Orkla

Odense Marcipan Group vækster - leverer tilfredsstillende resultat

Del
Odense Marcipan Group – kendt og anerkendt for marcipan og andre ingredienser gennem mere end et århundrede – præsenterer nyt regnskab, som viser, at det i 2021 lykkedes igen at skabe vækst, udnytte synergimuligheder og effektivisere.

Orkla-selskabet Odense Marcipan Group står igen stærkt i det nye 2021-regnskab efter et 2020, hvor kunderne i primært foodservice og bagerierne var mærket af Covid-19.

Nettoomsætningen runder 534 mio. kr. i 2021-regnskabet mod 476 mio. kr. i 2020. Årets resultat blev 51 mio. kr. mod 20 mio. kr. året før.

”Vi er tilfredse med resultatet for 2021, som afspejler vækst på alle segmenter og udbytte af effektiviseringer som resultat af investeringer i kontinuerlige forbedringer på vores fabrikker. Desuden ser vi synergi og positiv effekt for hele året med hensyn til den svenske kageproducent Frödinge, som vi kun nåede at eje i to måneder i 2020,” fortæller Niels S. Søgaard CEO, Odense Marcipan A/S.

Desuden blev datterselskaberne Bæchs Conditori og Igos fusioneret ind i Odense Marcipan pr. 1. januar 2021.

Førende på verdensmarkedet
Odense Marcipan Group er verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. Firmaet er repræsenteret på alle markeder, hvor marcipan anvendes, og ODENSE er det største mærke i de skandinaviske lande. ODENSE-produkterne sælges til bagerier, food service, industri og dagligvaremarkedet, og produkterne bliver i stort omfang anvendt i nydelsesmiddelindustrien af mange førende kage -og konfektureproducenter.

Odense Marcipan Group består desuden af Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger inden for kager og desserter, og Igos, som producerer marmelader og frugtfyld.  I 2020 overtog Odense Marcipan Group den svenske kageproducent Frödinge fra et søsterselskab i Sverige. Målet var at styrke positionen inden for frosne kager og desserter i Skandinavien.

Forsigtige positive forventninger
Forventningerne til 2022 er positive, men også præget af usikkerhed på grund af stigende råvare-, transport- og energipriser.

Niels S. Søgaard siger: ”I vores sammensætning af forretningen står vi stærkt i dag. Vi har et unikt match af virksomheder, der supplerer hinanden på bedste vis. Vi er med alle steder, når det handler om kager, desserter og konfekture – både i det professionelle set-up og i det private køkken. Og passionen er vokset for at bage kager og friskt brød. Mange vinde blæser altså den rigtige vej, men desværre ved hverken vi eller andre fødevareproducenter, hvor hård modvinden bliver i den sidste halvdel af 2022 i form af stadig stigende priser og omkostninger. Derfor har jeg kun forsigtige positive forventninger til 2022.”

Nøgleord

Kontakter

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:


Niels S. Søgaard, CEO, Odense Marcipan A/S
M: 20 10 76 60, E: niels.s.sogaard@odense-marcipan.dk


eller


Karsten Kolding, kommunikationsdirektør, Orkla i Danmark
M: 21 19 56 67, E: karsten.kolding@orkla.dk


Vedlagte pressefotos kan frit benyttes

Billeder

Information om Orkla

Orkla
Orkla
Delta Park 45, 3. sal
2665 Vallensbæk Strand

http://Delta Park 45, 3. sal

Om Orkla i Danmark

Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien.

Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2021 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 36 milliarder DKK og beskæftigede over 21.000 medarbejdere.

Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,4 milliarder DKK i 2021. Orkla i Danmark beskæftiger omkring 1.600 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense over Juelsminde og Vejle til Thisted og Randers. 

Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er KiMs, Havrefras, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, Odense Marcipan og Naturli’. Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien.  

Følg pressemeddelelser fra Orkla

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Orkla

Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse

Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye