Mad som nydelse eller som farlig gift
1. Mad som benzin for kroppen
Uden mad og drikke duer helten ikke. Der skal energi og protein til at holde os kørende, og for mange mennesker – de fysisk aktive, de praktisk orienterede, de travle – er den hurtige og nemme, men også vedvarende energi, det vigtigste forbrugsmotiv, når de står og skal vælge mellem de mange produkter på hylderne.
Eksempler på fødevareprodukter: Groft brød. Havregryn. Powerbars. Convenience/semi-convenience food. Ready to go-produkter (fx cherrytomater pakket i praktisk bæger med låg, som kendes fra fast food-kæder)
2. Mad som luksuriøs nydelse
Den kvalitetsbevidste forbruger – gourmeten, æstetikeren, livsnyderen – drages mod produkter, der taler til sanserne og kæler for sjælen. Her lægges der vægt på det gode håndværk, velsmag og det visuelle aspekt – og mindre vægt på faktorer som pris, fedtprocent og om produktet er lettilgængeligt.
Eksempler på fødevareprodukter: Premium-produkter. Chokolade. Delikatesser. Slow food.
3. Mad som helbredende medicin
Når en særlig råvare udpeges som enten anti-inflammatorisk eller brainfood, kan det måles direkte på salgstallene i supermarkedet. Pludselig drikker de mest helsebevidste af os fx ingefærshots og spiser store håndfulde af friske blåbær! Denne type forbrugere følger opmærksomt med, når fødevareeksperter rådgiver omkring mad, der styrker vores immunforsvar og forebygger eller endda bekæmper alvorlige sygdomme.
Eksempler på fødevareprodukter: Superfoods (fx quinoa, gojibær, chiafrø). Mejeriprodukter med probiotika. Ingefærshots. Functional food.
4. Mad som farlig gift
Nogle har en decideret allergi eller intolerans, mens andre er hoppet med på en bølge af frygt for særlige ingredienser, som de betragter som sundhedsskadelige eller på anden vis uhensigtsmæssige for kroppen og/eller klimaet og miljøet. Der er for tiden en øget interesse for produkter, der er fri for ”giftige” eller uønskede ingredienser som fx gluten, laktose, e-numre, sukker eller animalske bestanddele.Eksempler på fødevareprodukter: Glutenfrit brød. Soja-, ris- og mandelmælk. Sukkerfri slik. Økologiske/biodynamiske produkter. Veganske produkter, der ligner kød eller ost.
***
Af Iben Rouw, chefredaktør Aller Mad (iben.rouw@aller.com)
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comInformation om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
HULiGENNEM hitter med lydunivers for børn: Nyt public service-medie er tæt på eget mål20.5.2025 08:35:05 CEST | Pressemeddelelse
På under et halvt år har Danmarks nye lydunivers til børn nået 73 procent af det mål, de selv havde sat sig for 18 måneder. Det viser, at der er et behov for podcasts og lyd til børn – ikke mindst når det er skabt på børnenes præmisser, siger chefredaktør.
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum