Pas på falske Stofa-mails i omløb – forsøger at franarre kontooplysninger

I disse dage får Stofa, der er en del af tele- og energikoncernen Norlys, dagligt flere henvendelser fra kunder, der har modtaget særdeles vellignende phishingmails.
”Din faktura fra marts måned 2022 er blevet betalt to gange,” lyder det i mailen, der forsøger at få kunderne til at udlevere deres kontooplysninger. Men det er altså ikke Stofa og Norlys, der er afsender på mailene.
- Vi ville aldrig bede vores kunder om at indtaste deres kontooplysninger på den måde. Har man modtaget en sådan mail, skal man rapportere den som spam i sit mailprogram og slette den, siger Henrik Simonsen, der er direktør for Kundecentrum i Norlys Digital.
De særligt vellignende phishingmails har fået Norlys til at lægge en speak på telefonerne og et opslag på Stofas Facebook-side for at advare kunderne om de falske mails.
Kig på afsender og sprogfejl
Kigger man grundigt på mailen, der er i omløb lige nu, er der flere ting, der afslører, at den ikke er ægte. Når man læser teksten grundigt igennem, får man nemlig øje på flere sproglige fejl. Derudover er mailen sendt fra en adresse, der hedder noreply-8184363606@nomu.tokyo. Er en mail sendt fra Norlys, vil mailadressen altid slutte på enten @stofa.dk eller @norlys.dk.
- Vi oplever desværre af og til phishingforsøg, der misbruger vores brand i forsøget på at franarre folk for eksempel deres kontooplysninger. De mails, vi ser i øjeblikket, er særligt vellignende, og derfor vil vi gerne advare vores kunder mod at hoppe på svindelnummeret. Er kunderne i tvivl, om en mail rent faktisk stammer fra os, er de naturligvis altid velkomne til at kontakte vores kundeservice, siger Henrik Simonsen.
Kontakter
Anne LaursenKommunikationspartner
Tlf:+45 26298453annlau@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Er din bolig en af de gule eller orange prikker på kortet? Så er det nu, du skal søge støtte fra Bredbåndspuljen til bedre internet11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bare et enkelt klik på et kort kan give danskere i områder med dårlig internetdækning svar på, om de kan få støtte til hurtigere internet gennem den offentlige Bredbåndspulje. De husstande, der kan søge som enkeltadresser, skal dog være hurtigt ude, hvis de skal nå at komme i betragtning til støtten.
Maj sætter endnu engang rekord i timer med negative elpriser28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Maj har budt på mange solskinstimer, og det har resulteret i, at antallet af timer, hvor elprisen har været negativ, sætter rekord.
Fristen for at søge Norlys Vækstpulje nærmer sig – og i år kommer den hurtigere end tidligere16.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys Vækstpulje har fremrykket fristen for at søge midler fra puljens anden uddelingsrunde. Derfor har projekter, der ønsker økonomisk støtte, en uge endnu til at sende deres ansøgning afsted.
Norlys lancerer nye fastprisprodukter til ladekunder12.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu kan ladekunder vælge et nyt produkt fra Norlys, hvor de får dækket deres ladebehov for en fast månedlig pris. Det gælder uanset, om de lader på deres egen ladeboks derhjemme eller på en af Norlys’ mere end 4.900 offentlige ladeudtag.
Husk at din mobil hyler og vibrerer i dag kl. 127.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj bliver Danmarks mobilbaserede varslingssystem S!RENEN, der udsender advarsler til telefonen ved ulykker og katastrofer, testet. Derfor kan Norlys’ og Call mes kunder opleve, at deres mobil blandt andet hyler og vibrerer klokken 12.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum