Lufthavnskaos giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab: Sådan er du dækket, hvis du misser flyet

Listen over lufthavne, der melder om kaotiske køer i sikkerhedskontrollen på grund af mangel på personale, vokser frem mod sommerferien.
Det samme gør antallet af bekymrede kunder, som ringer til Topdanmark, et af landet største forsikringsselskaber, med spørgsmål om netop mulighederne for at få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man misser sit fly.
Den seneste måned er antallet af henvendelser steget med 28 procent sammenlignet med samme periode før corona, det vil sige i 2019, viser en ny opgørelse fra Topdanmark.
6 ud af 10 opkald handler lige nu ikke om at anmelde en skade. Kunder ringer i stedet for at høre om mulighederne for at få hjælp.
Bekymringen er ikke uden grund. Københavns Lufthavn har den seneste måned meldt om ventetider på over 45 minutter, samme melding om kapacitetsproblemer og lange køer kommer også fra nogle af verdens største knudepunkter som Schiphol Airport i Amsterdam, Heathrow Airport i London, Frankfurt Airport i Tyskland og Pearson Airport i Toronto i Canada.
”Vi kan allerede mærke på både antallet af kunder, der ringer med spørgsmål til dækningen på sommerferien, og det markant stigende salg af rejseforsikringer, at rigtig mange har travlt med at komme på ferie efter flere år med nedlukninger under coronapandemien. Vi kan desværre også konstatere, at netop efterveer fra corona betyder, at en af de helt store udfordringer denne sommer kan blive at nå sit fly, da lufthavne og rejselskaber mangler personale i alt fra check-in skrankerne til sikkerhedskontrollen,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.
”Står man i en situation, hvor man misser sit fly, fordi man står i en lang kø til sikkerhedskontrollen, dækker rejseforsikringen, hvis man er mødt op i lufthavnen i god tid, som minimum i den tid som lufthavnen eller rejsearrangøren anbefaler. Vi dækker, hvis man er mødt op til tiden og har haft styr på de nødvendige rejsedokumenter og alligevel uforskyldt kommer for sent til flyet,” siger han.
Hjælp til at indhente rejseruten
Rejseforsikringen kan hjælpe med udgifter til at ”indhente din rejserute”, det vil sige betaling af fx ny flybillet eller rimelige og nødvendige udgifter til eventuel kost, logi og transport, hvis man fx bliver ombooket til et fly med afgang dagen efter.
Står man i en situation, hvor man misser sit fly, opfordrer Topdanmark kunder til ikke at tage hjem. I stedet skal de kontakte selskabets alarmcentral, der sidder klar til at hjælpe og finde en løsning i hvert tilfælde.
Lige nu anbefaler Københavns Lufthavn, at man ankommer to timer inden afrejse, hvis man skal rejse inden for EU. Anbefalingen er tre til fire timer for rejser uden for EU. Samme melding kommer fra større flyselskaber som SAS, Air France, KLM, British Airways, Iberia og Lufthansa.
//
Fem gode råd til at komme hurtigt gennem lufthavnen:
- Hold dig opdateret og følg informationen fra både flyselskaber, rejseselskaber og de lufthavne, du skal flyve fra, i perioden op til din rejse. Som minimum på afrejsedagen.
- Hav de nødvendige rejsedokumenter klar, da der fortsat kan stilles krav om fx coronapas og indrejseregistrering i en lang række lande, specielt uden for EU.
- Overvej, om det er muligt kun at medbringe håndbagage, så du undgår ventetid i check-in. Gør væsker og elektronik klar til at blive taget særskilt ud i sikkerhedskontrollen - eller overvej, hvis du har indchecket bagage, om netop væsker og elektronik kan pakkes i den store kuffert?
- Check ind online. Ofte åbner flyselskaber for indcheckning allerede et par dage før afgangen.
-
Påregn ekstra tid til at gå fra check-in til boarding i gaten, både hvis der er ekstra mange passagerer på travle rejsedage, hvis du medbringer specialbagage, eller hvis du har brug for særlig assistance.
Nøgleord
Kontakter
Troels KarlskovPressechef
Tlf:+45 30 30 15 00tkj@topdanmark.dkSøren Martin OlsenPresserådgiver
smo@topdanmark.dkBilleder
Links
Information om Topdanmark A/S
Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.
Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000 erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v
Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters
Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse
Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi
Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,
Topdanmark sælger ejerandel i Bornholms Brandforsikring29.11.2024 09:03:32 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark sælger sin ejerandel af Bornholms Brandforsikring pr. 29. november 2024. Distributionssamarbejdet fortsætter, så Topdanmark fortsat tilbyder produkter til private kunder og mindre virksomheder på Bornholm.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum