Antallet af superchargere bliver afgørende, hvis el-taxien skal udbredes til hele landet

Debatindlæg af CEO i Dantaxi, Carsten Aastrup. Publiceret i Ingeniørens PRO-medie MobilityTech den 28. marts 2022. Opdateret den 30. marts 2022.
I Dantaxi har vi en vision om, at alle vores 1.800 taxier er emissionsfrie allerede i 2025. På den baggrund forventer vi dermed, at flere end 1.500 nye el-taxier, alene fra vores selskab, skal rulle ud på de danske veje i de kommende tre år.
En taxi oplades otte gange så ofte som en almindelig bil
Er skiftet til el så bare gjort med at udskifte taxivognmandens dieselkort med en ladebrik? Nej, så enkelt er det desværre ikke. Som nævnt kører en el-taxi otte gange så mange kilometer som den gennemsnitlige personbil, hvilket igen betyder, at både fordele og ulemper ved at køre på taxi på strøm forstærkes tilsvarende. Hvis den almindelige el-billist frustreres over manglen på en ledig ladestander, så tænk på taxichaufføren, der skal oplade otte gange så ofte.
Erfaringer fra 220 taxivognmænd med tilsammen 250 el-taxier
For at få et overblik over erfaringer fra vognmænd, der har kørt dieselbilen i garagen og skiftet til el, har vi i en nylig undersøgelse spurgt 220 taxivognmænd der tilsammen ejer 250 el-taxier om deres oplevelser. Resultatet indgår i vores bestræbelser på at accelerere den grønne omstilling i Dantaxi. En omstilling der tilbage i 2015 startede med tre el-taxier på Nykøbing Mors og for alvor fik fart, da Dantaxi i 2018 blev solgt til Triton. Med salget i 2018 fik vi de økonomiske muskler der kræves for at indkøbe et antal Teslaer til det københavnske taximarked. Dengang vakte en el-taxi i København opmærksomhed. Københavnerne og byens turister drejede hovedet, når den kørte forbi. I dag er el-taxien et almindeligt syn.
Lavt støjniveau forbedrer det daglige arbejdsmiljø og kundeefterspørgsel giver flere ture
Undersøgelsen kortlægger mange af de fordele og ulemper der er for vognmanden ved et skift fra diesel til el. Næsten 60 % af de adspurgte vognmænd fremhæver det lave støjniveau som et stort plus Godt halvdelen fremhæver, ligeledes på positivsiden, nedbringelse af CO2 samt lave driftsudgifter. 40 % nævner kundetilfredshed, og et tilsvarende procenttal at de får flere taxiture som en følge af efterspørgslen på el-taxier fra kunder.
Jagten på den ledige strøm
Men skiftet til el bringer ikke kun fordele. Som eksempel herpå påpeger 70 % af vognmændene manglen på ledige ladestandere som en stor ulempe. I samme kategori fremhæver 60 % lang ladetid som et problem. Det har desværre den følgevirkning, at godt halvdelen oplever, at de i perioder må afvise kunder fordi at det ikke er nok strøm på batteriet. 85 % af vognmændene efterspørger flere superchargere.
Skal disse resultater sammenfattes under et, er fordelene, set fra vognmandens førersæde, de lave driftsomkostninger, bedre arbejdsmiljø, kundetilfredshed og mindre udledning af CO2. Ulemperne har så godt som i alle tilfælde relation til opladning og rækkevidde.
Flere superchargere hvis der skal strøm på alle taxierne
For at vi skal nå vores mål om 1.800 emissionsfrie taxier i 2025, er antallet af ladestandere, og især antallet af superchargere dermed den største barriere. Det gælder ikke bare for Dantaxi men for hele taxibranchen.
De fleste tænker måske, at den mest nærliggende løsning er, at vognmændene får etableret egen ladestander på deres private adresse, men det er faktisk ikke så enkelt, som det lyder. Forklaringen er, at de fleste taxivognmænd bor i de større byer – og dermed ofte i etagebyggeri. Kun 26 % har deres egen ladestander, og mulighed for at lade hjemme. Selv for dem med adgang til egen stander er der, som følge af taxiens kørselsmønstre, ofte behov for opladning mere end et sted. Kun 13 % opgiver at hyppigst brug af opladning sker fra egen stander.
Dantaxis ladehub er vognmændenes foretrukne opladningssted.
Udfordringerne med manglen på superchargere er ikke ny, men forstærkes at antallet af el-biler på de danske veje er i hastig stigning. Allerede for flere år siden så vi tegn på, at hastigheden hvorved etableringen af nye ladestandere skete, ikke fulgte med behovet. Det var baggrunden for, at vi i samarbejde med E.ON etablerede vores egen ladehub i København, som vi døbte Danhub. Danhub er et ambitiøst projektet. Det var, og er, en af Europas største ladehub for el-taxier. 400 taxier kan oplade på Danhubs 10 superchangere i døgnet. Dantaxis vognmænd i København søger dertil i stor stil. 44 % af vognmændene i Region Hovedstaden anfører hubben som deres foretrukne opladningssted.
Danhub viser, at taxiselskabet kan gøre noget selv for at afhjælpe de akutte udfordringer med manglende opladning. Men, realistisk set, vil det i fremtiden næppe være normen, at taxiselskaberne etablerer egne ladestandere i større stil. Taxiselskaber sælger først og fremmest taxikørsel mens benzintanke sælger brændstof og ladeudbyderne sælger strøm.
Få eller ingen superchargere er hverdag mange steder
Manglen på superchargere er et problem over hele landet, men det står særligt slemt til på landet i de mindre byer og i et antal mellemstore byer. Hvis el-taxien skal være tilgængelig på samme måde som vi kender det fra dieseltaxien, skal det være muligt at oplade langt flere steder, end det er tilfældet i dag.
Vi har været i dialog med flere vognmænd fra Region Sjælland, der direkte adspurgt påpeger, at de ikke kan skifte til el, fordi muligheden for at oplade i deres område i praksis er ikkeeksisterende. Dette underbygges af tallene også. I Region Sjælland kører 10 el-taxier fra Dantaxi, mens vi i Region Hovedstaden er oppe på 240.
I Dantaxi har vi været på en fantastisk spændende rejse de seneste fire år. På de minutter, som du har brugt på at læse dette indlæg, har vores el-taxier tilvejebragt 300 kilometer på de danske veje, men det er stadig kun begyndelsen. Mange udfordringer venter forude, hvis vi skal nå vores mål om, at 1.800 taxier i Dantaxi skal være emissionsfrie i 2025. Udbredelsen af superchangere i hele landet, får betydning for, om vi når det måll
Kontakter
Presseafdeling kan kontaktes direkte på
Tlf:+45 28 40 51 48presse@dantaxi.dkRasmus KrochinKommunikationschef
Tlf:+45 45 95 44 57rs@dantaxi.dkBilleder
Information om Dantaxi 4x48 A/S
Følg pressemeddelelser fra Dantaxi 4x48 A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dantaxi 4x48 A/S
Bornholms lokale taxiselskab sætter alle sejl til under Folkemødet11.6.2025 10:50:11 CEST | Pressemeddelelse
Bornholms eneste taxiselskab, Dantaxi, opruster markant i forbindelse med årets Folkemøde. Ud over den faste, lokale vognpark sender selskabet hele 31 taxier fra Sjælland til Bornholm – det højeste antal nogensinde. Det sker for at sikre, at både øboere og de mange tusinde besøgende kan komme effektivt rundt på øen under Folkemødet.
Uber acquires Dantaxi from Triton to create the leading mobility platform in Denmark28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Acquisition unites Denmark’s most popular taxi company with global ride-hailing leader, expanding Uber’s reach to 75 out of 98 municipalities.
Uber køber Dantaxi fra Triton og styrker taxatilbuddet i hele Danmark28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Uber køber Dantaxi fra Triton og styrker taxatilbuddet i hele Danmark
New Code of Conduct sets Safety Standards for 2.600 Danish taxis12.12.2024 13:18:25 CET | Press release
Visitors to Danish cities such as Aalborg, Aarhus, Copenhagen, Esbjerg, and Odense are encouraged to look for the Safe Taxi sticker on the side windows of taxis. This sticker indicates that the taxi is part of the new Code of Conduct introduced by the taxi industry, which aims to enhance passenger safety and trust.
Danmarks største taxiselskab er tilsluttet tryg.taxi28.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt landsdækkende initiativ skal øge passagertrygheden i taxierne: Alle Dantaxi’s cirka 1.900 taxier fordelt over hele landet er med fra start, når taxibranchen, op til årets julefrokostsæson, lancerer et nyt landsdækkende tryghedskodeks kaldet tryg.taxi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum