Mennesker med handicap skal have bedre mulighed for at cykle

Frisk luft og vind i håret er dejligt – også for mennesker med handicap. Cyklen gør det muligt for mennesker med bevægelseshandicap at få motion og opnå en højere livskvalitet. Men det er svært at få bevilget tilskud til særlige cykler, for mange kommuner forstår udelukkende cyklen som et transportmiddel. Men for børn og voksne mennesker med handicap kan cyklen være meget mere end det. Norsk forskning viser blandt andet, at cyklen er med til at give børn med handicap en identitet, fordi den sikrer, at de kan deltage i undervisning, lege og aktiviteter på lige fod med deres kammerater.
Det skriver Magasinet CYKLISTER, som blandt andre har talt med Tine Soulié, konsulent i Videnscenter om handicap.
”Jeg har set børn, som normalt bruger rollator, være med i fangelege i idrætstimerne, fordi de kan hoppe på en cykel. Mennesker med bevægehandicap har ikke nemt ved at få de sansestimuli, man får på cykel, hvor man kan se, dufte, høre og mærke viden og farten. Cyklen giver også frihed til at komme steder, de ellers ikke har adgang til, samtidig med at de kan gøre det, når de har lyst,” siger Tine Soulié.
Mennesker med bevægelseshandicap kaldes for ufrivillige inde-mennesker. De bliver kørt frem og tilbage i skole, på arbejde og til aktiviteter. Men som alle andre har de brug for at bevæge sig, få frisk luft og opleve naturens gang. Det kan cyklen give dem ifølge Tine Soulié.
Nogle specialskoler er opmærksomme på, at det er vigtigt at cykle, men mange børn er inkluderet i almenskolen, og en specialcykel til en enkelt elev kan være en stor udgift i en skoles budget.
”Skolerne kan søge om tilskud hos forvaltningen, men nogle steder skal de argumentere for, at cyklen er nødvendig for, at eleven kan deltage i undervisningen. Alligevel kan de ikke være sikre på en bevilling. Kommunen ser heller ikke cyklen som barnets mulighed for at deltage i det sociale liv og i lege i frikvartererne. Det ser ikke meget bedre ud for voksne. Især hvis de i forvejen har fået bevilget en bil eller offentlig transport, for mange kommuner forstår udelukkende cyklen som et transportmiddel til at komme på arbejde, handle og til læge,” siger Tine Soulié til CYKLISTER.
Efterlyser holdningsændring
Cyklistforbundet efterlyser en generel holdningsændring til cykling for mennesker med handicap.
”Vi tror, der mangler viden hos både kommuner, fagprofessionelle og hos nogle mennesker med handicap om, at cyklen kan rigtig meget ud over at være et transportmiddel. Det er vigtigt, at de, der bevilger hjælpemidler, har blik for, at cyklen giver frihed, oplevelser og sundhed også for mennesker med handicap. Der kan være behov for en holdningsændring nogle steder,” siger Jane Kofod, vicedirektør i Cyklistforbundet.
”Når vi sammenligner med lande som Norge og Finland, er vi langt bagefter på det her område, så det er tiltrængt, at vi bliver klogere på, hvordan vi får flere mennesker med handicap til at nyde godt at cykling,” siger Jane Kofod.
I Norge får unge under 26 år med handicap stillet en cykel gratis til rådighed, mens borgere over 26 år får tilskud, så de kun skal betale få tusinde kroner selv.
”Jeg har hørt om en fyr, som holder sin fordøjelse aktiv ved at køre på håndcykel, mens en kvinde altid følte sig i en penibel situation, når hun gik tur med familien, for de andre skulle enten vente på hende, gå ned i tempo eller skubbe hende i kørestolen. Da hun fik en cykel, følte hun sig ikke længere som en hindring,” fortæller Tine Soulié.
Cyklistforbundet skal de kommende to år sammen med Videnscenter om handicap undersøge, hvad der skal til for, at mennesker med handicap kan cykle sig til et mere frit og aktivt liv. Undersøgelsen blev finansieret af en statslig cykelpulje i år.
Læs mere i CYKLISTER: (Se link)
Artikel:
20-årige Mathias sidder i kørestol med muskelsvind og har ikke cyklet, siden han var syv år, mens Johanne på 21 elsker sin trehjulede Viktor. Selv om de har hver sin tilgang til cyklen, var de begge med på en 270 kilometer lang cykeltur fra det sydlige Tyskland til Wien i Østrig.
Artikel:
Uanset handicap kan stort set alle komme ud at cykle, lyder det fra Egmont Højskolen, som tog på en længere cykeltur med 29 elever med og uden handicap. Det afgørende er, at man gør sig umage med både planlægning og udførelse og lytter til den nervøsitet, mennesker kan have, når de ikke er vant til at cykle.
Artikel:
I princippet kan alle cykle. Det handler om at vælge den rigtige cykel. Guide til specialcykler.
Kontakter
Jane KofodVicedirektør
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkJørgen SchlosserRedaktør og presseansvarligKommunikation
Tlf:27524325jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Links
Information om Cyklistforbundet

Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour25.4.2025 11:09:41 CEST | Pressemeddelelse
Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser.
Der skal styr på de ulovlige el-køretøjer31.3.2025 10:51:10 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’ på cykelstier og veje.
Derfor punkterer du oftest i regnvejr27.3.2025 15:55:04 CET | Pressemeddelelse
Bliv klogere på, hvorfor vådt føre øger risikoen for at få en punktering, en risiko som faktisk har sine rødder tilbage til dinosaurernes tid.
Cyklistforbundet og DSB indgår strategisk partnerskab24.3.2025 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt samarbejde mellem Cyklistforbundet og DSB skal gøre kombinationen cykel og tog så attraktiv som muligt.
Frivillige cykellegekorps skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre20.3.2025 15:01:52 CET | Pressemeddelelse
Med 3,5 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er Cyklistforbundet klar til at etablere frivillige cykellegekorps i 15-20 udvalgte byer rundt omkring i Danmark. Indsatsen skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre gennem cykelleg. Tilbuddet bliver gratis for daginstitutioner og skoler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum