Allan Gravgaard Madsens Concerto Grosso uropføres af amerikansk stjernekvartet og Aarhus Symfoniorkester

Forrest på scenen sidder en af verdens største kapaciteter inden for ny musik, den amerikanske strygekvartet JACK Quartet, og flere elementer af værket er vokset direkte ud af komponistens prøveforløb og samtaler med de fire musikere. For Allan Gravgaard Madsen er det en helt essentiel del af den musikalske proces, at han lærer musikerne at kende på et mere personligt plan, så musikken bliver skrevet til dem. I Concerto Grosso kommer det eksempelvis til udtryk i en forvrænget reference til Irving Berlin – som var komponisten bag den ene solists foretrukne klaverrepertoire under corona-pandemiens nedlukning - mens en anden af solisternes faste løbetempo udgør tempoet gennem en stor del af 1. sats.
Allan Gravgaard Madsen beskriver sin musik som stilstand og bevægelse: ”Du har én tone, som klinger længe, men tonen høres gennem forskellige rytmer, registre og klangfarver. Tonen bliver klædt forskelligt på, kan man sige, og selvom den tonemæssigt står stille, så bevæger den sig.” Hele første sats i Concerto Grosso består kun af fire toner. Det er ikke hvilke som helst fire toner, og her kommer talsystemerne i spil: J, A, C og K er alfabetets 10., 1., 3. og 11. bogstav, og overført til en kromatisk skala fra nøglehuls-C giver det tonerne A, C, D og Bb. ”Det er min påstand, at publikum ikke vil opdage, at materialet er begrænset til de fire toner, for de skifter hele tiden register, klangfarve og rytme,” siger Allan Gravgaard Madsen. “Når jeg begrænser mit materiale til et minimum og begynder at dykke ind i begrænsningerne, frigør jeg mig selv til at skabe nye muligheder og presse rammerne til deres yderste. Det udløser et nærvær i materialet - og hos musikerne, når de får værket i hænderne. Et nærvær, som jeg håber, at musikken også kan fasteholde publikum i,” fortæller Allan Gravgaard Madsen.
Concerto Grosso’en er fuld af greb, der vil få publikum til at spidse ører undervejs. 1. sats består af 23 variationer, og 2. sats er et ultrakort remix af 1. sats – knap et minuts musik bygges op af et glimt fra hver af de 23 variationer. I 3. sats lægges en række jazzakkorder ovenpå hinanden i en faldende tonesky, og i 4. sats opløses skillelinjen mellem virkeligheden og drømmeverdenen.
Når JACK Quartet uropfører Gravgaard Madsens Concerto Grosso, er det ikke første gang, de har et værk af den danske komponist på nodestativerne. Relationen mellem komponisten og kvartetten går knap 10 år tilbage. I 2013 fejrede Dansk Komponistforening 100-års jubilæum med en række arrangementer og koncerter, og i den forbindelse opførte JACK Quartet Allan Gravgaard Madsens strygekvartet Crystal Tapestry. På det tidspunkt spurgte den unge komponist, om de ville spille til hans debutkoncert, hvis han kom i solistklassen på konservatoriet. ”De sagde ja uden at tøve, og det har de faktisk gjort lige siden,” fortæller Allan Gravgaard Madsen.
............................................................................................................................
Om Allan Gravgaard Madsen
Allan Gravgaard Madsen (f. 1984) studerede komposition ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus ved Simon Steen-Andersen, Niels Rønsholdt og Joanna Bailie, og har deltaget i masterclasses med François Sarhan, Stefan Prins og Rasmus Zwicki.
Gravgaard Madsens musik er blevet opført af DR Symfoniorkestret (DK), Aarhus Symfoniorkester (DK), Ensemble Recherche (DE), JACK Quartet (US), Mimitabu (SE), SCENATET (DK), Current Saxophone Quartet (NO), Ensemble Lemniscate (CH), Ensemble Musiques Nouvelles (BE), Aksiom (NO) og mange flere. Siden 2018 har Allan Gravgaard Madsen været tilknyttet som huskomponist hos Aarhus Symfoniorkester.
Allan Gravgaard Madsen er aktiv i mange hjørner af den danske musikscene. Han har arbejdet på tværs af den klassiske musikgenre med kunstnere som Efterklang og Annika Aakjær. I 10 år sad han i bestyrelsen for Aarhus Unge Tonekunstnere (AUT), i perioden 2017-2020 var han kunstnerisk leder af Århus Sinfonietta, og aktuelt er han medlem af bestyrelsen for Dansk Komponistforening. Han har været vært for radioprogrammet Taktløs på DR P2 og er ofte gæst i Den Klassiske Musikquiz på DR. Senest har han medvirket i TV-serienOperarejsen på DR.
Om koncerten
Allan Gravgaard Madsens Concerto Grosso uropføres torsdag den 19. maj kl. 19.30 i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Koncerten dirigeres af den unge amerikanske dirigent Ryan Bancroft, som vandt Malkokonkurrencen i 2018, og som siden har fået en række prestigefulde ansættelser, blandt andet som chefdirigent for BBC National Orchestra of Wales og Kungliga Filharmonikerna i Stockholm.
Om JACK Quartet
JACK Quartet er dedikeret til at bestille og opføre ny musik og er et af de mest anerkendte og anmelderroste ensembler på verdensplan. New York Times har kaldt JACK Quartet for ”vores førende ny-musik-kvartet”, og Boston Globe har beskrevet dem som ”den ny musik-verdens superhelte”. Kvartetten har blandt andet samarbejdet med komponister som Julia Wolfe, Helmut Lachenmann, Caroline Shaw, Simon Steen-Andersen og Philip Glass, og har optrådt verden over.
Kontakter
Solveig LindeskovPR og markedsføringEdition·S
Tlf:30224004solveig@edition-s.dkEva OhrtHead DeputyEdition·S
Tlf:2061 5072eva@edition-s.dkBilleder

Links
Information om Edition-S
Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.
Følg pressemeddelelser fra Edition-S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Edition-S
Bára Gísladóttir og Kirstine Lindemann modtager hæderspris1.4.2025 10:58:09 CEST | Pressemeddelelse
Mandag den 31. marts offentliggjorde Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen Legatet navnene på de seks musikere og komponister, som i 2025 modtager Danmarks største hæderspris på 1.000.000,- kr. Blandt modtagerne er Bára Gísladóttir samt Kirstine Lindemann – ny komponist i kataloget hos Edition·S.
Ejnar Kanding – en pioner i lydens grænseland - fylder 60 den 29. marts21.3.2025 13:43:24 CET | Pressemeddelelse
Med en musikalsk palet, der forener kompleksitet og sart enkelhed, har komponisten Ejnar Kanding skabt en unik stemme inden for samtidens kunstmusik, både nationalt og internationalt. Ejnar Kanding fylder 60 år den 29. marts og kan skue ud over et musikalsk landskab, hvor han har skubbet til grænserne mellem det akustiske og elektroniske, det strukturerede og spontane.
Edition·S udgiver værker af Sandra Boss1.11.2024 11:07:19 CET | Pressemeddelelse
Den danske komponist og lydkunstner Sandra Boss skaber værker, der udspringer fra installation og performance og spænder over en bred vifte af form- og mediemæssige udtryk. I den kommende weekend kan hendes musik opleves på Nordiske Musikdage i Glasgow, og det er med stor fornøjelse, at Edition·S nu kan offentliggøre et nyt samarbejde omkring udgivelsen af hendes værker.
Else Marie Pade 100 år25.10.2024 10:05:59 CEST | Pressemeddelelse
Den danske musikpioner ville være fyldt 100 år den 2. december 2024. Fødselsdagen markeres med en stor hyldestkoncert i DR Koncerthuset, en ny nodeudgivelse samt nye indspilninger af Pades musik.
Edition·S skriver 1800-tallets kvinder ind i musikhistorien10.10.2024 10:24:01 CEST | Pressemeddelelse
Med en stor bevilling fra Augustinus Fonden har musikforlaget Edition·S nu mulighed for at videreudvikle et ambitiøst og vigtigt udgivelsesprojekt, som skal sikre en række kvindelige komponister en plads i musikhistorien.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum