Med banebrydende blockchain-samarbejde vil BESTSELLER spore 25 millioner stykker tøj

Nu bliver det muligt at få dybdegående kendskab til både oprindelse og bevægelse på en anseelig del af produkterne hos brands som JACK & JONES, ONLY, VERO MODA og NAME IT – og derved sikre, at forbrugere får præcis det produkt, de betaler for.
Efter et tæt samarbejde på flere succesfulde pilotprojekter, udvides partnerskabet mellem TextileGenesis og BESTSELLER nu til en implementeringsfase på mange millioner produkter.
Helt konkret vil BESTSELLER i løbet af 2022 spore omtrent 25 millioner stykker tøj fra råmateriale til slutprodukt. Det dækker allerede syv procent af virksomhedens totale volumen – og vil stige støt de kommende år.
”Gennem samarbejdet med TextileGenesis sikrer vi gennemsigtighed og validering på en betydelig del af vores fibre og produkter. Det taler lige ind i vores Fashion FWD strategi, og kommer ikke kun til at påvirke BESTSELLER, men kan føre hele modeindustrien i en mere transparent og bæredygtig retning,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos BESTSELLER Sustainability.
Fra 2024 forventes det, at EU indfører krav om et digitalt produktpas, som skal indeholde obligatorisk information om et givent produkt og samtidig bidrage til tydeligere information om tekstiler. Her kan sporbarhed via TextileGenesis’ løsning bliver et stort fremskridt for BESTSELLER – og modebranchen helt generelt.
”På nogle områder er vi helt sikkert ikke kommet langt nok i modeindustrien i forhold til at kunne spore alle vores produkter, hvilket bliver et fremtidigt krav. Det er vi heller ikke i BESTSELLER. Men med dette samarbejde kommer vi et langt skridt foran, ved at vi allerede fra i år har mulighed for at kunne spore flere millioner produkter fra start til slut,” fortæller Danique Lodewijks.
Implementering i leverandørkæden
Sammen med en udvalgt gruppe af vigtige leverandører påbegynder BESTSELLER nu første del af platformens implementeringsfase. Projektet vil kræve en betydelig indsats fra leverandørerne, som nu skal bruge TextileGenesis’ nye platform. Håbet er, at teknologien vil sprede sig til hele branchen.
”Vi indsamler løbende feedback fra leverandørerne, og med deres input er vores mål at skabe et system, der både fungerer og kan skaleres til hele vores leverandørkæde på tværs af alle niveauer. Såfremt teknologien virker efter hensigten, bliver det et markant skridt fremad, når det gælder transparens i forsyningskæden,” siger Pernille Bruun, Materials Manager hos BESTSELLER Global Sourcing.
"Via platformen kan vi spore hvert trin i produktionsprocessen, hvilket giver os adgang til information, vi ikke har haft tidligere. Det gør os i stand til at levere større gennemsigtighed til vores virksomhed og kunder," tilføjer hun.
Sporbarhed i stor skala
Implementeringen af TextileGenesis’ teknologi har krævet et tæt samarbejde, hvor alle involverede arbejder som ét globalt team med indkøring og træning af hundredvis af leverandører på tværs af mere end 10 lande.
"BESTSELLER har et ekstremt åbent, pragmatisk og alligevel modigt syn på at skabe et nyt sporingssystem i sin forsyningskæde. Samarbejdet har udfordret os til at vedblive med at innovere og skabe et af de mest banebrydende sporbarhedssystemer i branchen,” siger Amit Gautam, TextileGenesis' grundlægger og CEO.
Totalt set forventer TextileGenesis, at deres løsning skal rulles ud til 400-500 leverandører på tværs af alle niveauer fra råmateriale til fremstilling.
"Ved at udbrede fiber-til-retail sporbarhed i så stor en skala, kommer BESTSELLER på forkant i branchen. Det er samtidigt et væsentligt skridt fremad for modeindustrien, og partnerskaber som dette baner virkelig vejen for hele branchen til at tænke og handle modigt, når det kommer til sporbarhed og transparens i hele forsyningskæden,” afslutter Amit Gautam.
Hvordan foregår det?
- TextileGenesis er en webbaseret cloud-løsning skræddersyet til tøjbranchens komplekse økosystem til at spore fibre i bevægelse gennem hele forsyningskæden.
- Sporbarhed er evnen til at spore alle processer fra indkøb af råvarer til produktion, forbrug og bortskaffelse for at afklare hvornår, hvor og af hvem produktet er produceret.
- Alle produkter starter på fiberniveau og skal igennem forskellige forarbejdningstrin såsom spinding, vævning, farvning og endelig fremstilling. TextileGenesis’ system registrerer og verificerer transaktionerne mellem alle de forskellige niveauer, hvilket sker via en såkaldt digital tvilling (’Fibercoin’).
- Systemet kræver ikke et stort energiforbrug – som man eksempelvis har oplevet ved forskellige platforme dedikeret til kryptovaluta – da der ikke er behov for samme serverkapacitet ved denne teknologi.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter20.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
HEARTLAND 2023/2422.11.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2023/24 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på fire mia. kr.
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum