Mange melder sig som indsamlere til fordel for Ukraine, men der er brug for flere

Gå for Ukraine: Folkekirkens Nødhjælps årlige husstandsindsamling finder sted på søndag den 13. marts. Mange nye har meldt sig som indsamlere, men nødhjælpsorganisationen har brug for endnu flere, hvis hele landet skal dækkes ind.
Lige nu er tusindvis af ukrainske familier på flugt fra krigen. Folkekirkens Nødhjælp yder akut hjælp til mennesker på flugt. Foto: Antti Yrjönen

Lige nu leder danskere med lys og lygte efter måder, de kan hjælpe krigsramte familier i Ukraine. Det kan mærkes hos Folkekirkens Nødhjælp, der på søndag har landsindsamling og har valgt også at samle ind til Ukraine.

”Vi har haft husstandsindsamling i 24 år, og vi har aldrig mærket så pludselig en stigning i interesse og tilmeldinger. Vi ved, at mange af de nyeste tilmeldte har meldt sig, fordi de føler sig magtesløse og gerne vil hjælpe den ukrainske befolkning. Og her er vores indsamling en meget konkret handlemulighed,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Den seneste uge har organisationen oplevet en stigning på 70 procent tilmeldte indsamlere. Det vækker glæde rundt om på indsamlingstederne i de danske sogne, men der er stadig brug for flere indsamlere, lyder det fra det meste af landet.

Folkekirkens Nødhjælps årlige husstandsindsamling har de sidste fem år haft fokus på en af verdens største kriser, nemlig klimakrisen og hjælp til verdens fattigste, der rammes hårdt af klimaforandringerne. Det er også tilfældet i år. Men helt ekstraordinært har organisationen valgt, at halvdelen af indtægterne fra indsamlingen går til krigsramte familier i Ukraine. Pengene går til mad, sæbe, tæpper og husly til særligt kvinder, børn og ældre, der enten er på flugt inde i Ukraine eller i nabolandene.

”Vi valgte i sidste uge at sadle om, fordi det føltes som eneste rigtige. Der er krig i Europa, og tusindvis af ukrainske familier har været tvunget til at forlade deres hjem i al hast. Det er en af de største humanitære katastrofer i Europa siden Anden Verdenskrig, og derfor er der brug for, at vi deler vores indsamling i to spor; krig og klima,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Trods situationen i Ukraine må vi ikke glemme de andre store kriser i verden, fastslår generalsekretæren.

”Derfor er det vigtigt, at vores indsamling stadig har fokus på klimakrisen. Vi fortsætter vores arbejde rundt om i verdens brændpunkter og i verdens fattigste lande. Som nødhjælpsorganisation er vi vant til at håndtere flere kriser på samme tid,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Beslutningen om at inddrage Ukraine er blevet taget rigtig godt imod af de personer, som allerede har tilmeldt sig indsamlingen. Også mange virksomheder bakker op om indsamlingen. Både økonomisk, men også ved at inddrage deres ansatte.

Store danske virksomheder som Bestseller og Danske Bank har valgt at give deres medarbejdere mulighed for at samle ind på søndag på virksomhedernes regning.

”Vi tilbyder vores kolleger at kunne deltage i humanitære projekter med betalt fri. Folkekirkens Nødhjælps indsamling er helt naturligt et sådant projekt, og derfor vil alle kolleger, der samler penge ind på søndag, også få betalt fri for dette. Det falder naturligt ind som en del af vores samlede, humanitære hjælp,” siger Louise Sylvest, HR-direktør i Bestseller.

Selvom nye indsamlere viser stor interesse, er der stadig plads til mange flere. Gåturen tager et par timer, og der er ledige rundt i hele landet. Tilmelding kan ske på nødhjælp.dk.

Du kan også støtte indsamlingen på MobilePay med et valgfrit beløb til nummeret 770300.

For yderligere information om Folkekirkens Nødhjælps indsamling, kontakt presserådgiver Lasse Emil Kristiansen på lekr@dca.dk eller 5060 4015.

Udviklingsprojekter skyller væk uden klimaløsninger31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Udvikling og klima hænger uløseligt sammen. Klimakrisen truer med at rulle årtiers udviklingsarbejde tilbage, mens fattigdom presser naturen og klimaet i mange sårbare områder. Der er derfor behov for at nedbryde silo-tilgangen og i stedet integrere klima og udviklingsarbejdet. Udviklingsbistanden skal indarbejde fremtidens klimascenarier og udnytte nye grønne teknologier som for eksempel decentral solenergi. Øget sammentænkning mellem klima og udvikling er en forudsætning for at nå både verdensmålene og Paris-aftalen. En styrket kobling vil øge de enkelte landes modstandsdygtighed over for klimaforandringer og merværdien af en grøn energiomstilling. Bedre integrerede tilgange til at sikre gensidige klima- og udviklingsgevinster vil kunne spare milliarder af kroner. Med en fælles event ’Integrating climate and development – a way forward’, sætter Udenrigsministeriet, CONCITO og Folkekirkens Nødhjælp fokus på debatten om, hvordan klima og udvikling kan integreres. Ministeren for udvikli

Folkekirkens Nødhjælp advarer om hungersnød og folkedrab i Sudan26.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Situationen i Sudan eskalerer dag for dag, og Folkekirkens Nødhjælp advarer nu om risiko for folkedrab. Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Jonas Nøddekær siger: ”Den sudanesiske civilbefolkning er fanget i krydsilden i en forfærdelig blodig konflikt, der har tvunget millioner af mennesker på flugt. Nu får vi meldinger fra FN om risikoen for, at civile bliver slået ihjel på baggrund af deres etnicitet. Verdenssamfundet står overfor et nyt folkedrab, der bringer minderne tilbage til Rwanda”. Det sudanesiske militær har i over et år været i væbnet konflikt med den paramilitære gruppe ’Rapid Support Forces’. Konflikten har kostet over 15.000 menneskeliv og drevet mere end 8,8 millioner mennesker på flugt. Over 17,5 millioner mennesker oplever fødevareusikkerhed i Sudan, og tusindvis af mennesker risikerer at dø af sult inden for de næste måneder. Jonas Nøddekær opfordrer kraftigt verdenssamfundet til at løfte et større ansvar for at deeskalere situationen: “Der er brug for et maksimal