Danmarks største teen-studie: Greta Thunberg-effekten

All About Teens bliver bl.a. til gennem indsigt i de unges adfærd og interview med læsere og brugere af Vi Unge, der ikke kun er bekymrede for klimaudfordringerne, men som også er klar til at ændre adfærd for at hjælpe med til at tackle klimaudfordringerne.
Og konklusionerne er ikke til at tage fejl af, når det kommer til teenagepigernes bekymring i forhold til klimaet og klimakrisen. Studiet, der er blevet til på baggrund af over 1600 interviews med teenagepiger i alderen 12-17 år, viser, at 87% af teenagepigerne mener, at de globale klimaudfordringer er et problem. Blandt de 16-17-årige er tallet oppe på hele 91%.
- For teenagepigerne er klimaudfordringen reel. Det er en meget konkret frygt de har, og det er i virkeligheden ret karakteristik for ungdommen. Teenagepigerne er typisk kendetegnede ved at være hudløse i deres syn på verden sammenlignet med ældre generationer. Og de kan tillade sig at være vrede – det er nemlig ikke dem, der har skam-brugt jordens ressourcer, siger Anne Eskerod, Insights Manager i Aller Media.
Mindre kød, streaming og flyveture
11% af de unge har nemlig helt droppet kødet i deres klimaindsats, mens 39% spiser mindre kød end før, og 45% taler med deres familie om at skære ned i mængden af kød, der bliver serveret hjemme på spisebordet.
Forbruget har også fået en tur nedad hos de unge, hvor 34% fortæller, at de generelt køber mindre end tidligere, og 25% køber mindre tøj end tidligere. Samtidig vil 27% af de unge også helst undgå at flyve på ferie, ligesom hele 10% har skruet ned for deres forbrug af streamingtjenester.
Undgår plastik
Det store fokus på plastikforurening i verdenshavene synes også at have gjort et indtryk på de unge, hvor 61% forsøger at undgå plastikposer, og 55% helt undgår plastsugerør, -låg og lignende i deres egen indsats for klimaet.
- Jeg får dårlig samvittighed når jeg bruger plastiksugerør. Jeg bruger bambus i stedet. Jeg synes, det er godt på de restauranter, hvor de har fjernet sugerør og låg, man kan jo ligeså godt undvære det, siger en af de interviewede piger i All About Teen-undersøgelsen.
Forældre og politikere skal steppe up
Mens de unge selv tager stilling og ændrer adfærd, mener de til gengæld ikke, at især politikerne gør nok for klimaet. Her mener hele 68% nemlig, at politikerne ikke tager klimakrisen alvorligt nok, mens 39% mener, at deres forældre burde tage klimakrisen mere alvorligt.
- Jeg tænker meget over, at vi dør. Jeg er på en måde lidt bange, og jeg har lidt en frygt over, om man overhovedet bliver voksen. Om man overhovedet kan leve i den her verden. Jeg er også lidt spændt og nysgerrig på hvordan det bliver, siger en af de interviewede piger i All About Teen-undersøgelsen.
Om All About Teens:
En del af Vi Unges strategi (Allers) er altid at være relevant for målgruppen ved at være til stede med det indhold, hun finder vigtigt, og på de platforme hvor vi som medie kan nå hende. Derfor udarbejdes hvert år en grundig kortlægning af teenagepigernes liv og (medie-)færden.
Derudover har Aller Media en strategi om altid at arbejde agendabaseret. Aller er hver dag i kontakt med mange tusinde piger og kvinder på tværs af udgivelser og kanaler. Vi har en stor stemme i mange piger og kvinders liv. Og med adgang og viden, følger ansvar. Vi føler os derfor forpligtigede til at sætte de rigtige – og vigtige – emner på dagsordenen. Derfor skal vi altid været helt opdateret på, hvad der optager vores målgrupper.
Over 1600 kvalitative interviews
Undersøgelsen er baseret på mere end 1600 interviews blandt piger i alderen 12-17 år. Interviewene er vejet på alder og geografi.
Vi har lavet autoetnografi blandt 98 piger, hvor vi har fulgt deres færden på mobilen, og så har vi kigget på adfærdsdata fra Vi Unges kanaler. Kort sagt – vi har været grundige.
Historik og nye perspektiver
Det er tredje gang, vi foretager undersøgelsen. Hvor det er relevant, spørger vi om det samme år for år, så vi kan følge udviklingen. Men vi leder også hele tiden efter nye perspektiver og vinkler, så vi hele tiden er opdateret på hvad der optager pigerne lige nu og her.
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på ugeblade på 71 % og ca. 800.000 magasinlæsere. I alt læser 2,2 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og 2,1 millioner bruger et af vores digitale universer.
Aller Media A/S er en del af Aller Holding A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
Direktør Michael Aller bliver ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S efter adm. direktør Dag Sørsdahl, som har valgt at fratræde30.4.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media-koncernen besluttede primo 2024 at foretage en strategisk ændring i organisationsstrukturen og gå fra en landebaseret struktur i de fire nordiske lande til en ny, fælles nordisk struktur, Aller Media Nordic. Dag Sørsdahl blev sat i spidsen for at gennemføre dette. Denne ændring er nu velgennemført og i den forbindelse har Dag Sørsdahl efter dialog med bestyrelsen valgt at fratræde. Michael Aller tiltræder som ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S. Aller Media står solidt blandt de førende nordiske medieselskaber med en markant printposition og mange stærke mærkevarer. Det seneste år har koncernen intensiveret sin digitale satsning, hvilket har sikret nye positioner på de digitale flader. Med stærke nationale publikationer leverer Aller Media den bedste journalistik i Norden, båret frem af en udfordrerkultur og branchens dygtigste folk. ”Denne vigtige og krævende transformation, der inkluderer etableringen af et fælles nordisk lederteam og en opdateret strategi samt sa
femina lancerer nyt digitalt plus-univers og kommer tilbage som magasin23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
femina lancerer et nyt digitalt plus-univers som et led i en større oprustning af brandet. Nydelsen ved at sætte sig med et fysisk magasin bliver stadig efterspurgt af læserne, og derfor kommer femina samtidigt tilbage som et månedsmagasin.
Vi Elsker Serier løfter sløret for Danmarks nye kulturpris: Det Vi Elsker Prisen9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vi Elsker Serier er stolte af at kunne præsentere Danmarks nye kulturpris Det Vi Elsker Prisen, som ønsker at hylde fortællingerne, der samler os. Når Det Vi Elsker Prisen løber af stablen for første gang den 4. juni 2025 i Store VEGA, kan publikum se frem til en storslået aften i underholdningens tegn. Her vil aftenens vært Afshin Firouzi guide publikum gennem uddelingen af 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater.
HULiGENNEM - Danmarks nye lydunivers til børn lanceres i dag25.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag, mandag den 25. november, er der endelig hul igennem til planeten HULiGENNEM. Et public service-univers fuld af sjov, inspirerende og lærerig lyd til børn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum