden hen passeret uden fejring. Men i år bliver det anderledes. Husqvarna har nemlig udviklet et nyt program til robotplæneklipperne af serien AutomowerÒ, der gør det muligt for dem at synge Happy Birthday. Opdateringen er tilgængelig for i alt 100.000 AutomowerÒ af modellerne 405X, 415X og 435X AWD. Initiativet er drevet af Husqvarnas lange historie inden for teknik og innovation, hvor robotplæneklippere har spillet en vigtig rolle i virksomhedens succes.
– ”Hos Husqvarna er vi en stor gruppe af teknologinørder og ingeniører, og nogle gange tester vi ny teknologi, bare fordi det er vores passion. På robotplæneklipperen AutomowerÒ har vi det her alarmmodul, som vi begyndte at lege med for at se, om vi kunne lave noget sjovt. I mellemtiden hørte vi om marsrobottens fødselsdag – og derfra blev ideen født. For os er dette en måde at hylde NASAs store ingeniørarbejde ved at lade vores robotplæneklippere fejre en anden robot. For ingen skal synge Happy Birthday for sig selv, vel?" fortæller Björn Mannefred, Robotics Software Manager hos Husqvarna.
Alarmsystem som sangstemme
Teknologien, som får plæneklipperne til at syge, er baseret på AutomowerÒrobotplæneklipperens eksisterende alarmsignal. I dette tilfælde bruger Husqvarna integrationsplatformen IFTTT til at sætte plæneklipperne i stand til at synge Happy Birthday. Husqvarna har arbejdet med IoT og eksterne tredjepartsløsninger i årevis, for eksempel sammen med Google Home, Amazon Alexa og IFTTT.
– ”Vi har i lang tid arbejdet på at bygge en infrastruktur, hvor forskellige moduler kan tilføjes og kombineres til vores robotplæneklippere for at skabe nye og innovative løsninger til vores kunder. I forbindelse med Curiositys fødselsdag var alle byggestenene der allerede. Og da vores robotter på Jorden er så elskede og så meget en del af familielivet, tænkte vi, at vi ville udvide den kærlighed helt ud i rummet” siger Linda Lindqvist, Robotics Produktchef hos Husqvarna.
Sådan kommer din robot med i koret
Forbrugere med en AutomowerÒ robotplæneklipper vil få besked om opdateringen via Husqvarna AutomowerÒConnect-appen, hvor de får muligheden for at installere opdateringen. Forbrugerne kan så beslutte, om deres plæneklippere skal være med i koret eller ej. Hvis de accepterer, vil AutomowerÒrobotplæneklipperen automatisk begynde at synge den 5. august kl. 12.00, 15.00 og 18.00 (lokal tid), som en hyldest til Curiosity på dens 10-års jubilæum på Mars. I Danmark er der i alt 4491 robotplæneklippere, som kan modtage opdateringen og dermed synge fødselsdagssang.
Efter Curiositys fødselsdag vil Husqvarna gøre Happy Birthday-sangen permanent tilgængelig for ejere af de tre AutomowerÒ-modeller. Det sker fra begyndelsen af september for at tilføje en ekstra glæde til f.eks. familiefødselsdage.
Vil du se Husqvarnas kor af robotplæneklippere synge Happy Birthday? Klik her: https://youtu.be/p0_RPlSe344
Du kan også besøge www.husqvarna.com/happybirthday for mere information.
#Happy #BirthdayCuriosityRover
Pressemeddelelse er vedhæftet i pdf.
Om Husqvarna
Husqvarna (som er en del af Husqvarna Group) er markedsleder inden for innovative, højkvalitets og bæredygtige produkter samt tjenester til at forme grønne områder i have, park og skov. Siden 1689 har den svenskfødte virksomhed haft et stærkt fokus på forskning og udvikling og er blandt andet pioner inden for robotplæneklippere og motorsave. I dag består Husqvarnas produktporteføljen af alt fra robotplæneklippere, frontridere, motorsave og trimmere til professionel såvel som privat brug. Bæredygtig værdiskabelse, produktinnovation og digitalisering er fortsat vigtige for virksomhedens udvikling i fremtiden. Husqvarnas produkter sælges i mere end 100 lande – heriblandt i Danmark. Husqvarna Group, som også omfatter Gardena og Husqvarna Construction, har i alt 13.900 ansatte rundt om i verden, og nettoomsætningen i 2021 udgjorde 47 mia. svenske kroner.
Nøgleord
Kontakter
emilieroep@kompas.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Kompas Kommunikation

Toldbodgade 55b 1.
1253 København K
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Årsresultat 2024: Bosch fastholder vækstambitioner trods økonomisk modvind31.1.2025 13:18:35 CET | Pressemeddelelse
Forretningsudvikling i 2024: Omsætning på 90,5 milliarder euro – EBIT-margin fra drift på 3,5 % AI styrker kerneforretningen: Software og tjenester forventes at generere milliardomsætning inden 2030 Strategi 2030: porteføljestyring for at sikre konkurrenceevne Bosch investerer i vækstmarkeder trods økonomiske udfordringer: Markedsliberalisering og øgede investeringer for et stærkere Europa
EasyPark Group gennemfører opkøbet af Flowbird Group15.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Selskabet vil aktivt skubbe på digitaliseringen af urban mobilitet over hele verden med evidensbaserede services og løsninger, som kan fremme, at byer bliver bedre at bo i.
Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse
Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.