SMVdanmark: Gør det muligt at reparere flere skadede biler
Skal man have ny bil, kan leveringstiden nemt snige sig op på mere end et halvt år, og markedet for brugte biler er brandvarmt. Men samtidigt skrotter vi i Danmark mellem 3.000 og 5.000 biler hvert år, hvor flere hundrede af dem stadig ville kunne køre på danske veje. Det skyldes, at skadede biler ikke må repareres for mere end 75 pct. af bilens værdi. Men det er tosset, mener Henrik Pedersen, formand for Autoudvalget i SMVdanmark, der foreslår at afskaffe den grænse.
”En højere reparationsgrænse løser to af vores tids helt store udfordringer. Den vil på én og samme tid afbøde forsyningskrisen og den store efterspørgsel på nye biler, mens den vil sikre en højere grad af genbrug og bedre udnyttelse af de ressourcer, vi allerede har produceret. Det er både godt for økonomien og for klimaet. Desuden vil det skabe flere arbejdspladser i Danmark frem for hos de udenlandske bilproducenter,” siger han.
Sværere at genbruge reservedele
Reparationsgrænsen er lovbestemt og overskrides den, skal man betale registreringsafgift af bilen én gang til. Beregningen af de 75 pct. skal tilmed ske ud fra prisen på nye reservedele, selvom langt billigere genbrugsdele sagtens kan benyttes. Det medfører ofte skrotninger af let skadede biler, der nemt kunne blive køredygtige igen, fortæller Henrik Pedersen. Derfor mener han, at udover en højere reparationsgrænse må politikerne tage et opgør med skatteministeriets forældede beregningsmetoder, der står i vejen for mere genbrug af brugte dele.
”Det giver jo ingen mening, at hele samfundet skriger på mere genbrug og cirkulær økonomi, mens reparationer af skadede biler skal opgøres med splinternye reservedele, selvom man sagtens kan bruge brugte reservedele. Det er en meget stor hindring for, at vi kan øge genanvendelsen indenfor autobranchen,” siger han.
Ifølge Klimarådet udleder produktionen af nye biler (ekskl. batteri) typisk mellem 5,4 og 10,6 ton CO2, alt efter størrelse og type. Der er altså store CO2 besparelser at hente ved at levetidsforlænge biler. En analyse fra SMVdanmark viste sidste år, at der siden 2011 er skrottet ca. 50.000 biler med en levetid under 10 år. Godt 9.000 af dem har haft en levetid på under 5 år.
FAKTA: SMVdanmarks autoudvalg består af Dansk Bilbrancheråd, Dansk Autogenbrug, Dansk Bilforhandler Union, SKAD og AUTIG.
Kontakt: Henrik Pedersen, formand for Autoudvalget i SMVdanmark
Mobil 40764082
Kontakter
David ElmerKommunikationschef
Tlf:+45 53 85 53 70elmer@smvdanmark.dkInformation om SMVdanmark
Om SMVdanmark
SMVdanmark er paraplyorganisation for en række brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og flere hundrede enkeltvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk
Følg pressemeddelelser fra SMVdanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra SMVdanmark
Ny aftale fremtidssikrer Dankortet – og det er godt nyt for tusindvis af små virksomheder26.6.2025 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Dankortet bliver nu bedre rustet til den digitale fremtid med mere konkurrence. SMVdanmark har spillet en nøglerolle i aftalen til gavn for mange små og mellemstore virksomheder.
SMVdanmark: Formandskabet skal bruges til at forenkle regler – ellers har vi ikke råd til øget konkurrenceevne og forsvar19.6.2025 13:34:29 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks EU-formandskab skal bruges til at sikre mindre bureaukrati og enklere regler, hvis vi vil styrke Europas konkurrenceevne og finansiere et robust fælles forsvar. SMVdanmark ser formandskabet som en historisk chance for at sætte regelforenkling øverst på EU’s dagsorden – til gavn for de millioner af små og mellemstore virksomheder over hele Europa.
Aktindsigt viser store forskelle i brugen af juniormesterlære: Flere kommuner løfter ikke ansvaret10.6.2025 10:33:25 CEST | Pressemeddelelse
SMVdanmark har søgt aktindsigt i brugen af den nye juniormesterlæreordning hos landets kommuner. Resultatet viser store geografiske forskelle. I nogle kommuner deltager over 10 procent af eleverne, mens andre ikke har én eneste tilmeldt. SMVdanmark opfordrer til, at alle kommuner kommer i gang med at bruge ordningen, som kan gøre en stor forskel for unge.
SMVdanmark: EU-strategi har potentiale – men iværksætterne har brug for mere end gode hensigter28.5.2025 14:39:40 CEST | Pressemeddelelse
EU lancerer ny strategi for at fastholde vækstvirksomheder i Europa med fokus på bedre adgang til kapital og talent og på enklere regler. SMVdanmark roser ambitionerne, men understreger, at iværksætterne har brug for konkret handling, ikke blot hensigter i en strategi.
Frisører, tandlæger og transportbranchen har de dårligste oplevelser i mødet med det offentlige28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er store forskelle på, hvordan SMV’er i forskellige brancher oplever samarbejdet med offentlige myndigheder, viser en ny analyse fra SMVdanmark. Det samlede billede er dog, at der alle steder er plads til forbedring. SMVdanmark opfordrer til politisk handling og til opgør med skrankepavekultur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum