Konfirmation: Ny stor undersøgelse overrasker og punkterer myter

Troen på Gud lever i bedste velgående, mest blandt dem, der skal konfirmeres, pengegaver står højt på ønskelisten, mens en Ipad findes langt nede. De økonomiske forventninger til forældrenes formåen er høje, og så har de fleste af pigerne udenfor København ikke nogen planer om at skulle drikke alkohol ved konfirmationsfesten.
Der er mange overraskelser i den repræsentative undersøgelse om emnet konfirmation lavet blandt piger i alderen 12-17 år i Danmark gennem hele 1400 interviews. Bag undersøgelsen står Vi Unge og deres nye site www.konfirmation.dk. Undersøgelsen er landsdækkende og er lavet blandt piger, der er blevet konfirmeret eller skal konfirmeres i tidsrummet 2015-2019.
“I vores bestræbelser på at tilbyde endnu flere vedkommende, digitale muligheder, har vi skabt sitet konfirmation.dk. Vi har med sitet for øje blandt andet spurgt alle de piger, vi er i kontakt med gennem Vi Unge-universet , om alt muligt i forbindelse med deres konfirmation. Det er på mange områder interessant, fordi det både bekræfter nogen af vores tanker og fordi det punkterer andre og viser os, hvordan vi kan gøre konfirmation.dk endnu mere attraktiv og vedkommende for både læsere og annoncører,” siger Julie Lund Mikkelsen, chefredaktør på Vi Unge, der har fået lavet undersøgelsen gennem Aller Insight / Analytics.
20 procent forventer mere end 20.000 kroner i gave
Undersøgelsen er fuld af interessante resultater. At kjolen er “in” bekræftes af, at 91 % af pigerne planlægger at blive konfirmeret i en sådan. Men det at vise sig frem er ikke det samme som at optræde: Kun 66 procent af de adspurgte piger vil holde en tale til deres egen fest.
88 procent forventer pengegaver og gerne store beløb. Hele 20 procent forventer således at modtage mere end 20.000 kroner i konfirmationsgaver. I den mere religiøse ende af en konfirmation har ni procent svaret ja til, at konfirmationen har fået dem til at gå mere i kirke, mens hele 73 procent selv har bestemt, de ville eller skal konfirmeres. Og hvis man tror, nutidens unge konfirmeres for gavernes skyld, er det ikke sandt. Kun 21 procent svarer ja til gaver som årsagen, mens hele 36 siger nej.
Konfirmander tror på Gud
45 procent af de piger, der er blevet konfirmeret, har gjort det, fordi de tror på Gud. Og hvis man kun ser på de piger, der skal konfirmeres inden for de næste to år, er troen på Gud endnu stærkere. Hele 58 procent af de kommende konfirmander gør det, fordi de tror på Gud.
Alkohol er også et emne, mange tager op, når man konfirmeres og der holdes fest. Ser man på de unges forventninger til at skulle drikke alkohol ved festen, tror 34 procent på landsplan, de skal drikke lidt. I region Hovedstaden er det hele 44 procent, der forventer det.
Undersøgelsen af landets konfirmander har naturligvis langt flere interessante konklusioner. Man kan ved henvendelse til Aller Insights analysechef Jacob Lundegaard Straarup få flere af konklusionerne. Og hvis man ønsker mere information om Vi Unges nye site, www.konfirmation.dk, kan man få det ved henvendelse til Vi Unges chefredaktør Julie Lund Mikkelsen.
På baggrund af undersøgelsens resultater, har Vi Unge samlet alle overvejelser og tanker omkring konfirmationen, og kan derfor nu lancere sitet konfirmation.dk. Her får kommende konfirmander og forældre ideer og inspiration, tests og mulighed for at blive klogere på mode, hår og makeup, samt få ideer til festen, taler og gaver. Og ikke mindst traditionerne på den store dag. Konfirmation.dk giver muligheden for detaljerede guides og personliggørelse af forskellige aspekter ved konfirmationen. Se sitet på www.konfirmation.dk
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på ugeblade på 70 % og ca. 1 mio magasinlæsere. I alt læser 2,3 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og 2 millioner bruger et af vores digitale universer.
Aller Media A/S er en del af Aller Holding A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
Direktør Michael Aller bliver ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S efter adm. direktør Dag Sørsdahl, som har valgt at fratræde30.4.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media-koncernen besluttede primo 2024 at foretage en strategisk ændring i organisationsstrukturen og gå fra en landebaseret struktur i de fire nordiske lande til en ny, fælles nordisk struktur, Aller Media Nordic. Dag Sørsdahl blev sat i spidsen for at gennemføre dette. Denne ændring er nu velgennemført og i den forbindelse har Dag Sørsdahl efter dialog med bestyrelsen valgt at fratræde. Michael Aller tiltræder som ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S. Aller Media står solidt blandt de førende nordiske medieselskaber med en markant printposition og mange stærke mærkevarer. Det seneste år har koncernen intensiveret sin digitale satsning, hvilket har sikret nye positioner på de digitale flader. Med stærke nationale publikationer leverer Aller Media den bedste journalistik i Norden, båret frem af en udfordrerkultur og branchens dygtigste folk. ”Denne vigtige og krævende transformation, der inkluderer etableringen af et fælles nordisk lederteam og en opdateret strategi samt sa
femina lancerer nyt digitalt plus-univers og kommer tilbage som magasin23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
femina lancerer et nyt digitalt plus-univers som et led i en større oprustning af brandet. Nydelsen ved at sætte sig med et fysisk magasin bliver stadig efterspurgt af læserne, og derfor kommer femina samtidigt tilbage som et månedsmagasin.
Vi Elsker Serier løfter sløret for Danmarks nye kulturpris: Det Vi Elsker Prisen9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vi Elsker Serier er stolte af at kunne præsentere Danmarks nye kulturpris Det Vi Elsker Prisen, som ønsker at hylde fortællingerne, der samler os. Når Det Vi Elsker Prisen løber af stablen for første gang den 4. juni 2025 i Store VEGA, kan publikum se frem til en storslået aften i underholdningens tegn. Her vil aftenens vært Afshin Firouzi guide publikum gennem uddelingen af 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater.
HULiGENNEM - Danmarks nye lydunivers til børn lanceres i dag25.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag, mandag den 25. november, er der endelig hul igennem til planeten HULiGENNEM. Et public service-univers fuld af sjov, inspirerende og lærerig lyd til børn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum