Støt stigning i salg af miljøvenligt værktøj

I stedet for benzindrevne motorsave og græsslåmaskiner, maskiner på ledning eller maskiner på trykluft, bliver der solgt mere og mere af det miljøvenlige værktøj med batteri (akkuværktøj). Når man ser på udviklingen i salg fra 2019-2021, kan man således se en stigning på 12%, viser tal fra online-værktøjsforhandleren BLITE.
For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra Ukendt, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Ligesom eksempelvis elbiler, vinder værktøj med batteri altså indpas hos forbrugerne, og det mærker man tydeligt som værktøjsforhandler, hvor værktøj med batteri udgør en stadig stigende del af den samlede omsætning.
“Efterspørgslen efter værktøj på batteri har været støt stigende de seneste 10 år - og særligt stigende de seneste 2-3 år, hvor udviklingen på området er gået særligt stærkt. Lige nu oplever vi ekstra stor efterspørgsel på batterier, hvilket også skal ses i lyset af sværere leveringsbetingelser fra vores leverandører pga. COVID-19 krisen samt krigen i Ukraine”, forklarer Kristian Hermann Kristiansen, administrationschef hos BLITE.
Teknologiske fremskridt øger populariteten
Det er dog formentlig ikke kun miljøhensyn, som er afgørende for danskernes nyfundne kærlighed til værktøj med batteri. Det er således også en afgørende faktor, at værktøjernes batteri nu er kraftigere end tidligere.
Det har således været denne type værktøjs store akilleshæl, at det ikke har været lige kraftigt som sine benzin-, lednings- eller trykluftdrevne alternativer. Det er der nu lavet om på, hvilket også har været med til at gøre værktøj med batteri endnu mere populært.
“Baggrunden for stigningen de seneste 2-3 år skyldes helt sikkert udviklingen indenfor batteriteknologi. Udviklingen har gjort, at værktøj tidligere drevet af benzin eller af trykluft, nu kan drives af strøm, på grund af større og kraftigere batterier, samt bedre udnyttelse af kapaciteten”, fortæller Kristian Hermann Kristiansen og uddyber:
“De seneste 2-3 år har vi set, at flere og flere typer værktøj på benzin, på ledning eller på trykluft har kunne erstattes af et alternativ på batteri. Dette er bl.a. set inden for slagnøgler til at løsne bolte på eksempelvis biler, hvor værktøjet på batteri i dag er fuldt ud så stærke og kraftige, som dem på trykluft.”
Dermed får elværktøjet øget appel, da det også tilbyder en række praktiske fordele, der gør værktøjet nemmere at arbejde med. Eksempelvis minimerer man risikoen for faldulykker, ved at tage ledningerne ud af ligningen, ligesom elværktøj giver et bedre arbejdsmiljø, da man slipper for den støj og de farlige dampe, som det benzindrevne alternativ bringer med sig.
Yderligere stigning forventes
Grundet de landvindinger der er sket rent teknologisk, forventer man hos BLITE også, at salget af værktøjer med batteri vil stige endnu mere de kommende år.
“Vi er ret sikre på, at vi ikke har set toppen endnu, og at der i de kommende år vil ske en markant stigning i salget af elværktøj på batteri. Dette skyldes bl.a., at i de seneste år har flere af vores producenter udviklet produkter i den tungere ende af skalaen, der kan erstatte store og tunge maskiner”, fortæller Kristian Hermann Kristiansen.
I tråd med den øvrige udvikling i samfundet, er der da også flere producenter, der allerede har annonceret en slutdato på produktion af ledningsværktøj, forklarer Kristian Hermann Kristiansen.
“Dertil skal det nævnes, at flere producenter af elværktøj har allerede meldt ud at de stopper for udvikling af ledningsværktøj allerede i 2025, hvorefter fokus udelukkende vil være på elværktøj på batteri”, siger Kristian Hermann Kristiansen.
Nøgleord
Kontakter
Kristian Hermann KristiansenAdministrationschefBLITE
Tlf:75367575khk@vtk.dkBilleder
Information om Bonzer
OM BLITE:
Siden 2002 har BLITE solgt slidstærkt og funktionelt kvalitetsværktøj direkte fra fabrik til slutbrugeren. Herunder elværktøj, sikkerhedsudstyr, bits, bor, skruer, plugs, trykluft, håndværktøj, skære, slibe og pudseværktøj, kemi og rengøring, inventar, fedt, smøremidler, strøm og meget mere.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
Skandinavisk søgeadfærd afslører markant skifte: Forbrugerne vælger lokalt i ny geopolitisk virkelighed8.4.2025 10:57:53 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal fra årets første kvartal viser en bemærkelsesværdig tendens blandt forbrugere i Danmark, Norge og Sverige: en markant øget præference for nordiske produkter frem for amerikanske. Denne udvikling ser ud til at være tæt forbundet med den aktuelle geopolitiske situation, hvor både international usikkerhed og toldsatser fylder.
Disse kommuner i Danmark har de højeste skilsmisserater24.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er stor forskel på skilsmisseraten i de danske kommuner, viser en ny kortlægning fra Lavendla. Især i Syd- og Vestsjælland er skilsmisserne hyppige, mens vestjyderne er særligt gode til at holde sammen. Tallene viser også, at det særligt er i ægteskabets tidlige stadie, at skilsmisserne er flest.
Bonzer and PL & Partners Enter Strategic Partnership: Specialized Expertise with Full-Service Benefits17.3.2025 09:44:04 CET | Pressemeddelelse
Copenhagen, March 2025: Bonzer and PL & Partners are launching a strategic partnership that effectively solves a classic challenge for businesses: the choice between specialized agencies that work in isolation or full-service agencies with broad, but not always deep, expertise. With this collaboration, the two agencies are combining their specialized skills in SEO and performance marketing with a holistic approach, offering clients the best of both worlds. The agencies will continue to operate in their core areas, but will work together as a unified, integrated team around the client. A key benefit of the alliance is that clients will now only need to deal with one coordinated point of contact. Through joint status meetings and direct communication on platforms like Slack, overhead is minimized, ensuring a more efficient workflow. Clients will no longer face the frustration of juggling multiple specialized agencies, while also avoiding the typical compromise with full-service agencies
Bonzer og PL & Partners indgår strategisk samarbejde: Specialiseret ekspertise med fullservice-fordele17.3.2025 09:34:30 CET | Pressemeddelelse
København, marts 2025: Bonzer og PL & Partners lancerer et strategisk samarbejde, der effektivt løser en klassisk udfordring for virksomheder: valget mellem specialiserede bureauer, der arbejder isoleret, eller full-service-bureauer med bred, men ikke altid dyb, ekspertise. Med samarbejdet forener de to bureauer derfor deres specialiserede kompetencer inden for SEO og performance-marketing med en helhedsorienteret tilgang, hvor kunder får det bedste fra begge verdener. Bureauerne opererer fortsat hver især inden for sine kerneområder, men agerer samlet som ét integreret team omkring kunden. En konkret fordel ved alliancen er, at kunderne nu kun skal forholde sig til ét koordineret kontaktpunkt. Gennem fælles statusmøder og direkte kommunikation i systemer som Slack, minimeres overhead og sikres en mere effektiv arbejdsgang. Kunderne slipper dermed for frustrationer med at skulle jonglere flere specialiserede bureauer, samtidig med at de undgår det typiske kompromis ved full-service-bur
Joe & The Juice vælger Bonzer som global SEO-partner for at styrke international tilstedeværelse10.3.2025 12:34:28 CET | Pressemeddelelse
Den verdenskendte juice- og kaffekæde Joe & The Juice har i dag offentliggjort deres valg af det danske SEO-bureau Bonzer som deres globale SEO-partner. Samarbejdet har til formål at øge kendskabet til kædens signature-produkter og styrke den lokale synlighed i de byer, hvor Joe & The Juice er repræsenteret. Partnerskabet markerer således endnu et strategisk skridt i Joe & The Juice's fortsatte internationale ekspansion og digitale tilstedeværelse. "Vi er begejstrede for at samarbejde med Bonzer som vores globale SEO-partner. Deres ekspertise inden for søgemaskineoptimering vil være afgørende for at styrke vores digitale tilstedeværelse og nå ud til endnu flere kunder verden over. Vi ser frem til at se de resultater, dette samarbejde vil bringe", siger Miguel Martin, Digital Marketing Director for Joe & The Juice. Bonzer har allerede sat præg på partnerskabet ved at understøtte lanceringen af den nye premium sandwich 'The Steak' gennem målrettet, optimeret indhold, der danner grundla
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum