Hovedstadens turisme: Flere danske gæster den kommende sommersæson
Efter to år i pandemiens skygge, hvor der har været langt mellem turisterne på hovedstadens hoteller, restauranter og kulturinstitutioner, ser den kommende sommersæson ud til at nærme sig niveauet fra før krisen.
Modsat før corona booker hovedparten af turister i hovedstaden først deres ferie få uger før afrejsen. Så nu tegner der sig et billede af, at juni 2022 vil ligge på niveau med juni i 2019. Og selvom tallene for juli og august først vil kunne ses få uger før, så forventes de to måneder også at nærme sig 2019-niveau.
Og med udgangspunkt i de seneste officielle overnatningstal fra foråret, understøttet af tal for internationale søgninger på flyrejser, tyder det på, vi får en sommer, hvor andelen af danske gæster i hovedstaden vil være højere end tidligere. Og at det dermed er de danske gæster, der vil trække sommersæsonen op i år.
Vil fortsat mangle internationale turister
Hvor danskere normalt står for hvert tredje solgt hotelværelse i hovedstaden, ser danskerne ud til til denne sommer at stå for halvdelen, mens den internationale turisme stadig ligger under niveauet fra før krisen. Fremgangen i danske gæster skal ses i lyset af usikkerheden i Europa, stigende priser og en verden, hvor den internationale rejseaktivitet til særligt storbyer endnu ikke er genetableret efter coronakrisen.
Mens danskernes interesse for at holde ferie i egen hovedstad denne sommer er større end normalt, så vil det højere niveau de kommende måneder dog ikke sikre omsætningen for hovedstadens turisme på længere sigt. I takt med at forholdene normaliseres, vil danskerne i stigende grad igen lægge deres ferie i udlandet. Så derfor arbejdes der fortsat målrettet på at genoprette den internationale turisme i hovedstaden.
”Hovedstadens turismeaktører har et stort efterslæb fra coronakrisen, hvor erhvervet samlet har tabt 48 mia. kr. i omsætning. Så vi glæder os naturligvis over udsigten til flere danske gæster denne sommer. De danske gæster vil dog aldrig kunne erstatte de internationale gæster og har desuden et mindre døgnforbrug, så samfundsøkonomisk har vi stadig hårdt brug for at få de udenlandske turister tilbage. Det er et mere langsigtet arbejde, og det knokler vi målrettet på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Hvor turismen i resten af landet i høj grad er baseret på gæster fra Danmark og nabolandene, så er turismen i hovedstaden sammensat af flere forskellige segmenter, herunder også erhvervsturister, fra en lang række forskellige lande, bl.a. også oversøiske.
I 2021 lå antallet af udenlandske hotelovernatninger i hovedstaden 65% under niveauet i 2019.
De ti største internationale markeder for hovedstadens turisme før coronakrisen:
- Tyskland
- USA
- Sverige
- Storbritannien
- Norge
- Italien
- Frankrig
- Holland
- Spanien
- Kina
Kontakter
Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann - mail: ufh@woco.dk - mobil: 21 73 98 90
Information om Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.
Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse
Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ
Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse
To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism
Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse
Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise
Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse
Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d
Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse
Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum