Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner

Sund & Bælt implementerer en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima.
Vedligehold af jernbanenettet er en særdeles ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med COWI arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet.
Resultatet er et datadrevet vedligehold, der reelt kan fordoble levetiden på skinnerne, og dermed årligt vil reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner og sænke klimaaftrykket markant.
Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning
Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne.
– Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden det kræver en decideret udskiftning af skinner, siger Bjarne Jørgensen, Direktør for Teknisk Drift & Vedligehold.
Konkret betyder implementeringen af den nye teknologi, at skinnernes levetid kan forlænges helt op til det dobbelte. Afhængigt af ydre betingelser som fx trafikbelastning kan der således være tale om en levetid på op til 60 år.
Levetidsforlængelse som del af klimastrategi
Implementeringen af en datadrevet strategi til vedligehold af jernbanen flugter med Sund & Bælts samlede bæredygtighedsstrategi og særligt de levetidsforlængende tiltag på Storebæltsbroen.
– Vi har de seneste år arbejdet målrettet på at gøre vores drift databaseret, bl.a. ved hjælp af sensorer, droner og cloudbaseret kunstig intelligens til inspektion af broens betonelementer. Sammen med systematisk vedligehold betyder det, at Storebæltsbroen nu forventes at kunne stå dobbelt så længe som oprindeligt beregnet – med markante besparelser på forbindelsens samlede klimaaftryk som gevinst, slutter Bjarne Jørgensen.
Den nye datadrevne vedligeholdsstrategi skal i første omgang implementeres på Storebælts jernbanedel og på Øresundsbanen over Amager ud til Øresundsbron. Den vil forventeligt også blive implementeret på Sund & Bælts jernbanestrækninger i korridoren fra Kastrup til Rødby før åbningen af den kommende Femern-forbindelsen.
FAKTA:
Eksempel: Levetidsforlængelse ved datadrevet vedligehold af 2 x 7 km jernbanespor på Storebæltsforbindelsens vestbro:
- På hver kilometer jernbanespor ligger ca. 120 tons skinner
- Besparelse ved en forebyggende vedligeholdsstrategi: 16-17 mio. kr. inden for 5-10 år
- Reduceret CO2 udledning: ca. 1900 tons
Nøgleord
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Stigende fritidstrafik og første støbning af element til Femerntunnelen31.8.2023 14:39:25 CEST | Pressemeddelelse
Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron har der i første halvdel af året været en stigende fritidstrafik, mens lastbiltrafikken gik lidt tilbage. I forhold til forventningerne til perioden, bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat.
Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen de kommende uger30.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I de første tre uger i september bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsforbindelsens Vestbro med at færdiglægge den nye asfalt. Et arbejde, som startede i foråret. Den nye asfalt vil fremover komme de mange trafikanter til glæde. Udover, at den er lettere at køre på, så reduceres forbruget af brændstof og CO2-udledningen. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at lægge den nye asfalt hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Med de mange tusinder trafikanter, som hver dag krydser broen kræver det en stærk asfalt, der kan holde til stor trafikbelastning. Helt konkret udlægges en såkaldt skærvemastiks, som er en tæt og stærk slidlagsbelægning, der er specielt designet til at kunne klare en stor trafikbelastning. Belægningen er derfor særlig velegnet på broer, motorveje og i lufthavne. Und
Cykelløb over Storebælt på lørdag29.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På lørdag den 2. september 2023 passerer godt 4.500 cyklister Storebælt i forbindelse med cykelløbet ’Gran Fondo Storebælt’. Broen vil være åben under hele løbet. Rytterne deler vejbanerne i retning mod Fyn med bilerne, så der vil opstå længere rejsetid for trafikanter i denne retning. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Storebælt før kl. 14 eller efter kl. 20. Trafikken i retning mod Sjælland vil være upåvirket under hele løbet. Sådan påvirkes trafikken Under løbet vil der være normal trafik med 110 km/t i to spor i retning mod Sjælland. Der kun er ét spor tilgængeligt for biltrafikken i retning mod Fyn og Jylland, hvor det langsomme spor og nødsporet er dedikeret til cykelløbet. Under løbet er hastighedsbegrænsningen på 70 km/t og overhaling er forbudt. Kør hjemmefra i god tid Indskrænkning til ét spor i retning mod Fyn og Jylland sker ca. kl. 14.35. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 20. I denne periode forventes turen over br
Storebæltsbroen lukkes kortvarigt i den kommende uge15.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I den kommende uge udføres vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger af forbindelsen i aften- og nattetimerne.
Juli gav trafikrekord på Storebælt4.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
At mange danskere har holdt sommerferie herhjemme kunne også ses på trafikken over Storebæltsbroen. I juli passerede i alt 1.368.886 køretøjer, hvilket gjorde det til den største rejsemåned hidtil siden åbningen for godt 25 år siden. Foruden den ekstra ferietrafik har sommerens koncertprogram også bidraget til rekorden. - Vi kunne tydeligt se en stigning i trafikken, da Coldplay og efterfølgende Bruce Springsteen gav koncert i Parken i København. Vi har generelt haft rigtig travlt denne sommer, men oplever at der er fin feriestemning hos vores kunder, som tager den ekstra ventetid i betalingsanlægget med godt humør, siger chef for betalingsanlæg Jens Kjær Nielsen. Ferietrafikken ventes at fortsætte de næste to uger, hvor mange danskere vender næsen hjem. - vi mangler stadig to store rejseweekender frem mod, at skolerne starter igen og de mange nye efterskolelever skal afleveres af deres forældre. Om det bliver til flere rekorder, tør jeg ikke spå om, men der bliver trængsel på vejene,
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum