Ny svensk grænsekontrol vil forvolde store skader

Den svenske regering ønsker at genindføre udvidet grænsekontrol, der skal ske inden rejsen mod Sverige. Det er en dårlig ide, mener DI og Greater Copenhagen. En indførsel af den nye ID-kontrol ved grænsen vil forårsage længere rejsetider med tog på 20 minutter, det vil sandsynligvis genere godstransporten over Øresundsbroen og generelt være til stor gene for over 18.000 danskere og svenskere, der arbejder på den anden side af Øresund. Samtidig vil indførslen være en voldsom forringelse af udviklingen af et fælles og integreret arbejdsmarked i Greater Copenhagen, som ellers kan resultere i en årlig gevinst på op mod 2,9 mia. DKK for svensk og dansk økonomi tilsammen.
- At skabe hindringer for fri bevægelighed over Øresund skaber store udfordringer og forsinkelser for både erhvervsliv og personer Det så vi under flygtningekrisen i 2015, og jeg er ærgerlig over, at den svenske regering tilsyneladende genindfører grænsekontrollen. En genindførelse af grænsekontrol burde ikke være svensk eller dansk enegang, men kun indføres i en fælles forståelse mellem danske og svenske politikere og myndigheder, siger chef for DI Transport Karsten Lauritzen
- Vi har brug for mindre grænsekontrol mellem Danmark og Sverige – ikke mere. Vi er godt i gang med at genskabe det fælles arbejdsmarked i Greater Copenhagen efter corona. Grænsekontrol på perronen i Kastrup vil sætte dette arbejde fuldstændigt i stå”, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), forkvinde for Greater Copenhagen og overborgmester i Københavns Kommune.
- At indføre grænsekontrol mellem vores lande igen, er den helt forkerte vej at gå. På begge sider af sundet er vi meget afhængige af, at danskere og svenskere kan bevæge sig frit og hurtigt. Og som forslaget ser ud lige nu, hvor de rejsende skal af på Kastrup for at få tjekket deres ID-papirer, vil rejsetiden mellem vores lande øges markant. Derfor anbefaler vi i Greater Copenhagen, at det svenske politi – hvis der skal laves ID-check - gennemfører kontrollen i toget på Hyllie Station udenfor Malmø, siger Lars Gaardhøj (S), bestyrelsesmedlem i Greater Copenhagen og regionsrådsformand for Region Hovedstaden.
Fakta:
- Vedtages det svenske lovforslag, indføres der grænsekontrol på perronen på Kastrup station fra den 8. april 2022.
- ID-kontrollen pålægges til transportøren, hvilket i praksis betyder, at togpersonalet skal kontrollere ID-papirer på alle passagerer, der stiger på toget i Kastrup. I praksis betyder det, at togpersonalet pålægges at udføre egentlige politiopgaver.
- Grænsekontrollen i togene på Hyllie Station i Malmø bibeholdes, hvilket betyder, at efter grænsekontrol i Kastrup, skal der foretages endnu en grænsekontrol på svensk side af svensk politi.
- Der lægges op til at påføre transportøren en bøde på 50.000 SEK pr. passager, der ikke har godkendte ID-papirer.
- Den identiske grænsekontrol fra 2015-2017 medførte massive køer på perronen i Kastrup, aflyste tog, frustrerede passagerer og længere rejsetider på op til 30 minutter til Malmø.
- 18.200 jobpendlede over Øresund i 2020. 15.300 fra Sverige og 2.900 fra Danmark.
Følg os på:
Kontakter
Christian Hørdum Andersen, Kommunikationschef i Greater Copenhagen, 28222550, chh@greatercph.com
Karsten Lauritzen, chef for DI Transport, 5218 5980
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Brug forsvarsmilliarder klogt – i samarbejde med erhvervslivet25.6.2025 14:15:13 CEST | Pressemeddelelse
NATO-landene er i dag blevet enige om en ny, historisk målsætning om forsvarsinvesteringer: Fremover skal medlemslandene bruge fem procent af deres BNP på et stærkere forsvar, sikkerhed og beredskab. Med målsætningen følger markante øgede krav fra NATO til nationerne i form af nye styrkemål. Dansk Industri (DI) bakker fuldt op om behovet for at løfte både Danmarks og Europas forsvar i en tid med øget usikkerhed, krig i Europa og hybride trusler – men opfordrer samtidig regeringen til at bruge de mange ekstra forsvarsmilliarder klogt og i tæt samarbejde med det danske erhvervsliv.
DI: Spektakulært råderum skabt af erhvervslivet23.6.2025 11:14:04 CEST | Pressemeddelelse
Råderummet er blevet opjusteret med 58 mia. kr., og det skyldes i høj grad erhvervslivet, fordi der kommer flere internationale kolleger og øgede indtægter fra selskabsskat, lyder det fra Dansk Industri
DI: Ny kurs for udviklingspolitikken lover godt for fremtiden20.6.2025 12:24:07 CEST | Pressemeddelelse
Det er positivt, at regeringen og forligspartiernes nye udviklingspolitiske strategi vil koble økonomisk diplomati og udvikling. Det vil øge handelssamarbejde skabe mere vækst, samarbejde og bæredygtig udvikling i udviklingslandene, mener DI. Samtidig er rummer strategien gode muligheder for danske virksomheder.
Ny rekord: Eksporten af energiteknologi når ny milepæl20.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Eksporten af termostater, vindmøller og andre energiteknologier og servicering af disse sætter rekord og lander på 123,4 mia. kr. i 2024. Vindmølleteknologi står for størstedelen af eksporten, mens USA og markeder uden for EU trækker væksten. Det er første gang, at eksporten af energiteknologi når over 100 mia. kr.
DI: Regeringen har sat den rigtige kurs. Nu skal vi gøre EU-formandskabet til et vendepunkt for Europa19.6.2025 13:02:43 CEST | Pressemeddelelse
Europæerne og de europæiske samfund står i en tid, hvor vi ikke længere kan tage vores sikkerhed for givet, hvor vi har høje energipriser og en grøn omstilling, der ikke går hurtigt nok. Europas svækkede konkurrenceevne skaber usikkerhed om vores jobs og vores velstand. Det danske formandskab er en unik chance for at sætte dagsordenen og en ny kurs for Europa. Den chance lægger regeringen op til at gribe i prioriteterne for formandskabet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum