Konfirmation: Ny stor undersøgelse overrasker og punkterer myter

Troen på Gud lever i bedste velgående, mest blandt dem, der skal konfirmeres, pengegaver står højt på ønskelisten, mens en Ipad findes langt nede. De økonomiske forventninger til forældrenes formåen er høje, og så har de fleste af pigerne udenfor København ikke nogen planer om at skulle drikke alkohol ved konfirmationsfesten.
Der er mange overraskelser i den repræsentative undersøgelse om emnet konfirmation lavet blandt piger i alderen 12-17 år i Danmark gennem hele 1400 interviews. Bag undersøgelsen står Vi Unge og deres nye site www.konfirmation.dk. Undersøgelsen er landsdækkende og er lavet blandt piger, der er blevet konfirmeret eller skal konfirmeres i tidsrummet 2015-2019.
“I vores bestræbelser på at tilbyde endnu flere vedkommende, digitale muligheder, har vi skabt sitet konfirmation.dk. Vi har med sitet for øje blandt andet spurgt alle de piger, vi er i kontakt med gennem Vi Unge-universet , om alt muligt i forbindelse med deres konfirmation. Det er på mange områder interessant, fordi det både bekræfter nogen af vores tanker og fordi det punkterer andre og viser os, hvordan vi kan gøre konfirmation.dk endnu mere attraktiv og vedkommende for både læsere og annoncører,” siger Julie Lund Mikkelsen, chefredaktør på Vi Unge, der har fået lavet undersøgelsen gennem Aller Insight / Analytics.
20 procent forventer mere end 20.000 kroner i gave
Undersøgelsen er fuld af interessante resultater. At kjolen er “in” bekræftes af, at 91 % af pigerne planlægger at blive konfirmeret i en sådan. Men det at vise sig frem er ikke det samme som at optræde: Kun 66 procent af de adspurgte piger vil holde en tale til deres egen fest.
88 procent forventer pengegaver og gerne store beløb. Hele 20 procent forventer således at modtage mere end 20.000 kroner i konfirmationsgaver. I den mere religiøse ende af en konfirmation har ni procent svaret ja til, at konfirmationen har fået dem til at gå mere i kirke, mens hele 73 procent selv har bestemt, de ville eller skal konfirmeres. Og hvis man tror, nutidens unge konfirmeres for gavernes skyld, er det ikke sandt. Kun 21 procent svarer ja til gaver som årsagen, mens hele 36 siger nej.
Konfirmander tror på Gud
45 procent af de piger, der er blevet konfirmeret, har gjort det, fordi de tror på Gud. Og hvis man kun ser på de piger, der skal konfirmeres inden for de næste to år, er troen på Gud endnu stærkere. Hele 58 procent af de kommende konfirmander gør det, fordi de tror på Gud.
Alkohol er også et emne, mange tager op, når man konfirmeres og der holdes fest. Ser man på de unges forventninger til at skulle drikke alkohol ved festen, tror 34 procent på landsplan, de skal drikke lidt. I region Hovedstaden er det hele 44 procent, der forventer det.
Undersøgelsen af landets konfirmander har naturligvis langt flere interessante konklusioner. Man kan ved henvendelse til Aller Insights analysechef Jacob Lundegaard Straarup få flere af konklusionerne. Og hvis man ønsker mere information om Vi Unges nye site, www.konfirmation.dk, kan man få det ved henvendelse til Vi Unges chefredaktør Julie Lund Mikkelsen.
På baggrund af undersøgelsens resultater, har Vi Unge samlet alle overvejelser og tanker omkring konfirmationen, og kan derfor nu lancere sitet konfirmation.dk. Her får kommende konfirmander og forældre ideer og inspiration, tests og mulighed for at blive klogere på mode, hår og makeup, samt få ideer til festen, taler og gaver. Og ikke mindst traditionerne på den store dag. Konfirmation.dk giver muligheden for detaljerede guides og personliggørelse af forskellige aspekter ved konfirmationen. Se sitet på www.konfirmation.dk
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på ugeblade på 70 % og ca. 1 mio magasinlæsere. I alt læser 2,3 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og 2 millioner bruger et af vores digitale universer.
Aller Media A/S er en del af Aller Holding A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
HULiGENNEM hitter med lydunivers for børn: Nyt public service-medie er tæt på eget mål20.5.2025 08:35:05 CEST | Pressemeddelelse
På under et halvt år har Danmarks nye lydunivers til børn nået 73 procent af det mål, de selv havde sat sig for 18 måneder. Det viser, at der er et behov for podcasts og lyd til børn – ikke mindst når det er skabt på børnenes præmisser, siger chefredaktør.
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum