Sund & Bælt

Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner

Del

Sund & Bælt implementerer en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima.

Vedligehold af jernbanenettet er en særdeles ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med COWI arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet.

Resultatet er et datadrevet vedligehold, der reelt kan fordoble levetiden på skinnerne, og dermed årligt vil reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner og sænke klimaaftrykket markant.

Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning
Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne.

– Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden det kræver en decideret udskiftning af skinner, siger Bjarne Jørgensen, Direktør for Teknisk Drift & Vedligehold.

Konkret betyder implementeringen af den nye teknologi, at skinnernes levetid kan forlænges helt op til det dobbelte. Afhængigt af ydre betingelser som fx trafikbelastning kan der således være tale om en levetid på op til 60 år.

Levetidsforlængelse som del af klimastrategi
Implementeringen af en datadrevet strategi til vedligehold af jernbanen flugter med Sund & Bælts samlede bæredygtighedsstrategi og særligt de levetidsforlængende tiltag på Storebæltsbroen.

– Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre vores drift databaseret, bl.a. ved hjælp af sensorer, droner og cloudbaseret kunstig intelligens til inspektion af broens betonelementer. Sammen med systematisk vedligehold betyder det, at Storebæltsbroen nu forventes at kunne stå dobbelt så længe som oprindeligt beregnet – med markante besparelser på forbindelsens samlede klimaaftryk som gevinst, slutter Bjarne Jørgensen.

Den nye datadrevne vedligeholdsstrategi skal i første omgang implementeres på Storebælts jernbanedel og på Øresundsbanen over Amager ud til Øresundsbron. Den vil forventeligt også blive implementeret på Sund & Bælts jernbanestrækninger i korridoren fra Kastrup til Rødby før åbningen af den kommende Femern-forbindelsen.

FAKTA:

Eksempel: Levetidsforlængelse ved datadrevet vedligehold af 2 x 7 km jernbanespor på Storebæltsforbindelsens vestbro:

  • På hver kilometer jernbanespor ligger ca. 120 tons skinner
  • Besparelse ved en forebyggende vedligeholdsstrategi: 16-17 mio. kr. inden for 5-10 år
  • Reduceret CO2 udledning: ca. 1900 tons

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye