Antallet af superchargere bliver afgørende, hvis el-taxien skal udbredes til hele landet

Debatindlæg af CEO i Dantaxi, Carsten Aastrup. Publiceret i Ingeniørens PRO-medie MobilityTech den 28. marts 2022. Opdateret den 30. marts 2022.
I Dantaxi har vi en vision om, at alle vores 1.800 taxier er emissionsfrie allerede i 2025. På den baggrund forventer vi dermed, at flere end 1.500 nye el-taxier, alene fra vores selskab, skal rulle ud på de danske veje i de kommende tre år.
En taxi oplades otte gange så ofte som en almindelig bil
Er skiftet til el så bare gjort med at udskifte taxivognmandens dieselkort med en ladebrik? Nej, så enkelt er det desværre ikke. Som nævnt kører en el-taxi otte gange så mange kilometer som den gennemsnitlige personbil, hvilket igen betyder, at både fordele og ulemper ved at køre på taxi på strøm forstærkes tilsvarende. Hvis den almindelige el-billist frustreres over manglen på en ledig ladestander, så tænk på taxichaufføren, der skal oplade otte gange så ofte.
Erfaringer fra 220 taxivognmænd med tilsammen 250 el-taxier
For at få et overblik over erfaringer fra vognmænd, der har kørt dieselbilen i garagen og skiftet til el, har vi i en nylig undersøgelse spurgt 220 taxivognmænd der tilsammen ejer 250 el-taxier om deres oplevelser. Resultatet indgår i vores bestræbelser på at accelerere den grønne omstilling i Dantaxi. En omstilling der tilbage i 2015 startede med tre el-taxier på Nykøbing Mors og for alvor fik fart, da Dantaxi i 2018 blev solgt til Triton. Med salget i 2018 fik vi de økonomiske muskler der kræves for at indkøbe et antal Teslaer til det københavnske taximarked. Dengang vakte en el-taxi i København opmærksomhed. Københavnerne og byens turister drejede hovedet, når den kørte forbi. I dag er el-taxien et almindeligt syn.
Lavt støjniveau forbedrer det daglige arbejdsmiljø og kundeefterspørgsel giver flere ture
Undersøgelsen kortlægger mange af de fordele og ulemper der er for vognmanden ved et skift fra diesel til el. Næsten 60 % af de adspurgte vognmænd fremhæver det lave støjniveau som et stort plus Godt halvdelen fremhæver, ligeledes på positivsiden, nedbringelse af CO2 samt lave driftsudgifter. 40 % nævner kundetilfredshed, og et tilsvarende procenttal at de får flere taxiture som en følge af efterspørgslen på el-taxier fra kunder.
Jagten på den ledige strøm
Men skiftet til el bringer ikke kun fordele. Som eksempel herpå påpeger 70 % af vognmændene manglen på ledige ladestandere som en stor ulempe. I samme kategori fremhæver 60 % lang ladetid som et problem. Det har desværre den følgevirkning, at godt halvdelen oplever, at de i perioder må afvise kunder fordi at det ikke er nok strøm på batteriet. 85 % af vognmændene efterspørger flere superchargere.
Skal disse resultater sammenfattes under et, er fordelene, set fra vognmandens førersæde, de lave driftsomkostninger, bedre arbejdsmiljø, kundetilfredshed og mindre udledning af CO2. Ulemperne har så godt som i alle tilfælde relation til opladning og rækkevidde.
Flere superchargere hvis der skal strøm på alle taxierne
For at vi skal nå vores mål om 1.800 emissionsfrie taxier i 2025, er antallet af ladestandere, og især antallet af superchargere dermed den største barriere. Det gælder ikke bare for Dantaxi men for hele taxibranchen.
De fleste tænker måske, at den mest nærliggende løsning er, at vognmændene får etableret egen ladestander på deres private adresse, men det er faktisk ikke så enkelt, som det lyder. Forklaringen er, at de fleste taxivognmænd bor i de større byer – og dermed ofte i etagebyggeri. Kun 26 % har deres egen ladestander, og mulighed for at lade hjemme. Selv for dem med adgang til egen stander er der, som følge af taxiens kørselsmønstre, ofte behov for opladning mere end et sted. Kun 13 % opgiver at hyppigst brug af opladning sker fra egen stander.
Dantaxis ladehub er vognmændenes foretrukne opladningssted.
Udfordringerne med manglen på superchargere er ikke ny, men forstærkes at antallet af el-biler på de danske veje er i hastig stigning. Allerede for flere år siden så vi tegn på, at hastigheden hvorved etableringen af nye ladestandere skete, ikke fulgte med behovet. Det var baggrunden for, at vi i samarbejde med E.ON etablerede vores egen ladehub i København, som vi døbte Danhub. Danhub er et ambitiøst projektet. Det var, og er, en af Europas største ladehub for el-taxier. 400 taxier kan oplade på Danhubs 10 superchangere i døgnet. Dantaxis vognmænd i København søger dertil i stor stil. 44 % af vognmændene i Region Hovedstaden anfører hubben som deres foretrukne opladningssted.
Danhub viser, at taxiselskabet kan gøre noget selv for at afhjælpe de akutte udfordringer med manglende opladning. Men, realistisk set, vil det i fremtiden næppe være normen, at taxiselskaberne etablerer egne ladestandere i større stil. Taxiselskaber sælger først og fremmest taxikørsel mens benzintanke sælger brændstof og ladeudbyderne sælger strøm.
Få eller ingen superchargere er hverdag mange steder
Manglen på superchargere er et problem over hele landet, men det står særligt slemt til på landet i de mindre byer og i et antal mellemstore byer. Hvis el-taxien skal være tilgængelig på samme måde som vi kender det fra dieseltaxien, skal det være muligt at oplade langt flere steder, end det er tilfældet i dag.
Vi har været i dialog med flere vognmænd fra Region Sjælland, der direkte adspurgt påpeger, at de ikke kan skifte til el, fordi muligheden for at oplade i deres område i praksis er ikkeeksisterende. Dette underbygges af tallene også. I Region Sjælland kører 10 el-taxier fra Dantaxi, mens vi i Region Hovedstaden er oppe på 240.
I Dantaxi har vi været på en fantastisk spændende rejse de seneste fire år. På de minutter, som du har brugt på at læse dette indlæg, har vores el-taxier tilvejebragt 300 kilometer på de danske veje, men det er stadig kun begyndelsen. Mange udfordringer venter forude, hvis vi skal nå vores mål om, at 1.800 taxier i Dantaxi skal være emissionsfrie i 2025. Udbredelsen af superchangere i hele landet, får betydning for, om vi når det måll
Kontakter
Presseafdeling kan kontaktes direkte på
Tlf:+45 28 40 51 48presse@dantaxi.dkRasmus KrochinKommunikationschef
Tlf:+45 45 95 44 57rs@dantaxi.dkBilleder
Information om Dantaxi 4x48 A/S
Følg pressemeddelelser fra Dantaxi 4x48 A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dantaxi 4x48 A/S
Nem adgang til taxi i Slagelse Kommune: 9 ud af 10 er fremme inden for 15 minutter4.9.2023 15:36:10 CEST | Pressemeddelelse
Skal man bruge taxi i Slagelse Kommune, går der som oftest ikke mange øjeblikke, før den holder foran døren. Den gennemsnitlige ventetid på taxi i Kommunen er nemlig kun cirka seks minutter, og inden for maksimalt 15 minutter har 92% fået en taxi. Det viser tal fra Dantaxi, der er byens største taxiselskab. Den hurtige responstid kommer ikke bag på taxivognmand i Slagelse, Kim Sørensen, der peger på flere årsager hertil.
Fire ud af ti taxier fra årets Roskilde Festival skal køre på strøm21.6.2023 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Taxiselskabet Dantaxi, der har partnerskab med Roskilde Festivalen, forventer i år at 40 % af taxikørslen fra festivalen udføres med elektriske taxier. Den store andel af elektriske taxier vækker glæde hos Roskilde Festivalen.
Taxier fra Slagelse hjælper til under folkemøde på Bornholm16.6.2023 07:47:43 CEST | Pressemeddelelse
For at klare efterspørgslen under folkemødet har Dantaxi, i lighed med tidligere år, hentet forstærkning fra Sjælland. To taxier fra Slagelse har i år taget rejsen fra Sydvestsjælland til Bornholm.
Ny rekord i antallet af taxier under folkemøde13.6.2023 14:12:00 CEST | Pressemeddelelse
For at imødekomme efterspørgslen på taxier til årets folkemøde henter Dantaxi, i lighed med tidligere år, taxi-forstærkning fra Sjælland. I år har 19 taxier taget rejsen overfra for at hjælpe øens 15 lokale vogne, og det tal er rekordhøjt.
Fra metropol til provinsby: Efter 10 år når el-taxien ud til hele landet19.5.2023 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
10 år med el-taxier: Den seneste tids udvikling med en høj vækst i antallet af ladepunkter har banet vejen for en bemærkelsesværdig udvikling inden for antallet af el-taxier. Det er nu 10 år siden, at de første el-taxier kom på gaden. Tidligere var de primært at finde i storbyerne, men nu har de også gjort deres indtog i provinsbyerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum