Sund & Bælt

Korridor uden om København H skal skabe kortere rejsetid med tog

Del
Visualisering af Ny Kastrup Lufthavn Station
Visualisering af Ny Kastrup Lufthavn Station

Sund & Bælt har underskrevet en aftale med NIRAS om rådgivning på en indledende undersøgelse af to anlægsprojekter, som giver plads til flere tog på jernbanen uden om København H. Det vil forbedre kapaciteten på skinnerne på tværs af Danmark fremover og bidrage til den grønne omstilling af transportområdet.

De to projekter er en del af regeringens Infrastrukturplan 2035 fra sommeren 2021 og indgår som delprojekter i en sydlig jernbanekorridor, som blandt andet skal løse et stigende kapacitetsproblem på Københavns Hovedbanegård ved at lede dele af togtrafikken uden om stationen.

- Vi er meget glade for, at vi nu er på plads med rådgivning på de to vigtige jernbaneprojekter, som sammen med vores øvrige aktiviteter med udvidelsen af Ny Kastrup Station på Amager vil være et løft af den kollektive transport, siger Anlægsdirektør i Sund & Bælt, Lars Fuhr Pedersen.

Korridoren skal ifølge regeringens infrastrukturplan skabe mulighed for flere direkte togafgange og kortere rejsetid mellem Jylland/Fyn, Vestsjælland, Roskilde, Københavns Vestegn og Amager. Det kræver bl.a. en udvidelse af Københavns Lufthavns Station - en opgave, som Sund & Bælt allerede er i gang med - og også et nyt overhalingsspor til godstog ved Kalvebod.

Herudover skal et nyt vendespor etableres ved Københavns Lufthavn Station. Det vil gøre det muligt at vende forsinkede tog fra Sverige umiddelbart efter perron, så forsinkelser ikke breder sig til andre tog ved Københavns Hovedbanegård. Ligeledes vil vendesporet gøre det muligt at køre flere Øresundstog mellem Malmö og Københavns Lufthavn Station.

Den øgede kapacitet på strækningen er samtidig nødvendig, da der forventes mere togtrafik, når den faste forbindelse over Femern Bælt åbner.

- Jernbanen er helt central for den fremtidige gods- og persontransport imellem Skandinavien og det øvrige Europa, hvor særligt en øget mulighed for at transportere gods med tog er et vigtig bidrag til mere bæredygtige transportsystemer. Og så reducerer vi samtidig flaskehalsen på en vigtig transportkorridor, slutter Lars Fuhr Pedersen.

Hos NIRAS er der også stor tilfredshed med, at kontrakten nu er underskrevet, og undersøgelsen kan gå i gang.

- Vi ser frem til at komme i gang med projekterne. Vi har et godt udgangspunkt, dels fra projekteringen af Øresund Landanlæg år tilbage, som NIRAS bidrog til, og dels fra mange nyere baneanlægsprojekter, herunder opgraderingen af jernbanen på Lolland og Falster, siger Jan Kragerup, projektdirektør i NIRAS.

De to projekters indledende undersøgelse indeholder bl.a. afklaring af VVM-pligt, udarbejdelse af projektforslag og visualisering heraf samt en række analyser, herunder en anlægsøkonomisk og en samfundsøkonomisk beregning. Arbejderne løber frem til forår 2023, hvorefter projekterne afrapporteres til Transportministeriet.

Fakta om overhalingsspor ved Kalvebod

  • Nyt overhalingsspor på i alt ca. 1.100 m. Omfatter desuden udvidelse af en vejbro og etablering af to nye stibroer
  • Overhalingssporet gør det muligt, at godstog kan overhales af passagertog, og at godstog kan indpasses i den øvrige toggang
  • Vil forbedre togbetjening uden at belaste København H
  • Gør det muligt at opnå rejsetidsbesparelser mod Amager og Københavns Lufthavn Station
  • Vil aflaste København H og udnytte, at den nye bane frigiver kapacitet mellem København og Roskilde.

Fakta om vendespor ved Ny Kastrup Station

  • Nyt vendespor på ca. 250 m
  • Skal frigive kapacitet på Øresundsbanen til fordel for tog, der trafikalt udgår fra Københavns Lufthavn Station.
  • Vil være reducere risiko for forsinkelser ved forsinkede tog fra Sverige
  • Kan styrke Øresundstrafikken med flere tog til og fra Sverige

Fakta om Ring Syd

  • Forbindelsen gør det muligt at køre direkte tog fra Roskilde over Ny Ellebjerg til Københavns Lufthavn Kastrup uden at togene skal forbi København H
  • Ud over overhalingssporet ved Kalvebod og vendesporet ved Kastrup station omfatter Ring Syd ligeledes:
    • Etablering af to nye perroner på Københavns Lufthavn Station (udføres af Sund & Bælt)
    • Etablering af to nye perroner på Ny Ellebjerg Station (udføres af Metroselskabet)
    • Etablering af nye fjerntogsperroner på Glostrup Station (udføres af Banedanmark)

Kontakter

Billeder

Visualisering af Ny Kastrup Lufthavn Station
Visualisering af Ny Kastrup Lufthavn Station
Download
Nuværende station ved Kastrup
Nuværende station ved Kastrup
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Borgermøde om forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn6.2.2025 09:53:30 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt og Vejdirektoratet inviterer til borgermøde i Sønderborg om resultaterne fra forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn. På baggrund af den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 har Sund & Bælt og Vejdirektoratet gennemført en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn med henblik på at fremskaffe et bedre grundlag for en politisk drøftelse og beslutning om projektets videre forløb. Forundersøgelsen, der har haft fokus på, at en forbindelse skal være til gavn for flest mulige brugere, være økonomisk sammenhængende og give størst mulige tidsbesparelser for rejsende, er nu afsluttet og offentliggjort. Derfor inviterer Sund & Bælt og Vejdirektoratet til borgermøder, hvor forundersøgelsens resultater bliver præsenteret, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål og indgå i dialog. Borgermødet finder sted den 19. februar fra kl. 17.00 til 19.00 på Hotel Sønderborg Strand, Strandvej 1, 6400 Sønderborg. Dørene åbner kl. 16.30. Alle er velkom

Borgermøde om forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn6.2.2025 09:52:56 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt og Vejdirektoratet inviterer til borgermøde i Faaborg om resultaterne fra forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn. På baggrund af den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 har Sund & Bælt og Vejdirektoratet gennemført en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn med henblik på at fremskaffe et bedre grundlag for en politisk drøftelse og beslutning om projektets videre forløb. Forundersøgelsen, der har haft fokus på, at en forbindelse skal være til gavn for flest mulige brugere, være økonomisk sammenhængende og give størst mulige tidsbesparelser for rejsende, er nu afsluttet og offentliggjort. Derfor inviterer Sund & Bælt og Vejdirektoratet til borgermøder, hvor forundersøgelsens resultater bliver præsenteret, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål og indgå i dialog. Borgermødet finder sted den 24. februar fra kl. 17.00 til 19.00 i Helios Biograf og Kulturhus, Banegårdspladsen 7, 5600 Faaborg. Dørene åbner kl. 16.30. Alle er ve

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye