Sund & Bælt

Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner

Del

Sund & Bælt implementerer en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima.

Vedligehold af jernbanenettet er en særdeles ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med COWI arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet.

Resultatet er et datadrevet vedligehold, der reelt kan fordoble levetiden på skinnerne, og dermed årligt vil reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner og sænke klimaaftrykket markant.

Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning
Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne.

– Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden det kræver en decideret udskiftning af skinner, siger Bjarne Jørgensen, Direktør for Teknisk Drift & Vedligehold.

Konkret betyder implementeringen af den nye teknologi, at skinnernes levetid kan forlænges helt op til det dobbelte. Afhængigt af ydre betingelser som fx trafikbelastning kan der således være tale om en levetid på op til 60 år.

Levetidsforlængelse som del af klimastrategi
Implementeringen af en datadrevet strategi til vedligehold af jernbanen flugter med Sund & Bælts samlede bæredygtighedsstrategi og særligt de levetidsforlængende tiltag på Storebæltsbroen.

– Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre vores drift databaseret, bl.a. ved hjælp af sensorer, droner og cloudbaseret kunstig intelligens til inspektion af broens betonelementer. Sammen med systematisk vedligehold betyder det, at Storebæltsbroen nu forventes at kunne stå dobbelt så længe som oprindeligt beregnet – med markante besparelser på forbindelsens samlede klimaaftryk som gevinst, slutter Bjarne Jørgensen.

Den nye datadrevne vedligeholdsstrategi skal i første omgang implementeres på Storebælts jernbanedel og på Øresundsbanen over Amager ud til Øresundsbron. Den vil forventeligt også blive implementeret på Sund & Bælts jernbanestrækninger i korridoren fra Kastrup til Rødby før åbningen af den kommende Femern-forbindelsen.

FAKTA:

Eksempel: Levetidsforlængelse ved datadrevet vedligehold af 2 x 7 km jernbanespor på Storebæltsforbindelsens vestbro:

  • På hver kilometer jernbanespor ligger ca. 120 tons skinner
  • Besparelse ved en forebyggende vedligeholdsstrategi: 16-17 mio. kr. inden for 5-10 år
  • Reduceret CO2 udledning: ca. 1900 tons

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sund & Bælt deler data på Danmarks Miljøportal11.7.2024 09:30:03 CEST | Pressemeddelelse

I Sund & Bælt er vidensdeling vigtigt både internt og eksternt. For at understøtte vidensdeling på tværs bliver Sund & Bælt Danmarks første, store bygherre, der deler sin viden om vandmiljøet med offentligheden på Danmarks Miljøportal. Når Sund & Bælt, der planlægger, anlægger og driver nogle af Danmarks største infrastrukturprojekter, får til opgave at undersøge store infrastrukturprojekter, medfører det indsamling af tusindvis af data om miljøet i projektområderne. Nu vil Sund & Bælt som den første store bygherre i landet stille indsamlet data om vandmiljø til rådighed i den nationale database, VanDa, der er en fællesoffentlig tilgængelig database for alle vandmiljødata hos Danmarks Miljøportal. - Det er vores daglige ambition at dokumentere og indsamle data på vores projekter for at sikre transparens for alle involverede parter. VanDa kan være med til at øge viden og bevidsthed om vandmiljøet, og det er en spændende mulighed for vidensdeling, som vi meget gerne vil bidrage til, sige

Sund & Bælt ansætter digital direktør til strategisk forretningsudvikling og datadrevet innovation4.7.2024 09:27:11 CEST | Pressemeddelelse

Den digitale udvikling går hurtigere end nogensinde før, og hvis Sund & Bælt fortsat skal være forrest i feltet, kræver det et forstærket fokus på IT og digitalisering. På den baggrund etablerer selskabet nu en digital division og ansætter en digital direktør. Til at varetage opgaven med at sikre digitalisering og innovation på tværs af Sund & Bælts værdikæde, har koncernen valgt at ansætte Lene Rasmussen, som bringer mere end 20 års erfaring i arbejdet med IT og digitalisering med sig. Hun kommer fra en stilling som Director i virksomheden Devoteam, hvor hun i de seneste 14 år har hjulpet virksomheder med deres digitale transformation. Med sin mangeårige baggrund inden for digital transformation, organisatorisk forandring og strategisk ledelse, vil Lene Rasmussen få ansvaret for at skabe digital sammenhæng og integration på tværs af hele Sund & Bælts værdikæde. - Sund og Bælt er kendt i hele Danmark og mange øvrige lande for sin vigtige rolle i at forbinde og skabe infrastruktur af hø

Ny aftale om EU-støtte til overhalingsspor ved Kalvebod25.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Europa Kommissionen har den 15. juni 2024 underskrevet en ny aftale om EU-støtte på op til 319 millioner kroner til etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem København Syd Station og Ørestad. Der er allerede tildelt op til 26 millioner kroner til forundersøgelserne af samme projekt. Projektet er en del af Aftalen om Infrastrukturplan 2035, som et bredt flertal i Folketinget indgik i 2021. Støtten er givet under EU’s infrastrukturprogram, Connecting Europe Facility (CEF) ifm. en ansøgningsrunde for infrastrukturprojekter, der har til formål at understøtte den civile og militære transportinfrastruktur. Etablering af overhalingsspor ved Kalvebod vil sikre mere kapacitet på den sydlige jernbanekorridor via København Syd Station (tidligere Ny Ellebjerg) og Københavns Lufthavn og blandt andet bidrage til muligheden for transport af tunge militære køretøjer over Øresund. - Investeringerne i Øresundsbanen sikrer, at der ikke vil være kapacitetsudfordringer eller flaskehalse på den d

Sommertrafik og fodboldfeber på Storebæltsbroen25.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste skoledag på fredag markerer som altid start på ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Det betyder ekstra trafik på vejene og således også over Storebæltsbroen, hvor særligt lørdagene bliver travle. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over sommeren, hvor en særlig bane i betalingsanlægget markerer EM-fodboldfeberen. Der forventes mest trafik i weekenderne. Særligt lørdage fra 10 til 17 og søndage fra 11 til 18 er der travlest. For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner, hvor hastigheden er 50 km/t. – Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 70 kr. pr. tur. Og mon ikke, man kan finde på noget at bruge dem på i ferien, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter – Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummer

Fortsat stigende personbiltrafik på broerne og første støbning på Femern18.6.2024 13:36:14 CEST | Pressemeddelelse

Personbiltrafikken stiger fortsat på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, mens lastbiltrafikken er faldende i årets første tre måneder. Trafikken bidrager til en stigning i periodens resultat. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 0,1 pct. i første kvartal af 2024 sammenlignet med sidste år. Personbiltrafikken steg med 0,5 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 2,2 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 690 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,5 pct. i forhold til de første tre måneder sidste år. På Øresundsbron steg den samlede trafik i første kvartal med 4,8 pct. i forhold til 2023. Personbiltrafikken steg med 5,9 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 4,7 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 335 mio. kr. og steg med 3,8 pct. Trafiktallene er påvirket af, at påsken i år faldt i april. Det har ført til færre lastbiler og omvendt flere personbiler i årets første kvartal. Indtægter fra koncernens jernbaneforbindelser er på niveau med samme periode sidste år. – I årets

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye