Odense Marcipan Group vækster - leverer tilfredsstillende resultat
Orkla-selskabet Odense Marcipan Group står igen stærkt i det nye 2021-regnskab efter et 2020, hvor kunderne i primært foodservice og bagerierne var mærket af Covid-19.
Nettoomsætningen runder 534 mio. kr. i 2021-regnskabet mod 476 mio. kr. i 2020. Årets resultat blev 51 mio. kr. mod 20 mio. kr. året før.
”Vi er tilfredse med resultatet for 2021, som afspejler vækst på alle segmenter og udbytte af effektiviseringer som resultat af investeringer i kontinuerlige forbedringer på vores fabrikker. Desuden ser vi synergi og positiv effekt for hele året med hensyn til den svenske kageproducent Frödinge, som vi kun nåede at eje i to måneder i 2020,” fortæller Niels S. Søgaard CEO, Odense Marcipan A/S.
Desuden blev datterselskaberne Bæchs Conditori og Igos fusioneret ind i Odense Marcipan pr. 1. januar 2021.
Førende på verdensmarkedet
Odense Marcipan Group er verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. Firmaet er repræsenteret på alle markeder, hvor marcipan anvendes, og ODENSE er det største mærke i de skandinaviske lande. ODENSE-produkterne sælges til bagerier, food service, industri og dagligvaremarkedet, og produkterne bliver i stort omfang anvendt i nydelsesmiddelindustrien af mange førende kage -og konfektureproducenter.
Odense Marcipan Group består desuden af Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger inden for kager og desserter, og Igos, som producerer marmelader og frugtfyld. I 2020 overtog Odense Marcipan Group den svenske kageproducent Frödinge fra et søsterselskab i Sverige. Målet var at styrke positionen inden for frosne kager og desserter i Skandinavien.
Forsigtige positive forventninger
Forventningerne til 2022 er positive, men også præget af usikkerhed på grund af stigende råvare-, transport- og energipriser.
Niels S. Søgaard siger: ”I vores sammensætning af forretningen står vi stærkt i dag. Vi har et unikt match af virksomheder, der supplerer hinanden på bedste vis. Vi er med alle steder, når det handler om kager, desserter og konfekture – både i det professionelle set-up og i det private køkken. Og passionen er vokset for at bage kager og friskt brød. Mange vinde blæser altså den rigtige vej, men desværre ved hverken vi eller andre fødevareproducenter, hvor hård modvinden bliver i den sidste halvdel af 2022 i form af stadig stigende priser og omkostninger. Derfor har jeg kun forsigtige positive forventninger til 2022.”
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Niels S. Søgaard, CEO, Odense Marcipan A/S
M: 20 10 76 60, E: niels.s.sogaard@odense-marcipan.dk
eller
Karsten Kolding, kommunikationsdirektør, Orkla i Danmark
M: 21 19 56 67, E: karsten.kolding@orkla.dk
Vedlagte pressefotos kan frit benyttes
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla i Danmark
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien.
Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2021 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 36 milliarder DKK og beskæftigede over 21.000 medarbejdere.
Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,4 milliarder DKK i 2021. Orkla i Danmark beskæftiger omkring 1.600 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense over Juelsminde og Vejle til Thisted og Randers.
Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er KiMs, Havrefras, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, Odense Marcipan og Naturli’. Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum