10 havetendenser for 2018

1. PLADSØKONOMI
Flere og flere bor i byen, men vil samtidig gerne være med på den grønne bølge og dyrke grønne planter eller krydderurter på altanen eller i gårdhaven.
Derfor er der kommet stadig flere produkter på markedet, som gør det muligt at dyrke planter på begrænset plads. Det er fx plantekummer med espaliers, kompakte væg-drivhuse, modulsystemer til at bygge plantevægge eller systemer til at dyrke planter indendørs med hydrokultur og kunstigt lys. Produkterne er fleksible og mobile, så de nemt kan flyttes rundt eller udbygges efter behov.
2. DET RÅ OG RUSTNE
Der er en bevægelse væk fra den romantiske, engelsk inspirerede havestil med pæne fliser og hvidmalede havemøbler. Havens materialer bliver mere rå, vejrbidte og hårde, med masser af grove, upolerede overflader. Rå granit, natursten, knækfliser, rustfarvet cortenstål og sortmalet eller ubehandlet træværk (som gerne må blive lidt frønnet at se på) vinder frem.
3. GARANTERET SUCCES
Stueplanter er trendy, men mange ved ikke, hvordan de skal passe dem eller gider ikke at bruge tid på det. Nemme planter, som ser godt ud hele tiden og ikke går ud hvis du glemmer at vande dem (eller vander dem for meget), er det, som efterspørges. Kaktusser, sukkulenter, pengeplante, fredslilje og statementplanter som fingerfilodendron er gode eksempler.
4. RETRO
Der er en stærk retrotrend inden for beplantning, både indendørs og udendørs, hvor halvfjerdsernes favoritter er hentet frem igen. I stuen er fingerfilodendron, stuebregner og endda yucca-palmer tilbage i det gode selskab. Og i haven er fyrretræer, bambus og elefantgræs taget til nåde igen.
5. ORANGE
Mange dyrker stadig den romantiske, pastelfarvedominerede ”cottagehave-møder-grøftekant-stil”, der i efterhånden mange år har været synonym med god smag i de danske haver.
Men flammefarverne udfordrer pastellerne lige nu, og især orange blomster hitter hos trendsætterne. De kombineres enten med klare pasteller for at give noget pang, eller med planter som har bronzefarvet eller bordeaux løv, fx bispehue, alunrod og bronzefennikel – dette for at få et mere sofistikeret look.
6. DYRK DIT EGET SPISEKAMMER
Vi går op i bæredygtighed i forhold til, hvordan vores madvarer bliver produceret og vil gerne bidrage til at løse klimaproblemerne. Fx ved at dyrke nogle af vores afgrøder selv. Det gælder både i haven og på altanen, hvor fx kartoffelspande og plantevægge gør en køkkenhave mulig på meget få kvadratmeter. Alle spiselige planter er et hit (især lidt mere specielle), som også er dekorative at se på, fx svampe dyrket i kits, der kan købes færdigt.
7. RØDE BLADE
Trenden for planter med røde, næsten sorte blade har været stærk i et par år nu og tegner ikke til at aftage i nærmeste fremtid. Lige nu er det, som om der nærmest er gået sport i at fremavle mørkbladede varianter af alle de planter, vi kender som grønne: Fx paradisæble ’Aros’ med lilla blade og frugter, amerikansk blærespiræa ’Diablo’, rødbladet hyld, rød kvan og hække af klippet blodbøg, osv.
8. NATUREN ER VELKOMMEN
Både æstetisk og værdimæssigt er der et stærkt fokus på at hente naturen mere ind i haven.
Det må gerne se naturligt og nærmest lidt braklagt ud, som om vegetationen er noget, som af sig selv er sprunget frem på stedet og passer naturligt ind (tjek bedet ved siden af parkeringskælderen ud! Fyrretræer, marehalm, græs og vilde roser ud til vandet giver mindelser om strandbeplantning).
Styrkelse af biodiversiteten, hvor man fx sætter insekthoteller op i haven, er også en del af denne trend. Dræbersneglen er til gengæld ikke velkommen, og batteriparken af produkter, som kan bekæmpe den, er vokset eksplosivt.
9. ROBOTHJÆLP
Det er svært at finde tid til at gå i haven, når der også er job og fritidsinteresser, der skal passes. Men vi vil stadig gerne have, at det ser godt ud. Her vil vi forlade os mere og mere på teknologien.
Robotplæneklipperen er allerede ved at blive fast inventar i haverne, og det næste som vil følge, vil være automatiske vandingsanlæg med siveslanger, som kan styres via app eller automatik. De er ret dyre nu, men vil komme ned i pris med tiden og blive tilgængelige for flere.
10. BLOMSTER PÅ TRÆERNE
Indendørs er grønne planter stadig et hit, men udendørs går tendensen imod blomstrende planter, hvis man spørger producenter og forædlere. Blomstrende buske, hække og træer er populære hos yngre haveejere, mens det grønne (og især det stedsegrønne), som ikke har nogen særlig blomstringsperiode, bliver opfattet som kedeligt. Måske har hypen omkring den årlige kirsebærblomstring været en del af drivkraften bag denne trend.
***
Af Nanna Louise Teckmeier, Haveredaktør i Aller Grøn
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
HULiGENNEM hitter med lydunivers for børn: Nyt public service-medie er tæt på eget mål20.5.2025 08:35:05 CEST | Pressemeddelelse
På under et halvt år har Danmarks nye lydunivers til børn nået 73 procent af det mål, de selv havde sat sig for 18 måneder. Det viser, at der er et behov for podcasts og lyd til børn – ikke mindst når det er skabt på børnenes præmisser, siger chefredaktør.
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
Direktør Michael Aller bliver ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S efter adm. direktør Dag Sørsdahl, som har valgt at fratræde30.4.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media-koncernen besluttede primo 2024 at foretage en strategisk ændring i organisationsstrukturen og gå fra en landebaseret struktur i de fire nordiske lande til en ny, fælles nordisk struktur, Aller Media Nordic. Dag Sørsdahl blev sat i spidsen for at gennemføre dette. Denne ændring er nu velgennemført og i den forbindelse har Dag Sørsdahl efter dialog med bestyrelsen valgt at fratræde. Michael Aller tiltræder som ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S. Aller Media står solidt blandt de førende nordiske medieselskaber med en markant printposition og mange stærke mærkevarer. Det seneste år har koncernen intensiveret sin digitale satsning, hvilket har sikret nye positioner på de digitale flader. Med stærke nationale publikationer leverer Aller Media den bedste journalistik i Norden, båret frem af en udfordrerkultur og branchens dygtigste folk. ”Denne vigtige og krævende transformation, der inkluderer etableringen af et fælles nordisk lederteam og en opdateret strategi samt sa
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum