Forkæl din søde tand med god samvittighed: Alt pladechokolade i Lidls faste sortiment i egne mærker er nu Fairtrade-certificeret

Hvert år køber danskerne i gennemsnit 5,7 kilo chokolade*, og har man en præference for, at kakaoen er produceret på en ansvarlig måde, kræver det ofte, at man nærstuderer produkterneefter diverse certificeringer.
Men det behøver kunderne ikke længere i Lidl. For dagligvarekæden har nu kun pladechokolade, der har en Fairtrade-certificering, på hylderne i kædens 138 butikker. Lidls eget chokoladesortiment har siden 2016 været 100 % certificeret enten i form af Fairtrade, UTZ/Rainforrest Alliance eller økologi. Så hos Lidl ser man beslutningen som en helt naturlig forlængelse af kædens strategi på området.
”Som forbruger er det stort set umuligt at sætte sig ind i produktionsvilkår og oprindelse på en råvare som kakao, der dyrkes, høstes og forarbejdes langt fra Danmark. Lidl vil være danskernes førstevalg – også i forhold til at vælge varer, der er produceret på en ansvarlig måde. Vi harblandt andet taget buræg og turbokyllinger ud af vores sortiment, og nu har vi altså valgt, at alt vores chokolade i fast sortimentskal være fra Fairtrade-certificeret kakao,” fortæller Rasmus Pape, der er indkøbsdirektørhos Lidl Danmark.
Kunderne vil gerne købe certificeret chokolade
I efteråret 2021 lancerede Lidl en ny Fairtrade-mærket chokolade, som har navnet Way To Go!. Kakaoen hertil er baseret på ansvarligt dyrket kakao fra småbønder i den Fairtrade-certificerede organisation KuapaKokoo i Ghana, hvor kakaobonden er sikret en fair og stabil pris.
Salget af Way To Go!-chokolade, der fås i varianterne havsalt-karamel og kokos-pekan, er meget positivt og stiger hele tiden, hvilket fortæller noget om, at Lidls kunder sætter pris på og gerne vil købe produkter, der er certificeret.
En af de mest kendte certificeringer er Fairtrade, som igennem 37 år har arbejdet med at forbedre forholdene og sikre en fair betaling til bl.a. kakaobønder, og hos Fairtrade er man meget glade for, at Lidl nu kun har certificerede kakaoprodukter på hylderne.
”Det er rigtig godt, at danskerne i stigende grad går op i at vælge Fairtrade-certificeret chokolade, når de handler. Det gør en kæmpe forskel for kakaobønderne og deres familier. Derfor er vi også glade for, at al pladechokolade i Lidls faste sortiment nu er 100 % Fairtrade-certificeret,” siger direktør for Fairtrade-mærket Danmark, Camilla Erika Lerberg.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum